Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Trendy, które zdominowały branżę e-commerce w 2024 roku

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

12 maja 2024

Wykorzystywanie trendów, jakie pojawiają się w e-commerce, to dobry sposób, by zwiększyć sprzedaż, poprawić doświadczenia zakupowe klientów oraz wzmocnić rozpoznawalność marki. Na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę? Przeczytaj ten poradnik i poznaj rozwiązania wykorzystywane obecnie przez firmy z branży zakupów online!

Spis treści:

Zakupy online coraz popularniejsze

120 mld zł – tyle zdaniem analityków w 2023 roku krajowi konsumenci wydali na zakupy w Internecie. Sektor e-commerce w Polsce szybko się rozwija – i to pomimo spowolnienia gospodarczego wywołanego wysoką inflacją. Jeśli jego dotychczasowa dynamika nie ulegnie zmianom, do końca 2027 r. rynek handlu elektronicznego może osiągnąć wartość nawet 190 mld zł. Wzrostowy trend stara się dziś wykorzystać wielu przedsiębiorców, którzy coraz chętniej przenoszą swoją działalność do Internetu. Jak wynika z raportu Dun & Bradstreet Poland w 2023 na krajowym rynku funkcjonowało już 66 tys. sklepów internetowych – o niemal 8 tys. więcej niż w poprzednim okresie.  Tym statystykom trudno się zresztą dziwić, bo w handlu internetowym jest o co walczyć. Wg Gemusa zakupy online robi dziś niemal 80% internautów.

10 najważniejszych trendów na rynku e-commerce w 2024 r.

Wirtualny rynek ma wiele do zaoferowania – szczególnie debiutującym przedsiębiorcom, którzy chcą szybko dotrzeć ze swoim produktem lub usługą do szerokiego grona klientów. By jednak odnieść na nim sukces, warto śledzić najnowsze trendy i dostosowywać do nich swój model biznesowy. Sprawdź, na które rozwiązania warto zwrócić szczególną uwagę.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

W branży e-commerce coraz częściej wykorzystywane są takie nowoczesne rozwiązania, jak sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence) czy technologia uczenia maszynowego (ang. machine learning). Wymieniona w pierwszej kolejności AI to dziedzina informatyki obejmująca systemy zdolne do naśladowania procesów myślowych człowieka. Dzięki algorytmom zdolnym do uczenia się na podstawie danych ułatwia podejmowanie decyzji związanych ze sprzedażą internetową czy e-marketingiem, m.in. poprzez prognozowanie popytu, przewidywanie sezonowych trendów czy analizowanie zachowań internautów. Wiele sklepów internetowych i platform typu marketplace wykorzystuje tego typu rozwiązania po to, by jeszcze lepiej dostosowywać ofertę do potrzeb odbiorców, przedstawiać rekomendacje produktowe czy poprawić standard obsługi klienta.

Przeczytaj również: E-commerce w pigułce

Ekspresowe i odroczone płatności

Wiele zmian da się zauważyć także w obszarze metod płatności w e-commerce. Klientom zależy bowiem na tym, aby zakupy internetowe były nie tylko wygodne, ale i sprawne. Zbyt czasochłonny proces składania zamówienia, wymagający podawania nr karty płatniczej, może zniechęcać do dokończenia transakcji. Właśnie dlatego w handlu internetowym coraz większą popularnością cieszą się ekspresowe przelewy, a także płatności odroczone (BNPL – buy now, pay later) czy ratalne.

Social commerce i live commerce

Mówiąc o trendach w obszarze e-commerce w 2024 roku, nie można zapomnieć o  sprzedaży przy użyciu portali społecznościowych, szczególnie Instagrama i Facebooka. Klienci zaciekawieni reklamą produktu nie muszą już przechodzić do sklepu internetowego marki – mogą kupować bezpośrednio na jej koncie w mediach społecznościowych. Cały proces zakupowy ma miejsce na jednej platformie – to tutaj odbiorca znajduje towar i składa zamówienie. Jednym z najpopularniejszych przykładów social commerce jest Facebook Marketplace.

Właściciele sklepów internetowych coraz częściej wykorzystują także live commerce, czyli metodę polegającą na sprzedaży podczas transmisji na żywo. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Sprzedający mogą budować relacje z klientami oraz na bieżąco odpowiadać na ich ewentualne pytania dotyczące produktów czy usług.

Symfonia eDokumenty

Sprawdź, jak działa!

Omnichannel

Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa, to strategia zakładająca integrację kilku kanałów dystrybucji, co ma pozwalać na skuteczniejsze dotarcie do klienta. Firmy korzystające z tego rozwiązania, oprócz  sprzedaży w sklepie stacjonarnym i internetowym, korzystają również z social commerce czy aplikacji mobilnych. Klienci, bez względu na wybrany kanał, mogą liczyć na takie same ceny czy rabaty.

Same day delivery, czyli błyskawiczna dostawa

Kolejnym ważnym trendem w e-commerce jest same day delivery, czyli błyskawiczna dostawa. Sprzedawcy oferujący taką usługę wykorzystują rozwiązania umożliwiające dostarczanie paczek jeszcze w tym samym dniu, w którym klient złożył zamówienie. To z kolei pozwala na poprawę obsługi klienta.

Handel mobilny

Już co czwarty konsument robi zakupy w Internecie za pomocą aplikacji mobilnej. Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że z tego rozwiązania korzystają najczęściej młodzi nabywcy. Z poziomu aplikacji zainstalowanej na smartfonie czy innym urządzeniu mobilnym, użytkownik może przeglądać produkty, dodawać je do koszyka, a także złożyć i opłacić zamówienie.  Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wiele sklepów zapewnia pełną integrację kont założonych na różnych platformach. Dzięki temu produkty dodane do koszyka w sklepie internetowym można zamówić z poziomu aplikacji mobilnej i odwrotnie.

Second hand e-commerce

Innym popularnym trendem w sprzedaży internetowej jest w 2024 roku tzw. re-commerce czy second hand commerce. To nic innego, jak sprzedaż w formie outletu lub handel produktami używanymi. Takie działania sprawiają, że marka jest postrzegana przez klientów jako przyjazna środowisku – a w ostatnich latach ma to dla wielu osób naprawdę duże znaczenie. Trend jest wykorzystywany głównie przez branżę modową – doskonały przykład stanowi popularna platforma sprzedażowa Vinted.

Przeczytaj również: Jak wystawić fakturę za sprzedaż na aukcjach internetowych?

Personalizacja doświadczeń zakupowych

Handel internetowy w 2024 r. coraz bardziej zmierza w kierunku personalizacji doświadczeń zakupowych.  Powyższe zagadnienie ma bardzo szeroki charakter. Swoim zakresem obejmuje bowiem dostosowanie komunikacji marketingowej, a także  oferty i cen do różnych segmentów klientów. Personalizację w e-commerce można wdrożyć na każdym etapie interakcji klienta z daną marką – niezależnie od tego, czy kupuje na stronie internetowej, platformie marketplace czy w mediach społecznościowych. Z badań rynkowych wynika, że marki, które stosują spersonalizowaną komunikację, mogą zwiększyć nie tylko lojalność swoich klientów, ale także wartość ich koszyka zakupowego.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość

Wirtualna rzeczywistość to technologia, która pozwala sklepom internetowym jeszcze skuteczniej odpowiadać na oczekiwania klientów. Dzięki temu rozwiązaniu nabywcy mogą przeglądać wizualizacje produktów czy sprawdzać, jak wyglądałyby one w przestrzeni rzeczywistej. Właśnie dlatego z VR i AR najchętniej korzystają dziś sklepy meblowe oraz te z segmentu fashion and beauty.

Cross-border

W 2024 roku internetowi sprzedawcy w dalszym ciągu wykorzystują tzw. cross-border, nazywany również sprzedażą międzynarodową lub sprzedażą transgraniczną. Wprowadzając swoje produkty bądź usługi na rynek zagraniczny, firmy mają możliwość dotarcia do większej liczby klientów. To z kolei wpływa nie tylko na zyski danej marki, ale i na jej pozycję na rynku. Sprzedaż polskich produktów można zauważyć m.in. w Czechach czy na Słowacji.

Polski rynek handlu internetowego pod znakiem cyfryzacji

Firmy handlowe, które sprzedają swoje produkty i usługi w Internecie, należą jednocześnie do grona tych, o najwyższym wskaźniku cyfryzacji. Trudno się temu dziwić, bo to właśnie nowoczesne technologie często stanowią dla nich klucz do dalszego rozwoju. Dzięki nim mogą one zautomatyzować proces obsługi zamówień, usprawnić logistykę dostaw czy podnieść standard obsługi. Na rynku coraz większą popularnością zaczynają się także cieszyć różnego rodzaju integratory e-commerce, które zapewniają zapewnić dwukierunkowy przepływ informacji między systemem ERP a e-sklepem lub platformą e-commerce. Z tego względu skutecznie usprawniają obsługę procesów sprzedażowych – od momentu zarejestrowania zamówienia, poprzez wydanie z magazynu, aż po wystawienie faktury.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *