Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Pandemia przyśpieszyła rozwój rynku e-commerce. Jak nadążyć za zmianami?

Tomasz Kozłowski

Tomasz Kozłowski

Długość czytania:

22 lipca 2021

Pandemia COVID-19 miała olbrzymi wpływ na wzrost rynku e-commerce. Chociaż dla wielu firm ostanie kilkanaście miesięcy było czasem walki o przetrwanie, to okres ten można wykorzystać jako szansę biznesową. Zmiana zachowań konsumentów i przeniesienie zakupów do sieci zostaną z nami na dłużej, a w perspektywie kilkuletniej możemy mówić o jeszcze większych wartościach sprzedaży w internecie. Jak zatem przystosować swoje przedsiębiorstwo do działania w nowej rzeczywistości?

W 2019 r. zaledwie 16% przedsiębiorców zbadanych przez Polski Instytut Ekonomiczny zamierzało rozwijać się w obszarze e-commerce, a 13% deklarowało inwestycje w nowe technologie w produkcji lub usługach. Tymczasem kryzysowa sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała głębokie zmiany w tych strategiach. Przedsiębiorstwa musiały szybko uruchomić sprzedaż swoich towarów w internecie. Dla wielu z nich handel w sieci stał się niezbędnym elementem strategii sprzedażowej, bez którego trudno byłoby przetrwać kryzys epidemiczny. W licznych branżach działalność w internecie okazała się w tym okresie jedyną możliwą ścieżką sprzedażową.

 

Według eMarketera dynamika wzrostu globalnego rynku e-commerce wyniosła w ubiegłym roku 28%, a połowa tego wyniku to efekt koronawirusa. Prognozy na rok 2020 mówiły o wzroście polskiego rynku o mniej więcej 15%, a w rzeczywistości był on znacznie większy, bo sięgnął aż 40%. Cały rodzimy rynek e-commerce szacowano w 2020 r. na 52 mld zł. Przewiduje się, że w tym roku osiągnie on wartość już 72–80 mld zł, a trzy lata później – 118 mld zł. Gemius oraz Izba Gospodarki Elektronicznej oceniają, że zakupy online robi już 73% użytkowników internetu.

Jak podkreślają eksperci PwC, umacnianie się rynku e-commerce w Polsce nie będzie jedynie efektem koronawirusa. Badania wskazują, że nawet 85% klientów kupujących w sieci deklaruje, że po pandemii utrzyma lub nawet zwiększy obecną częstotliwość zakupową. PwC szacuje liczbę podmiotów sprzedających w internecie w 2020 r. na blisko 150 tys., z czego 80 tys. posiada własne e-sklepy.

Coraz większa konkurencja na elektronicznym rynku

Pandemiczne lockdowny, okresowe zamknięcia gospodarki czy poszczególnych branż, zmusiły klientów do zakupów w internecie. Efektem jest znaczny wzrost konkurencji na rynku online. Jak podaje PwC, w 2020 r. zarejestrowano w Polsce niemal 12 tys. nowych sklepów internetowych i na początku 2021 r. łączna liczba e-sklepów wynosiła ok. 44,5 tys. (skok o 21,5% w stosunku do początku 2020 r.). W tym samym czasie z rynku zniknęło ok. 19 tys. sklepów stacjonarnych. Dla wielu przedsiębiorstw przejście do sprzedaży online było kwestią być albo nie być.

Coraz silniejsza konkurencja na rynku e-commerce powoduje, że firmy chcące odnieść tutaj sukces muszą zintensyfikować swoje działania nakierowane na dotarcie do odpowiednich grup odbiorców, zadbać o wysoką jakość sprzedawanych towarów, a także zapewnić klientowi jak najlepsze doświadczenia podczas całego procesu zakupowego, żeby podtrzymać jego lojalność wobec marki i chęć dokonania zakupów w przyszłości. Aby to osiągnąć, nie wystarczy tylko prowadzenie sklepu internetowego czy innej formy sprzedaży online (np. przez platformy sprzedażowe, takie jak Allegro czy Amazon). Konieczne są narzędzia do sprawnego zarządzenia całym łańcuchem procesów sprzedażowych, skupiające zarządzanie zarówno samą sprzedażą, jak i logistyką magazynową czy wysyłką.

Aplikacja do mobilnej sprzedaży, przykłady zastosowań

Dlaczego jest to aż tak istotne? Badania jasno pokazują, że konsumenci internetowi są wyjątkowo wrażliwi na kwestię pozytywnego doświadczenia podczas transakcji. Aż 42% z nich deklaruje rezygnację z kontaktów z daną marką nawet po jednym negatywnym epizodzie. Dlatego tak istotne są nie tylko cena produktu czy jego dostępność, lecz także obszary będące poza zasięgiem wzroku przeciętnego klienta, a jednak kluczowe z punktu widzenia sprzedawcy – czyli sprawna logistyka, zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw czy odpowiednia komunikacja.

W jaki sposób przystosować firmę do sprzedaży online?

Kluczem do sukcesu jest technologia – jeśli chcesz przestawić firmę na internetowe tory, nie obejdzie się bez inwestycji w narzędzia informatyczne wspierające Twój handel. Nie chodzi tylko o obecność na platformach e-commerce czy zbudowanie sklepu internetowego dysponującego podstawowymi mechanizmami sprzedaży online. Aby w pełni sprawnie funkcjonować w obszarze e-handlu, potrzebujesz inteligentnego oprogramowania, które pomoże Ci uzupełniać zapasy, modyfikować asortyment i aktualizować ceny w sklepie internetowym w czasie rzeczywistym. W nowej rzeczywistości takim rozwiązaniem może być optymalnie dobrany i rzetelnie wdrożony system ERP, który pomoże firmie przetrwać obecny kryzys i uodpornić się na przyszłość. Jest on w stanie zintegrować starsze programy działające rozdzielnie (wyspowo).

Dzięki systemom ERP przedsiębiorstwo może:

  • optymalizować zapasy magazynowe;
  • ograniczać koszty transportu i dystrybucji;
  • optymalnie zarządzać cenami i dostawami towarów i surowców;
  • oszczędzać czas za sprawą optymalizacji procesów produkcyjnych, m.in. przez zarządzanie zużyciem surowców.
Dlaczego ERP jest podstawowym narzędziem informatycznym w firmie handlowej?

Oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa ma do odegrania ogromną rolę w kryzysie spowodowanym pandemią. Pomaga w identyfikacji problemów, które mogą mieć negatywny wpływ na organizację w konkretnej sytuacji biznesowej. Umożliwia maksymalizację przychodów tam, gdzie to możliwe, a jednocześnie zmniejsza koszty. Wzmacnia też firmę w perspektywie długoterminowej oraz ułatwia jej komunikację z dostawcami i klientami, a także wskazuje oznaki zbliżającego się ożywienia, abyś mógł zacząć rozwijać się i wprowadzać produkt na rynek szybciej niż Twoja konkurencja. To właśnie teraz jest czas, aby wykorzystać ERP do jak najsprawniejszego, inteligentnego zarządzania projektami i procesami biznesowymi.

 

Komu potrzebne jest ERP?

 

Co zrobić, żeby sprawnie zarządzać sprzedażą online bez generowania strat czasowych i ogromnych kosztów finansowych? Rozwiązaniem jest odpowiednie oprogramowanie wspierające firmy w kontrolowaniu wszystkich tych procesów – od momentu zarejestrowania zamówienia w systemie, przez wydanie go z magazynu, nadanie w systemie wysyłkowym i śledzenie drogi przesyłki w systemie kurierskim, aż po finalne wystawienie faktury i przesłanie odpowiednich danych automatycznie z modułu handlowego do księgowego. A to wszystko ułożone w jeden ciąg następujących kolejno po sobie czynności operacyjnych. Na etapie planowania i organizowania swojej działalności w obszarze e-commerce warto postawić na tego rodzaju narzędzia, ponieważ bardzo ułatwiają one codzienną pracę, dostarczają wszelkich informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji biznesowych, a przy tym są niedrogie w użytkowaniu dzięki niskim opłatom subskrypcyjnym. Dodatkowo oprogramowanie do zarządzania działalnością handlową (takie jak Symfonia ERP) jest zawsze zgodne z aktualnym stanem prawnym, dzięki czemu użytkownik ma pewność, że wszelkie należności podatkowe, opłaty, składki są obliczane prawidłowo, co daje mu bezpieczeństwo prawno-podatkowe.

 

Abyś mógł zapewnić klientom satysfakcjonujący poziom obsługi, Twój e-sklep powinien być zintegrowany z oprogramowaniem sprzedażowym oraz magazynowym, a także z systemem wysyłkowym (np. firmy kurierskiej). Taka integracja sprawi, że będziesz miał cały proces sprzedaży online pod kontrolą – dzięki temu, że wszystkie informacje sprzedażowe, magazynowe, wysyłkowe zostaną zgromadzone w jednym miejscu. O wiele łatwiej jest spójnie zarządzać transakcjami w sieci, gdy nie musisz poświęcać czasu i uwagi choćby na sprawdzanie stanów magazynowych czy komunikowanie klientom opóźnień związanych z brakiem zamówionych towarów. Wyjątkowo korzystna okazuje się sytuacja, w której możesz zarządzać całym swoim obszarem handlowym (łącznie z e-commerce, logistyką, magazynem, fakturowaniem itd.) za pomocą jednego systemu ERP. Dzięki temu masz pod ręką zawsze aktualne i spójne dane, nie tracisz czasu na ręczne przepisywanie informacji z jednej aplikacji do drugiej, eliminujesz ryzyko kosztownych pomyłek, a przy tym możesz zaoferować klientom najwyższy poziom usług.

 

Sprzedaż towarów bądź usług w internecie nie może ograniczać się jedynie do zaprezentowania oferty i sfinalizowania transakcji. Na poszczególnych etapach klienci oczekują pełnej specyfikacji techniczno-użytkowej oraz wiedzy, na jakim etapie jest realizacja transakcji. Gdy dostarczysz im pełnię informacji o produkcie, sposobach jego wykorzystania, a następnie o dostępności i wysyłce – znacznie zwiększasz szanse na pozytywne doświadczenie, które w przyszłości może zaowocować powrotem kupujących do Twojego e-sklepu.

Korzyści płynące z uporządkowania firmy dzięki systemowi ERP:

  • integracja danych z różnych obszarów działalności w jednym, intuicyjnym systemie,
  • pełna automatyzacja codziennych czynności i zarządzanie procesami w czasie rzeczywistym,
  • elastyczne narzędzie, które rozwija się razem z Twoją firmą,
  • wspólna baza kontrahentów, dzięki której można automatyzować wiele procesów,
  • większa skuteczność działań sprzedażowych, handlowych, produkcyjnych i innych.

Cyfryzacja sprzedaży w praktyce - obejrzyj za darmo!

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Więcej na ten temat:

Powiązane kategorie

Planowanie
długoterminowe

Planowanie
globalne

Procesy
biznesowe

Zgodność
z prawem

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik