Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Handlowcu, skup się na kliencie!

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

22 czerwca 2023

Klient stanowi dla firmy największą wartość. To on kupuje towar lub usługę. Dzięki temu firma jest w stanie funkcjonować i może się rozwijać. Dlatego tak ważna jest orientacja na klienta i dostrzeganie jego roli w zarządzaniu biznesem. Jak zadbać o wzajemne relacje i stworzyć trwałą więź, która przyniesie satysfakcję obu stronom?

Zaufanie w handlu to podstawa

Zdobycie zaufania to najważniejszy krok w budowaniu trwałej relacji. Przed podjęciem decyzji o zakupie klient często oczekuje fachowej porady. Doskonała znajomość prezentowanego produktu na tle aktualnej oferty rynkowej, znajomość konkurencji oraz branży pozwalają sprzedawcy zjednać sobie kupującego. Profesjonalna obsługa i poświęcony czas to ważne aspekty budowania zaufania. Osoba po drugiej stronie powinna czuć się zaopiekowana i ważna. Sprawna komunikacja, a także transparentność marki to kolejne elementy istotne w tworzeniu więzi. Sztuczny PR lepiej porzucić na rzecz uczciwości i otwartości. Konsumenci wybierający markę, którą chcą obdarzyć zaufaniem, często biorą pod uwagę wiele kryteriów, np. wartości przez nią wyznawane. Przykładowo, ktoś, kto zwraca uwagę na kwestie ekologii, wybierze produkt, który został stworzony z poszanowaniem  środowiska naturalnego. Wspólne wartości przyciągają i pozwalają utożsamiać się z marką.

Marketing relacji — co to takiego?

Marketing relacji to działania mające na celu utrzymanie klienta poprzez budowanie zaufania do marki. Chodzi o stworzenie trwałej więzi opartej na lojalności i satysfakcji obu stron. Celem działań marketingowych w tym kontekście jest poznanie potrzeb swoich odbiorców i dążenie do ich spełnienia. Gromadzenie danych pomaga poznać te potrzeby i personalizować ofertę. W budowaniu więzi bardzo ważna jest kompleksowa obsługa, ponieważ ma ona ogromny wpływ na ich jakość. Starania mające na celu stworzenie trwałych relacji to gra warta świeczki, ponieważ stały klient wydaje pieniądze regularnie, a także z dużym prawdopodobieństwem poleci markę innym. Z kolei negatywna opinia niezadowolonego klienta może poważnie zaszkodzić interesom firmy.

Przeczytaj także: Oprogramowanie jako klucz do zintegrowanej sprzedaży wielokanałowej

Jak budować więź z klientem?

Oprócz profesjonalnej obsługi na najwyższym poziomie istnieje wiele sposobów na podtrzymanie relacji z klientem, która stanowi fundament dobrze prosperującej firmy. Oto kilka przykładów:

  1. Program lojalnościowy lub Karta Stałego Klienta

Jednym z takich działań jest stworzenie programu lojalnościowego lub karty stałego klienta. Program lojalnościowy polega na zbieraniu punktów poprzez zakup produktów czy usług. Określoną liczbę punktów można wymienić na korzyści np. w postaci nagród rzeczowych. Karta stałego klienta pozwala na otrzymywanie dodatkowych rabatów i korzystanie z dodatkowych promocji. Takie akcje sprawiają, że klienci przywiązują się do marki i regularnie korzystają z tego typu ofert.

  1. Newsletter

Innym sposobem na podtrzymanie więzi z klientem jest wysyłanie newslettera. To rozwiązanie pomaga pozostać w stałym kontakcie, oferując odbiorcy określone korzyści. Najpopularniejszym rodzajem newslettera jest informowanie o promocjach, jednak warto się wyróżniać w tej kwestii, dając klientowi ciekawy kontent np. w postaci porad lub artykułów branżowych. Dostępne na rynku narzędzia pozwalają też spersonalizować wysyłane treści na podstawie historii dotychczasowych zakupów.

  1. Eventy

Organizowanie wydarzeń dla klientów to również ciekawy sposób na pogłębienie relacji. Konferencje, warsztaty, pikniki z demonstracją produktów — to tylko kilka przykładów tego typu działań. Dzięki takim spotkaniom klient ma możliwość zapoznania się z najnowszą ofertą firmy, porozmawiania z ekspertami, nawiązania nowych kontaktów. Takie wydarzenia cieszą się popularnością wśród klientów, przynosząc korzyści obu stronom.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane kategorie

Międzynarodowa
ekspansja

Pozyskiwanie
funduszy

Pozyskiwanie
klientów

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik