Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Odkładane decyzji o transformacji cyfrowej zamyka drogę do rozwoju polskich firm [RAPORT]

Tomasz Kordowski

Tomasz Kordowski

Ekspert Symfonii ds. Public Relations

Długość czytania:

30 marca 2022

Odkładane decyzji o transformacji cyfrowej zamyka drogę do rozwoju polskich firm

Blisko połowa firm działających w Polsce widzi, że za sprawą inwestycji w cyfryzację można zaoszczędzić. W małych organizacjach dominuje jednak przekonanie, że cyfryzacja nie jest niezbędna do biznesowego rozwoju przedsiębiorstwa.

To smutny wniosek płynący z raportu „Inwestycje w technologie w dobie pandemii. Nowe wyzwania MŚP: cyfryzować czy oszczędzać?”.

15 proc. przedsiębiorców jest zdania, że gdyby nie pandemia, wiele firm nie inwestowałoby ​w cyfryzację – wynika z badania przygotowanego przez Symfonię i Fundację Digital Poland. Zaledwie 1/3 małych i średnich firm w Polsce jest przekonana o konieczności cyfryzacji.
44 proc. przedsiębiorców widzi, że dzięki inwestycji w cyfryzację swojego biznesu, jest w stanie ściąć koszty, a 43 proc. zauważa większą wydajność i efektywność. 27 proc. badanych przedsiębiorstw zaobserwowało, że dzięki zastosowaniu nowych technologii zwiększa się ich konkurencyjności i dostęp do szerszego rynku – tak uważa ponad 22 proc.

Polskie firmy w cyfrowym ogonie Europy

Pandemia spowodowała, że cyfryzacja przedsiębiorstw w Polsce przyspieszyła i to znacznie, ale to nadal za mało, by nadgonić dystans, jaki dzieli nas od reszty Europy. Widać to wyraźnie w zagranicznych badaniach i rankingach.
– Jednym z tych, które dobrze obrazują to, gdzie jest nasz polskim biznes, jest indeks cyfrowej gospodarki i społeczeństwa cyfrowego DESI. Niezmiennie jesteśmy w nim w ogonie Europy, aktualnie na 24. miejscu na 27 klasyfikowanych państw. A moglibyśmy być w okolicach europejskiej średniej. Dlatego warto edukować, pokazywać korzyści, jakie daje cyfryzacja, jasno komunikować jakie wyzwania przynosi, a także dlaczego odkładane decyzji o transformacji cyfrowej jest zamykaniem sobie drogi do rozwoju – podkreśla Piotr Ciski, prezes zarządu Symfonii.

Cyfryzacja w Polsce przyspieszyła

Blisko 8 na 10 małych i średnich firm cyfryzuje swój biznes i widzi ogrom płynących z tego korzyści. Niemniej wchodzenie na ścieżkę digitalizacji jest różne w zależności od specjalizacji. Cyfryzację księgowości i sprzedaży deklaruje odpowiednio 67 proc. oraz 59 proc. firm, ale pozostałe specjalizacje wypadają już znacznie słabiej. Cyfrowe wsparcie marketingu ma 28 proc. badanych przedsiębiorstw, cyfrowe zarządzanie zasobami ludzkimi 26 proc., cyfrową logistykę 23 proc., a produkcję zaledwie 12 proc. Potencjał do rozwoju cyfryzacji w MŚP jest zatem ogromny.
Najwięcej, bo 40 proc. firm przyznaje, że w dobie pandemii COVID-19 stara się inwestować w cyfryzację, ale robi to umiarkowanie. Ta grupa przedsiębiorców jest zdania, że należy godzić ze sobą dwa cele, jakimi są cyfryzowanie biznesu i konieczność gromadzenia oszczędności. Natomiast ponad 22 proc. badanych przedsiębiorstw deklaruje, że w ogóle nie dokonuje transformacji cyfrowej i nie ma jej w planach.
– Jak pokazały nasze badania, niezależnie od stopnia utrudnienia w prowadzeniu biznesu wielu przedsiębiorców nie zamierza ulegać cyfrowej rewolucji, a nawet ewolucji ponadto to, co nakazane prawnie. To fakt, że jeszcze wiele firm podchodzi do cyfryzacji na zasadzie zmiany wymuszonej nowymi przepisami – cyfryzacją podatków, prawa pracy, obrotu gospodarczego – komentuje prezes zarządu Symfonii.
– Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, jeśli popatrzymy na korzystanie z bardziej zaawansowanych rozwiązań opartych np. na Internecie rzeczy, przetwarzaniu w chmurze czy sztucznej inteligencji – dodaje Piotr Mieczkowski. – Różnice pomiędzy MŚP a korporacjami są ogromne, tak samo blado wypadają, gdy zestawimy małe i średnie firmy z Polski z tymi działającymi w Europie Zachodniej lub Skandynawii. To tylko pokazuje, jak długą drogę do przebycia w zakresie pełnej transformacji cyfrowej mają przed sobą szczególnie małe polskie przedsiębiorstwa – tłumaczy dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.
Największym problemem, na jaki wskazuje blisko 1/3 badanych firm, jest czas, który muszą poświęcić na implementację cyfrowych rozwiązań, szczególnie na początkowym etapie. 26 proc. widzi trudności w integracji nowych technologii z już funkcjonującymi w firmie systemami. Na te aspekty wskazują przede wszystkim firmy zatrudniające od 50 do 249 pracowników. Ważną barierą w transformacji cyfrowej jest kultura firmy i sami pracownicy. Dla co czwartego przedsiębiorstwa przeszkodą w cyfryzowaniu biznesu jest bowiem niechęć do zmian wśród pracowników, którzy obawiają się nowych rozwiązań, wymuszających na nich zmianę nawyków i organizacji pracy. 18 proc. z nich boi się utraty pracy.

O badaniu

Badanie „Inwestycje w technologie w dobie pandemii. Nowe wyzwania MŚP: cyfryzować czy oszczędzać?” zostało zrealizowane przez Keralla Research Instytut Badań i Rozwiązań B2B, w dniach 21.06-06.08.2021 r., na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowa 400 małych (10-49) i średnich firm (50-249) o typ działalności: usługi, handel, produkcja; techniką CATI.
W badaniu zastosowano następującą definicję cyfryzacji: Cyfryzacja to takie wykorzystanie technologii informatycznych w przedsiębiorstwie, np. programów komputerowych, które pozwala na usprawnienie zarządzania wybranymi obszarami działalności firmy, np. wymianą dokumentów, obsługą klienta, rozliczeniami księgowymi, obsługą spraw pracowników, produkcją. Wprowadzone usprawnienia przynoszą różne korzyści, m.in. przyspieszają wykonywanie określonych czynności, pozwalają zwiększyć wydajność czy uniknąć błędów typowych dla pracy człowieka itp.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *