Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak zbudować lepszą przyszłość dla swojej firmy?

Magdalena Pielak

Magdalena Pielak

Długość czytania:

9 grudnia 2020

Patrząc wstecz na kilka ostatnich miesięcy, zauważamy, jak wiele się zmieniło. Czym mijający rok różni się od 2019? Oczywiście wszyscy możemy wskazać wiele zmian w życiu osobistym i zawodowym spowodowanych przez pandemię COVID-19. W tym miejscu warto zadać sobie także pytanie: czy Twoje jutro będzie lepsze? Może tak być, jeśli podejmiesz wysiłek, aby zbudować lepszą przyszłość dla swojej firmy. Oto kilka sposobów, jak możesz to zrobić.

Zaangażuj się w pracę zdalną

Wiele firm miało w marcu problemy z przeniesieniem swoich zespołów do pracy zdalnej – nawet jeśli już wspierały część pracowników zdalnych w pełnym wymiarze godzin. Teraz, po kilku miesiącach, wielu liderów firm zdało sobie sprawę, że ich ludzie mogą w domu być bardziej produktywni, niż kiedykolwiek sobie wyobrażali.

Niektórzy członkowie zespołu mogą być gotowi do powrotu do biura w pełnym wymiarze godzin, ale wielu nie. Niektórzy ludzie w ogóle nie chcą wracać do tradycyjnej pracy wyłącznie w firmie. Jednocześnie liderzy muszą funkcjonować w tej hybrydowej rzeczywistości, z jednej strony umożliwiając pracownikom możliwość pracy zdalnej przy pomocy technologii, a z drugiej – nie ograniczając swobody powrotu do biura tam, gdzie to możliwe.

Jak zarządzać firmą w sytuacji kryzysowej?

Firmy, które już wykorzystywały technologie chmurowe, radzą sobie bardzo dobrze, podczas gdy inne mogą mieć problemy. Aplikacje do zdalnych konferencji, szkolenia i warsztaty online, oprogramowanie wspierające elektroniczny obieg dokumentów – te rozwiązania już funkcjonują, są dostępne i wygodne w użyciu. Zacznij już teraz zastanawiać się, w jaki sposób Twoja firma będzie funkcjonowała za kilka miesięcy. Zainwestuj w technologie, które będą Cię wspierać w transformacji cyfrowej.

Buduj relacje

Jak będziesz budować i utrzymywać relacje z klientami i członkami zespołu? To znacznie wykracza poza wideokonferencje przy użyciu Zoom lub Microsoft Teams. Potrzebujesz procesu budowania relacji, niezależnie od tego, czy wdrażasz nowego pracownika, rozmawiasz z potencjalnymi klientami, czy też utrzymujesz morale w istniejącym zespole.

Rozmowy telefoniczne i e-maile nie wystarczą, aby te więzi były silne. Duża część komunikacji odbywa się drogą niewerbalną. Wyraz twarzy i mowa ciała odgrywają ważną rolę w przekazywaniu właściwego komunikatu i wychwytywaniu niuansów. Rozszerz swój zestaw narzędzi komunikacyjnych i stwórz proces korzystania z najbardziej odpowiedniego z nich w zależności od sytuacji.

Zaktualizuj swoje procesy

Bez względu na to, jak dobrze działały Twoje elektroniczne, cyfrowe procesy, gdy wszyscy znajdowali się w tej samej fizycznej lokalizacji, prawdopodobnie zauważyłeś kilka krytycznych momentów, gdy wszyscy zaczęli pracować zdalnie.

Jak pracować i prowadzić firmę zdalnie?

Zwróć uwagę, co w tym pracowitym okresie zadziałało, a co nie, i zacznij szukać sposobów na dostosowanie tych procesów do nowego sposobu pracy. Twój zespół może być tu doskonałym źródłem informacji – to oni codziennie wykonują swoją pracę, więc mogą być świadomi problemów, których nie zauważyłeś, lub mieć świetne pomysły na naprawienie uszkodzonych procesów.

Zmieniaj sposoby myślenia

Jeszcze rok temu mało kto – zarówno Twoi pracownicy, jak i klienci – zdawał sobie sprawę, że praca zdalna będzie w tym roku kluczowa. Aby praca zdalna była skuteczna, zarówno firma, jak i klienci muszą mieć takie samo podejście. Zdalna obsługa klientów wymaga, aby docenili korzystanie z technologii i chcieli zmienić niektóre nawyki.

Nie rezygnuj z podnoszenia kwalifikacji

Być może pracownicy i kierownictwo firmy nie mogą się spotykać z powodu obostrzeń epidemicznych – wymagane jest stosowanie dystansu społecznego. W takich warunkach pracownikom niezwykle trudno podnosić swoje kwalifikacje – tym bardziej, że prawdopodobnie większość kursów i szkoleń została odwołana lub przesunięta w czasie. Ale praca zdalna nie oznacza, że Ty i Twoja załoga nie możecie korzystać ze specjalistycznych szkoleń i innych metod dokształcania. Wybierz interesujący Cię lub niezbędny w Twoim zawodzie kurs zdalny, e-learning lub webinarium (na żywo lub do odtworzenia w dowolnym czasie).

Znaczną część pracy można wykonać zdalnie, zapewniając taką samą jakość usług i budując doskonałe relacje, o ile jesteśmy gotowi, aby to zadziałało. Pracownicy polskich firm doceniają organizacje zapewniające narzędzia do optymalizacji pracy zdalnej. W przyszłym roku biznes czeka nowa rzeczywistość. Warto być do niej przygotowanym już teraz.

Szablon Biznesplanu

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Nowy pracownik a PPK

Nowy pracownik a PPK

Zatrudnianie nowego pracownika w firmie wiąże się z kilkoma obowiązkami dotyczącymi PPK. Dotyczy to zarówno pracodawcy, jak i samego pracownika. Dowiedz się, co musi zrobić pracownik, a co pracodawca w takiej sytuacji.

czytaj dalej

Więcej na ten temat:

Strategia biznesowa firmy krok po kroku – przewodnik dla przedsiębiorców

Strategia biznesowa firmy krok po kroku – przewodnik dla przedsiębiorców

Jak stworzyć strategię biznesową, która pomoże Ci przetrwać trudne czasy, takie jak wybuch epidemii koronawirusa (COVID-19) lub okres przejściowy? Jak osiągnąć swoje cele? Najważniejsze, by nie panikować i mieć plan. Przeczytaj ten artykuł, aby uzyskać wskazówki dotyczące tworzenia strategii biznesowej.

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Wciąż jeszcze w wielu organizacjach składa się wnioski urlopowe w formie papierowej do swojego kierownika, który następnie przekazuje wniosek do dział kadr. Organizacje, które przeszły przynajmniej częściową transformację cyfrową, wdrożyły obsługę wniosków za pomocą poczty e-mail. Nawet jednak ta druga metoda nie jest w pełni optymalna pod kątem szybkości i odciążenia działu kadr od zbędnych czynności administracyjnych.

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Obieg dokumentów ma na celu uprościć przepływ informacji krążących po firmie. Pozwala zaoszczędzić czas, przypisać koszty do właściwego projektu i miejsca w organizacji, ocenić potencjał przepływu pieniędzy (tzw. cashflow), ale też monitorować procesy przepływu informacji. Jak przepływ dokumentów wygląda w praktyce? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym materiale.

Powiązane kategorie

Planowanie
długoterminowe

Planowanie
globalne

Procesy
biznesowe

Zgodność
z prawem

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik