Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Zastosowanie platformy B2B w handlu elektronicznym – jakie korzyści biznesowe przynosi?

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

22 maja 2024

Wartość krajowego rynku e-commerce B2B przekroczyła niedawno kwotę 637 mld zł. Nie dziwi zatem fakt, że wiele firm inwestuje dziś w rozwiązania, które mają usprawniać sprzedaż w kanale biznesowym. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują platformy B2B. Jakie korzyści wynikają z wykorzystania tego typu narzędzi? Czy platforma B2B znajduje zastosowanie także w innych, niż sam handel, obszarach działalności przedsiębiorstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.

Spis treści:

Krajowy rynek e-commerce B2B na fali wzrostu

W 2021 r. wartość transakcji zawieranych pomiędzy firmami działającymi w Polsce oszacowano na kwotę 3,5 bln zł. Z tej sumy ponad 17% przypada na sektor e-commerce B2B, a zatem sprzedaż w kanałach elektronicznych.

Wykres. Wartość rynku e-commerce B2B w Polsce (dane w mld zł)

Rynek e-commerce B2B w Polsce

Źródło: Marketplanet, Rynek e-commerce B2B w Polsce, 2022

Zakupy internetowe, które wśród klientów biznesowych stały się szczególnie popularne w czasach pandemii, dziś nie tracą na znaczeniu. Z raportu „The Ultimate B2B E-commerce Guide” przygotowanego przez DHL wynika, że do końca 2025 r. w formie online obsługiwanych będzie niemal 80% transakcji zawieranych pomiędzy firmami.

Przeczytaj również: Cyfryzacja firm handlowych – czym jest i jakie korzyści przynosi?

Jak na nowy trend zamierzają odpowiedzieć polskie przedsiębiorstwa? Wielu ciekawych informacji na ten temat dostarcza raport Izby Gospodarki Elektronicznej. Z przedstawionych w nim badań wynika, że aż 90% firm w ciągu najbliższych kilku lat zamierza rozwijać sprzedaż w kanale e-commerce B2B.  W przypadku 25% przedsiębiorstw, które już oferują swoje produkty online, udział sprzedaży internetowej w przychodach ogółem przekracza 80%. Postępująca digitalizacja handlu sprawia, że platformy sprzedażowe zaczynają cieszyć się coraz większą popularnością. Dziś korzysta z nich niemal 41% działających w Polsce firm. Wśród nich największą reprezentację mają te z branż TSL i produkcyjnej.

Jak zacząć pracować z Platformą B2B?

Pobierz bezpłatną listę kontrolną

5 podstawowych korzyści biznesowych z wdrożenia platformy B2B

Za wdrożeniem platformy B2B przemawia szereg argumentów. Firmy decydujące się na stosowanie tego typu rozwiązań, chcą przede wszystkim wykorzystać możliwości, jakie daje sprzedaż przez Internet – zarówno w zakresie zwiększenia bazy klientów, jak i wolumenu czy wartości transakcji. Nie bez znaczenia są również takie kwestie, jak potrzeba optymalizacji kosztów sprzedaży czy szybszego wprowadzania do oferty nowych produktów.  Korzyści biznesowe, jakie zapewnia platforma B2B, są jednak znacznie szersze. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze.

Zwiększenie sprzedaży i liczby klientów

Platforma B2B to przede wszystkim rozwiązanie służące do automatyzacji procesów handlowych. Dzięki niej klienci mogą składać zamówienia o dowolnej porze – także poza standardowymi godzinami pracy handlowców zatrudnionych w firmie. Mają również dostęp do aktualnej oferty oraz indywidualnych cenników. Pracownicy działu handlowego nie muszą natomiast ręcznie przetwarzać zamówień. Dzięki integracji platformy B2B z systemem ERP są one od razu widoczne w systemie. To rozwiązanie zapewnia konkretne korzyści biznesowe: umożliwia szybszą realizację zamówienia oraz pozwala uniknąć takich błędów, jak np. zakup towaru, który w danym momencie nie jest dostępny w magazynie. Automatyzacja procesów handlowych to również dobry sposób, by w tym samym czasie obsłużyć dużo większy wolumen klientów, a tym samym zwiększyć sprzedaż w przedsiębiorstwie.

Łatwiejsze zarządzanie asortymentem

Korzyścią wynikającą z wdrożenia platformy B2B jest także możliwość efektywnego zarządzania asortymentem. System umożliwia nie tylko łatwe dodawanie towarów, lecz również tworzenie kart produktów, które mają jednolitą strukturę. Mogą one prezentować różne informacje, takie jak np.: opisy producenta, specyfikację techniczną, numery katalogowe czy liczbę sztuk dostępnych w magazynie. Dane dotyczące zamówień, zgromadzone za pomocą platformy B2B, pozwalają także łatwo sprawdzić, jakiego rodzaju asortyment klienci kupują najczęściej. To z kolei ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących ewentualnych zmian w ofercie handlowej.

Przeczytaj również: Jak Symfonia Handel ERP odpowiedziała na potrzeby branży paliw

Optymalizacja kosztów sprzedaży

Niewątpliwą zaletą platformy B2B jest też możliwość optymalizacji kosztów sprzedaży. Obsługa procesów związanych z przetwarzaniem zamówień, dzięki automatyzacji, nie wymaga tak dużego zaangażowania ze strony pracowników działu handlowego. Nawet w przypadku znaczącego zwiększenia wolumenu sprzedaży nie trzeba liczyć się z koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu. Wykorzystanie platform B2B to również dobry sposób, by skrócić cykl zakupowy oraz wyeliminować błędy występujące w procesach handlowych.

Wzrost efektywności pracowników działu handlowego

Użytkownicy platformy, po zalogowaniu na swoje konto, zyskują dostęp do pulpitu klienta, pozwalającego na pełną samoobsługę. Mogą swobodnie przeglądać udostępnione im karty produktów, zapoznawać się ze spersonalizowanymi cennikami, dokonywać zakupów lub przesyłać zapytania ofertowe. Bez potrzeby kontaktu z handlowcem sprawdzą również aktualne statusy realizacji zamówień oraz pobiorą dokumenty rozliczeniowe. To wszystko pozwala oszczędzić czas pracowników działu sprzedaży, którzy dzięki temu mogą skupić się na negocjowaniu nowych kontraktów czy monitorowaniu wyników.

 

Symfonia ERP Handel

Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami

Zwiększenie wartości zakupów oraz budowanie lojalności klientów

Wśród korzyści biznesowych, jakie oferuje platforma B2B, warto wspomnieć jeszcze o zwiększaniu wartości i wolumenu transakcji. Jest to możliwe poprzez tworzenie spersonalizowanych ofert oraz indywidualnych cenników, uwzględniających przysługujące danemu klientowi rabaty. Pozytywne doświadczenia związane z korzystaniem z systemu, to z kolei dobry sposób, aby budować silniejsze relacje z kontrahentami oraz mobilizować ich do regularnych zakupów.

Przeczytaj również: Symfonia Mobilny Handel – nowa jakość wsparcia technologicznego dla producenta materiałów budowlanych

Automatyzacja procesów handlowych z Symfonia Platforma B2B – jakie korzyści biznesowe może zyskać Twoja firma?

Symfonia Platforma B2B to rozwiązanie zwiększające funkcjonalność systemu ERP Symfonia Handel. Umożliwia automatyzację procesów sprzedażowych, a także zapewnia lepszą kontrolę nad ich przebiegiem. Za jej pomocą możesz tworzyć oferty produktowe, przyjmować zamówienia, a także udostępniać kontrahentom dokumenty rozliczeniowe. Dzięki pełnej integracji z Symfonia Handel, dane wprowadzone w systemie ERP są od razu widoczne na platformie B2B. To z kolei zapewnia szybki przepływ informacji, pozwalających m.in. na sprawdzenie stanów magazynowych, weryfikację zapotrzebowania na konkretne produkty czy optymalizację kosztów sprzedaży. Z tego  rozwiązania skorzystają także Twoi klienci. Za pomocą Symfonia Platforma B2B mogą przeglądać kartoteki produktów, dodawać towary do wirtualnego koszyka, a następnie składać zamówienia. Na swoim koncie sprawdzą także aktualne ceny oraz przysługujące im limity kupieckie.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *