Długość czytania:
Optymalizacja sprzedaży w kanałach hurtowych to temat, z którym wiąże się szereg wyzwań. By ograniczyć koszty i osiągnąć wysoką rentowność, trzeba zadbać nie tylko o takie kwestie, jak zarządzanie asortymentem czy dobór odpowiedniej strategii cenowej, lecz również systematyczne podnoszenie standardu obsługi klienta. We wszystkich tych działaniach dużym wsparciem mogą okazać się nowoczesne rozwiązania informatyczne, takie jak np. zintegrowana z systemem ERP platforma B2B. Przeczytaj ten poradnik i sprawdź, jakie korzyści dzięki wykorzystaniu tego narzędzia może zyskać Twoja firma!
Spis treści:
- Na czym polega optymalizacja sprzedaży?
- Jak platforma B2B pozwala zoptymalizować proces sprzedaży?
- Zarządzaj sprzedażą z platformą B2B od Symfonii
Na czym polega optymalizacja sprzedaży?
Optymalizacja procesów sprzedażowych w firmie to temat rzeka. Dlaczego? Ponieważ wymaga podejmowania decyzji odnoszących się do różnych sfer działalności handlowej. Swoim zakresem obejmuje nie tylko procesy związane z ofertowaniem czy obsługą zamówień, lecz również te dotyczące zarządzania asortymentem czy polityką cenową. W tym wszystkim trzeba jeszcze znaleźć czas na budowanie dobrych relacji z klientami, podnoszenie standardu ich obsługi, a także zarządzanie pracą handlowców oraz rozliczanie realizacji planów sprzedażowych.
Na szczęście na rynku dostępne są już rozwiązania, które część z wymienionych wyżej procesów pozwalają łatwo i szybko zautomatyzować. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują platformy B2B wspierające sprzedaż w kanałach hurtowych. Firmy korzystające z tego typu narzędzi mogą liczyć na szereg korzyści. Z raporty „B2B e-commerce now” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że przedsiębiorstwom, które wdrożyły platformy B2B, udało się m.in. zwiększyć liczbę i wartość zawieranych transakcji, skrócić czasu obsługi zamówień oraz ograniczyć koszty związane z obsługą procesów handlowych.
Jak zacząć pracę z Platformą B2B?
Pobierz bezpłatną listę kontrolną
Jak platforma B2B pozwala zoptymalizować proces sprzedaży?
Platforma B2B to rozwiązanie wspierające sprzedaż hurtową w kanałach elektronicznych. Jej podstawową funkcją jest automatyzacja procesu obsługi klienta. Dzięki niej dział handlowy nie musi już tworzyć ofert, udostępniać kontrahentom kart produktów czy zbierać zamówień – wszystkie te działania realizowane są przez system. Taka funkcjonalność przynosi konkretne korzyści, które łącznie przyczyniają się do zwiększenia efektywności procesów sprzedażowych. Te najważniejsze zostały omówione poniżej.
Automatyzacja rutynowych działań
W kanale B2B proces sprzedaży składa się z wielu powiązanych ze sobą etapów. Nie każdy z nich musi być jednak obsługiwany bezpośrednio przez pracowników działu handlowego. Przekazywanie klientom informacji o produktach i ich dostępności, przetwarzanie zamówień czy przesyłanie dokumentów związanych z transakcją – te wszystkie czynności można łatwo zautomatyzować, korzystając z platformy B2B. Dzięki temu handlowcy nie muszą poświęcać swojego czasu na wykonywanie rutynowych i powtarzalnych działań. Automatyzacja to również dobry sposób, by zwiększyć wolumen obsługiwanych transakcji. Klienci mogą bowiem składać zamówienia bez potrzeby kontaktu z handlowcem o dogodnej dla siebie porze. Ponieważ wszystkie nowe transakcje od razu pojawiają się w systemie, dział logistyki jest w stanie szybciej przystąpić do ich realizacji.
Przeczytaj również: Zastosowanie platformy B2B w handlu elektronicznym – jakie korzyści biznesowe przynosi?
Redukcja kosztów operacyjnych
W wielu firmach prowadzących działalność handlową celem optymalizacji sprzedaży jest redukcja kosztów związanych z obsługą klientów. Te mogą wynikać z różnych źródeł: konieczności zatrudniania dodatkowego personelu, produkcji materiałów handlowych czy obsługi reklamacji i zwrotów. Platforma B2B pozwala ograniczyć tego typu wydatki nawet o 50%. Niższe koszty to również dobry sposób na zwiększenie marży bez konieczności podnoszenia ceny sprzedawanych produktów. To z kolei przekłada się na wzrost przychodów ze sprzedaży.
Skuteczniejsze zarządzanie asortymentem
Optymalizacja sprzedaży wymaga także skutecznego zarządzania asortymentem. Trudno zrealizować zakładane plany, bez wiedzy na temat tego, jakie produkty klienci kupują najczęściej oraz czy popyt podlega sezonowym trendom. Tu również z pomocą przychodzi platforma B2B zintegrowana z systemem ERP. Za jej pomocą łatwo prześledzić historię zamówień i sprawdzić, które towary rotują najlepiej. Takie informacje mogą okazać się cennym źródłem wiedzy, która pozwoli zoptymalizować asortyment w taki sposób, by uniknąć nadmiernego zatowarowania zapasem, który będzie zalegał w magazynie. Za pomocą platformy B2B łatwo zarządzać również dużą liczbą produktów, unikając takich problemów, jak np. sprzedaż towaru, którego w danym momencie nie jest dostępny w ofercie.
Symfonia ERP Handel
Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami
Podnoszenie standardu obsługi klienta
Klienci biznesowi często oczekują spersonalizowanej obsługi, a tę trudno zapewnić, jeśli czas handlowców pochłaniają rutynowe czynności. Właśnie dlatego, myśląc o optymalizacji sprzedaży, warto wziąć pod uwagę takie kwestie, jak możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert i cenników, czy szybka obsługa zapytań. Także i tu platforma B2B często okazuje się istotnym wsparciem dla pracowników działu handlowego. Dzięki niej każdy z klientów może zapoznać się z indywidualną ofertą, przeglądać karty produktów, składać zamówienia oraz na bieżąco śledzić ich statusy. W razie wątpliwości ma również możliwość szybkiego kontaktu z pracownikami działu handlowego. Przesłane za pomocą platformy zapytania od razu trafiają do systemu. Dzięki temu personel jest w stanie szybciej na nie odpowiadać.
Zarządzaj sprzedażą z platformą B2B od Symfonii
Symfonia platforma B2B to rozwiązanie stworzone z myślą o potrzebach firm handlowych. W połączeniu z systemem Symfonia ERP Handel staje się narzędziem, pozwalającym na kompleksową optymalizację procesów sprzedażowych. Za jej pomocą możesz zautomatyzować rutynowe czynności związane z tworzeniem ofert, obsługą zamówień czy przygotowywaniem i udostępnianiem dokumentów rozliczeniowych. Korzyść z wdrożenia tego rozwiązania odczują także Twoi klienci. Dzięki platformie B2B od Symfonii będą mogli samodzielnie przeglądać karty produktów, zapoznać się ze spersonalizowanym cennikiem, a także sprawdzić przysługujący im limit kupiecki. Bez potrzeby kontaktu z handlowcem złożą zamówienie oraz sprawdzą jego aktualny status realizacji. Ponieważ rejestracja nowych transakcji odbywa się w pełni automatycznie, możesz sprzedawać produkty o każdej porze – także poza standardowymi godzinami pracy działu handlowego.
Chcesz lepiej poznać możliwości tego rozwiązania? Przejdź na stronę produktową Symfonia Platforma B2B lub skorzystaj z formularza kontaktowego.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy