Sprawdź, jak wiele możesz zrobić z programem Symfonia ERP Kadry i Płace
Zadbaliśmy o to, by kluczowe procesy kadrowo-płacowe można było obsłużyć kompleksowo, intuicyjnie, bezpiecznie i tak szybko, jak to tylko możliwe.
Obsługa ewidencji danych pracowników - od rozpoczęcia do zakończenia umowy
Łatwe wprowadzanie i zmiany wszystkich danych potrzebnych do obsługi kadrowo-płacowej. Wygodny kreator pomaga przygotować dokumenty niezbędne podczas zatrudnienia nowej osoby. Uzupełnienie wszystkich potrzebnych danych osobowych, podatkowych czy dla ZUS jest niezwykle proste. Ułatwia także przygotowanie umowy, zgłoszenie pracownika i jego rodziny do ZUS i obliczenie pierwszego wynagrodzenia.
Na każdym etapie stosunku pracy przygotowywanie właściwych dla niego wydruków - od kwestionariusza osobowego dla osoby ubiegającej się o pracę i zawarcia pierwszej umowy, aż do świadectwa pracy wydawanego po zakończeniu stosunku pracy. Wydruki można dostosować do wymogów przedsiębiorstwa – np. umieszczając na nich logo, znak wodny czy uwzględniając w ich treści specyficzne zapisy.
W przypadku ponownego zatrudnienia tej samej osoby w przyszłości wszystkie wcześniej zaewidencjonowane dane osoby pozostają dostępne. Historyczne dane pracowników można archiwizować oraz anonimizować.
Obsługa wynagrodzeń, zasiłków, benefitów i potrąceń
Usprawnia przygotowanie wypłaty wykorzystując wiele składników, dodatków i wynagrodzeń za czas pracy i nieobecności. Od brutto program odliczy składki, podatek i potrącenia, a kwotę wynagrodzenia można przekazać sprawnie na konto przelewem elektronicznym. Możliwe jest przygotowanie dowolnej ilości list płac w miesiącu oraz skorygowanie wcześniejszych wypłat. Program pomaga także na koniec miesiąca przesłać informacje do księgowości i Płatnika oraz wysłać paski płacowe pracownikom. Wszystkie wartości pojawią się automatycznie na rocznych deklaracjach podatkowych i w danych dla GUS.
Potrącenia
Potrącenie od kwot netto, z tytułem wykonawczym i alimentacyjne (wyliczane automatycznie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – także w przypadku zbiegu potrąceń), kary pieniężne, potrącenia za zgodą pracownika, pożyczki, PPK i inne. Katalog potrąceń można rozszerzyć o nowe pozycje. Zajęcia komornicze i alimenty mogą być przelewane elektronicznie na konto odbiorcy (także komornika) równocześnie z wypłatami.
Korekty wynagrodzeń
Korygowanie wynagrodzeń i rozliczanie wyrównań, zwroty nadpłaconych i niedopłaconych składek ZUS, zmiany w rozliczonych w przeszłości wynagrodzeniach, zamiany nieobecności na inne (np. choroba pracownika, która wydarzyła się w trakcie już rozliczonego urlopu), możliwość wstecznej waloryzacji wynagrodzeń.
Rozliczanie czasu pracy i nieobecności
Program ewidencjonuje czas pracy według harmonogramu lub poza nim. Rozlicza nadgodziny, zarówno zwykłe, jak i średniotygodniowe. Okres rozliczeniowy, który można uwzględnić wynosi od jednego do dwunastu miesięcy. Symfonia obsługuje ponad 30 rodzajów nieobecności, można także oznaczyć i zaewidencjonować delegacje pracownicze i pracę wykonywaną zdalnie. Zwolnienia lekarskie wprowadza się ręcznie lub wczytuje bezpośrednio z PUE. Program wspomaga zarządzanie urlopami, zarówno zwykłymi, jak i na żądanie. Kalendarze pracowników w programie prowadzone są z dokładnością nawet do jednej minuty.
Obsługa umów cywilnoprawnych
Umożliwia zarządzanie różnymi rodzajami umów: zlecenia, o dzieło, zryczałtowanych, kontraktów menedżerskich czy dla rady nadzorczej. W łatwy sposób tworzy taką umowę z możliwością eksportu do pliku PDF lub Word. Obsługuje składki do ZUS (obowiązkowe i dobrowolne), różne kody ubezpieczeń i podatki. Rozlicza zasiłki i choroby korzystając z rozbudowanych algorytmów. Przygotowuje listy wypłat, przelewy, dokumenty księgowe i przesyła dane do programu Płatnik.
Obsługa zasiłków dla zleceniobiorców
Dowolnej osobie zgłoszonej do ZUS i opłacającej składkę chorobową i/lub wypadkową podczas trwania zawartej umowy cywilno-prawnej można zarejestrować i rozliczyć choroby i zasiłki. Przy wyznaczaniu stawki dziennej uwzględniane są podstawy z wcześniejszych miesięcy w ramach trwających w momencie rozliczenia zasiłku umów. Zwolnienia lekarskie dla zleceniobiorców mogą być zarówno wprowadzane ręcznie przez użytkownika systemu, jak i wczytywane elektronicznie z PUE razem ze zwolnieniami pracowników etatowych.
Obsługa świadczeń w naturze
Rozliczanie dodatkowych świadczeń dla pracowników, których wartość stanowi przychód zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Świadczenia socjalne, dodatkowe pakiety medyczne i ubezpieczenia, świadczenia rzeczowe, wpłaty PPK, PPE i inne. Podobnie jak w przypadku składników wynagrodzeń katalog dostępnych świadczeń można rozszerzyć tworząc nowe pozycje.
Obsługa deklaracji ZUS oraz e-deklaracji podatkowych
Deklaracje dla programu Płatnik: DRA, RCA, RPA, RSA, RZA, ZUA, ZZA, ZIUA, ZCNA, ZWUA, ZSWA, RIA, OSW. Podczas generowania danych o deklaracjach przeprowadzane są dodatkowe sprawdzenia kompletności danych pracowników pod kątem minimum wymaganego dla każdej z deklaracji. W przypadku rozliczania korekty wynagrodzeń, składek lub nieobecności przygotowywana jest deklaracja korygująca. Kopie przygotowanych deklaracji są wersjonowane i przechowywane są w specjalnym repozytorium w bazie danych programu, co umożliwia dostęp do ich historycznych wersji.
Deklaracje PIT-11, PIT-2, PIT-4R, PIT-8AR, IFT-1/1R zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej są zawsze zgodne z aktualnym stanem prawnym. Przygotowane w programie deklaracje można wyszukiwać, przeglądać, weryfikować, podpisywać i wysyłać z poziomu odpowiedniej kartoteki. Pracownikom można dostarczyć deklaracje w formie wydruków (także z numerem referencyjnym UPO), oraz opcjonalnie wysłać je w formie zaszyfrowanego załącznika e-mail lub opublikować na profilach pracowników w portalu pracowniczym.
Przelewy elektroniczne
Ewidencja i przygotowanie plików z przelewami dla pracowników (obsługa ponad 30 systemów bankowych wykorzystywanych w Polsce). Przygotowane przelewy ewidencjonowane są w wewnętrznej kartotece, gdzie można je dodatkowo weryfikować. Przelewy mogą być realizowane zarówno dla odbiorców indywidualnych (wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców, zajęcia komornicze, przelewy alimentacyjne), jak i do właściwych instytucji (składki ZUS pomniejszone o wartość wypłaconych zasiłków, podatki).
Przygotowanie dokumentu księgowego
W Symfonia ERP Kadry i Płace można zdefiniować schematy księgowe dla dowolnych składników wynagrodzeń, świadczeń, naliczeń, potrąceń czy kwot do wypłaty. Po odpowiednim skonfigurowaniu możliwe jest przygotowanie dokumentu od ręki
i natychmiastowe przesłanie go bezpośrednio do jednego z narzędzi księgowych Symfonia lub zapisanie do pliku PDF z możliwością wydrukowania. Mechanizm księgowy umożliwia zarówno przygotowanie księgowań zwykłych, jak i równoległych.
Oprócz księgowań statycznych możliwe jest wykorzystanie kont księgowych konstruowanych dynamicznie, np. rozksięgowanie łącznych kosztów pracy pracownika na podstawie przepracowanych godzin lub współczynnika procentowego według działów, zespołów, prowadzonych projektów i zadań. Opcjonalnie dane, na podstawie których zostaną przygotowane księgowania – na przykład czas pracy na projektach – mogą być ewidencjonowane on-line przez pracownika i jego przełożonego w portalu e-Pracownik. Księgowane wynagrodzenia mogą być także dodatkowo zwymiarowane na podstawie danych o pracowniku przechowywanych w systemie kadrowo-płacowym.
Wbudowane przypomnienia
Przypomnienia dają dodatkowe możliwości kontroli najważniejszych dat i terminów związanych z ewidencją kadrową. Zastosowanie przypomnień znacznie poprawia komfort pracy na systemie i zmniejsza szansę przeoczenia ważnych terminów.
Badania lekarskie - przypomnienia o konieczności wykonania badań wstępnych i okresowych, a dla osób przebywających na długich zwolnieniach lekarskich także o badaniach kontrolnych (po 30 dniach nieprzerwanej choroby).
Umowy o pracę – przypomnienia o nadchodzących terminach zakończenia umów zawartych na czas określony i okres próbny.
Przypomnienia użytkownika – specjaliści ds. kadr i płac pracujący na systemie mogą dla dowolnej osoby wprowadzić przypomnienia o zadaniach do wykonania – np. konieczności dostarczenia dokumentu, przygotowania zaświadczenia, innych ważnych zadaniach do wykonania w przyszłości.
Przypomnienia wdrożeniowe – możliwe do wdrożenia przypomnienia powiązane z danymi zawierającymi daty, dostępne dla większości pól w systemie.
Import comiesięcznych wartości z arkusza MS Excel
Wygodne narzędzie umożliwiające przyspieszenie pracy nad wprowadzaniem ważnych informacji dostarczanych przez inne jednostki organizacyjne firmy podczas pracy nad listą płac. Dodatkowo podczas importu danych zmniejsza się ryzyko błędu (np. literówki) we wprowadzanych wartościach lub przypisania składnika wynagrodzenia do niewłaściwej osoby.
Import kartoteki danych osobowych z programu Płatnik
Stosowany jednorazowo na początku wdrożenia upraszcza i przyspiesza rozpoczęcie pracy w programie. Narzędzie łączy się z bazą danych programu Płatnik i pobiera z niego dane osobowe i identyfikacyjne pracowników oraz zleceniobiorców aktualnie zgłoszonych do ZUS. Pobrane z kartoteki Płatnika rekordy dodawane są do bazy danych programu Symfonia ERP Kadry i Płace, dzięki czemu nie ma potrzeby ich przepisywać lub importować w inny sposób. Skraca to zarówno czas wprowadzania danych (o co najmniej 5 minut na każdego pracownika), jak i zmniejsza ryzyko popełnienia błędów przy ich przepisywaniu. Obsługując 100 pracowników, oszczędzasz ponad 8 godzin pracy!
Import elektronicznych zwolnień lekarskich e-ZLA
Umożliwia pobranie z platformy PUE pliku ze zwolnieniami lekarskimi, walidację danych i import informacji o nich bezpośrednio do programu Symfonia ERP Kadry i Płace. Dostępna jest możliwość jeszcze wygodniejszej integracji z platformą PUE bezpośrednio przez API. Dzięki temu dane pobierane są bezpośrednio, co skraca proces i zwiększa jego niezawodność.
Obsługa płatności
- Generowanie zleceń płatności elektronicznych (tzw. e-przelewy) złotówkowych lub walutowych do banków na podstawie dokumentów kosztowych pobierając z nich niezbędne dane, tj. data płatności, kwota, numer faktury.
- Automatyczne sprawdzanie statusu kontrahenta i numerów kont bankowych z tzw. białą listą podatników VAT.
- Weryfikacja pod kątem płatności metodą podzielonej płatności (split payment), gdzie generowany jest odpowiedni tytuł przelewu oraz wartości netto i brutto.
- Pobieranie i rozliczanie wyciągów bankowych – program rozpoznaje generowane przez banki pliki w formacie MT940 lub MT942 i na ich podstawie pozwala zaksięgować oraz rozliczyć przychodzące płatności od kontrahentów (także zrealizowane metodą podzielonej płatności) a także pobrane przez bank opłaty, prowizje i odsetki.
- Zaawansowane wyciągi bankowe – program posiada zaawansowane możliwości konfiguracji oraz tworzenia własnych reguł księgowania pozycji na wyciągu bankowym na podstawie informacji znajdujących się w treści wyciągu. Z każdym użyciem program uczy się, zapamiętując Twoje poprzednie wybory, co sprawia, że każde kolejne jego użycie i księgowanie operacji bankowych będzie szybsze i łatwiejsze.
Automatyka księgowa
- Wymiana danych przez internet – w standardzie jest współpraca i wymiana danych z programami Symfonia do obsługi sprzedaży, pracującymi w odrębnych sieciach. Program automatycznie sprawdza stan dokumentów i informuje o nowych dokumentach gotowych do pobrania do bufora.
- Wzorce dokumentów i księgowań, które służą jako szablony do szybkiego tworzenia i wprowadzanie dokumentów do systemu i zmniejszając ryzyko popełnienia błędów.
- Zamykanie lat obrotowych wykonywane automatycznie na polecenie użytkowników systemu.
- Bilans otwarcia tworzony automatycznie na podstawie stanu kont zeszłego roku finansowego z zaksięgowanych dokumentów.
- Monitorowanie zmian w programie a dokładnie historia zmian wykonanych przez użytkowników, np. kto i kiedy wprowadził zmiany w dokumencie. Dodatkowo dla celów zgodności z przepisami (RODO) system rejestruje wszelkie dostępy, zmiany i pobieranie danych z kartoteki pracowników.
- Rozliczenia Międzyokresowe Kosztów i Przychodów wykorzystujące wygodny i intuicyjny kreator do tworzenia automatycznych planów rozliczeń kosztów i przychodów, np. zapłacony przez kontrahenta z góry czynsz za najem pomieszczeń, ubezpieczenie samochodu.
- Przeksięgowania kont, czyli wbudowanego w system narzędzia wspierania użytkownika w procesie okresowych przeksięgowań z wykorzystaniem wcześniej przygotowanych gotowych szablonów.
- Automat przeksięgowań VAT, który pomaga użytkownikom przy rozliczaniu z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT. System po pierwszej konfiguracji będzie pilnował uzgodnienia rejestru VAT z kwotami na dokumentach, księgując je na dedykowanych kontach VAT, tj. np. VAT należny przyszłych okresów, VAT naliczony bieżący, VAT w koszty.
- Magazyn Walut, czyli narzędzie do rozliczanie transakcji walutowych metodą FIFO, wyceny rozchodów zarejestrowanych na kontach walutowych i księgowania różnic walutowych.
Zarządzanie użytkownikami i organizacja działu księgowego
- System haseł i uprawnień umożliwia pracę tylko tym osobom, które wcześniej zostały wpisane na listę jako użytkownicy. W czasie pracy w programie każda z dokonanych czynności jest zapisana jako wykonana przez użytkownika, który został wybrany w czasie otwierania dostępu do danych firmy.
- Zaawansowane zarządzanie użytkownikami pozwala precyzyjnie definiować ich role w systemie, tworzyć wysoce wyspecjalizowane role i określać dostęp do wybranych elementów systemu księgowego.
- Kalendarz pozwala zarządzać i planować pracę swoją i innym użytkownikom przypisanym do firmy w bazie programu księgowego (zadania cykliczne lub jednorazowe).
- Obsługa majątku trwałego.
- Rejestr środków trwałych, gdzie prowadzona jest rejestracja zdarzeń związanych z zakupem i obsługą procesu użytkowania i automatyczne wyznaczanie odpisów amortyzacyjnych środków trwałych firmy i wyposażenia.
- Obsługa majątku trwałego, wspomagająca pracę działu księgowego, umożliwiającej ewidencję i nadzór nad użytkowaniem środków trwałych oraz przeprowadzenie wszystkich operacji księgowych.
Sprawozdawczość zewnętrzna standardowa
- Bilans i rachunki zysków i strat, automatycznie wyliczane po wprowadzeniu dowolnego zapisu w ewidencji na kontach księgowych. Przewidziane ustawą rachunkowości wzory bilansu i RZiS dla jednostek innych niż banki i instytucje ubezpieczeniowe dostępne są w standardzie.
- Generator e-Sprawozdań finansowych – dostępna jest obsługa dowolnej wybranej przez użytkownika wersji pełnych i uproszczonych sprawozdań; obsługa wersji dla banków i ubezpieczycieli; obsługa sprawozdań jednostkowych i skonsolidowanych.
- Zestaw raportów składających się na księgi rachunkowe jednostki, zgodnie z wymaganiami ustawy o rachunkowości. Raporty można wykonywać grupowo i archiwizować wyniki na trwałych nośnikach.
- Deklaracje i raporty JPK tworzone z ewidencji prowadzonych w programie według aktualnych wzorów plików generowanych cyklicznie, tj. JPK_VAT lub JPK_V7. Dostępne jest także generowanie plików JPK składanych na żądanie organów podatkowych: JPK_KR, JPK_WB. Dane plików JPK możesz podpisać i wysłać do KAS. W codziennej pracy wspomogą Cię zaawansowane narzędzia do wizualizacji i wszechstronnej kontroli zawartości pliku JPK_V7.
Sprawozdawczość wewnętrzna i niestandardowa
- Bogaty zestaw wbudowanych raportów i zestawień dostępnych bezpośrednio w aplikacji m.in. bilans i RZiS.
- Możliwość przenoszenia danych z przygotowanego przez użytkownika raportu do MS Excel, wydruku i zapisania przygotowanego raportu w formacie PDF, zautomatyzowanej wysyłki zestawienia jako załącznika do wiadomości mailowej.
- Wbudowane w aplikację rozwiązania arkuszy analitycznych w formie arkuszy kalkulacyjnych i tabel przestawnych, umożliwiających generowanie szerokiej gamy raportów i zestawień opartych o zapisy na kontach księgowych, dane z rozrachunków, dane z ewidencji VAT.
- Możliwość kreowania indywidulanych zestawień, opartych na modyfikacji predefiniowanych arkuszy analitycznych dostępnych w programie.
Zaawansowane możliwości analityczne
- Rozszerzenie zakresu gromadzonych danych dzięki mechanizmowi wymiarowania bez nadmiernej rozbudowy planu kont. Wymiarowanie jest możliwe dla: zapisów dokumentów, kontrahentów oraz kont i stanowi dodatkowy zbiór informacji biznesowych, które pomogą w zaawansowanym raportowaniu zarządczym.
- Możliwość wprowadzenia wielu założeń budżetowych: dla kont, pozycji w bilansie i RZiS oraz wybranych wymiarów, np. MPK, projekt z jednoczesnym raportowaniem realizacji określonego budżetu za pomocą przygotowanego arkusza w MS Excel.
- Raporty i funkcje z wbudowanym mechanizmem przenoszenia danych do MS Excel.
- Zaawansowane aplikacje do analizy danych (Smart BI, Symfonia ERP Business Intelligence).