Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Współpraca z biurem rachunkowym – czego od księgowych oczekują przedsiębiorcy? [Raport]

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

25 października 2024

Profesjonalizm, wiedza, rzetelność i terminowość w świadczeniu usług to ważne cechy w księgowości, ale w dobie rosnącej konkurencji na rynku biur rachunkowych mogą okazać się niewystarczające. Przedsiębiorcy mają coraz większe wymagania i oczekują od księgowych nowoczesnych standardów obsługi, a także wsparcia w trudnych sytuacjach prawno-podatkowych. Jak, oczami klienta, powinna wyglądać efektywna współpraca z biurem rachunkowym? Które aspekty mają decydujące znaczenie dla retencji klientów? Na te (i inne) pytania odpowiada raport „Perspektywa biznesu we współpracy z biurem rachunkowym – wyzwania i oczekiwania przedsiębiorców”. Najważniejsze wnioski, jakie z niego wynikają, przedstawiamy w tym artykule.

Spis treści:

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Terminowość, szybka komunikacja oraz rzetelność w prowadzeniu ksiąg to trzy najważniejsze dla przedsiębiorców czynniki decydujące o udanej współpracy z biurem rachunkowym.
  • Przedsiębiorcy nie chcą się również angażować w procesy księgowe zachodzące w ich firmach. Właśnie dlatego liczą, że to biura rachunkowe przejmą na siebie wszystkie obowiązki z tym związane.
  • Jednym z głównych wyzwań w obszarze obsługi klienta w biurach rachunkowych są problemy związane z komunikacją. Brak wystarczającej dostępności to coraz częstsza przyczyna rozwiązania umowy z biurem rachunkowym.
  • Żeby zapewnić klientom odpowiednie standardy obsługi w biurze rachunkowym warto korzystać z możliwości, jakie oferują nowoczesne technologie.

Współpraca z biurem rachunkowym – czego oczekują przedsiębiorcy?

Współpraca z biurem rachunkowym to dla współczesnych przedsiębiorców znacznie więcej niż tylko prowadzenia księgowości. Mikro- i małe firmy oczekują dziś kompleksowego wsparcia, które wykracza poza standardowe obowiązki. Coraz większe znaczenie mają dla nich takie czynniki, jak szybka komunikacja, proaktywne podejście oraz wsparcie w podejmowaniu kluczowych decyzji biznesowych. Nie chcą również angażować się w procesy księgowe, jakie zachodzą w ich firmach. Właśnie dlatego biura rachunkowe, które chcą się rozwijać, powinny dostosowywać standardy obsługi oraz zakres oferowanych usług do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców.

To zaledwie kilka wniosków, jakie wynikają z raportu „Perspektywa biznesu we współpracy z biurem rachunkowym – wyzwania i oczekiwania przedsiębiorców”. Badanie przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na próbie ponad 1000 osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą i korzystają z usług księgowych, bardzo dobitnie pokazuje, co tak naprawdę liczy się podczas współpracy z biurem rachunkowym oraz jakiego rodzaju wsparcia oczekują dziś przedsiębiorcy. Mamy nadzieję, że ta cenna dawka wiedzy okaże się nie tylko źródłem refleksji, ale również inspiracją do zmian, jakie warto wdrożyć, aby podnieść standard obsługi klientów.

Współpraca z biurem rachunkowym

Standardy obsługi klienta w biurze rachunkowym, o które warto się zatroszczyć

Standardy obsługi klienta w biurze rachunkowym to zbiór pewnych zasad i procedur, które wyznaczają poziom świadczonych usług oraz mają bezpośredni wpływ na satysfakcję przedsiębiorców. Dotyczą one nie tylko terminowości i rzetelności w wykonywaniu powierzonych zadań, ale także sposobów komunikowania się z klientami, szybkości odpowiadania na ich zapytania oraz zaspokajania różnego rodzaju potrzeb – często wykraczających poza standardową ofertę biura.

Wspomniany wyżej raport szczegółowo analizuje powyższe kwestie. Z przeprowadzonych badań wynika, że w biurach rachunkowych kluczowe znaczenie mają takie standardy obsługi klienta, jak:

  • szybkość obsługi,
  • jakość komunikacji,
  • rzetelność i fachowość w prowadzeniu ksiąg rachunkowych,
  • bezpieczeństwo i bezbłędność obsługiwanych procesów,
  • przejrzystość cen,
  • szeroki zakres oferowanych usług, obejmujący również doradztwo biznesowe.

Co ma największy wpływ na Twoje zadowolenie ze współpracy z biurem rachunkowym?

Wykres czego oczekują klienci w zakresie współpracy z biurem rachunkowymŹródło: Perspektywa biznesu we współpracy z biurem rachunkowym – wyzwania i oczekiwania przedsiębiorców, Ogólnopolski panel Badawczy Ariadna, 2024

Takie wyniki to dowód na to, że klienci biur rachunkowych oczekują dziś znacznie więcej niż tylko prowadzenia ksiąg podatkowych. Chcą, by biuro rachunkowe pełniło rolę partnera biznesowego, który zapewni szybki dostęp do informacji finansowych, a także pomoże w podejmowaniu ważnych decyzji biznesowych.

Rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym – z czego może wynikać?

Z przeprowadzonych badań jasno wynika, że obecne standardy obsługi klienta w biurach rachunkowych nie do końca spełniają oczekiwania przedsiębiorców. Brak dostępności, problemy z komunikacją oraz ograniczony zakres usług to najczęstsze zastrzeżenia zgłaszane przez respondentów. W kontekście budowania satysfakcji klienta coraz większe znaczenie ma także wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak automatyzacja procesów i zdalny dostęp do dokumentów. To z kolei wiąże się z koniecznością spełnienia nowych wymagań:

– Biura rachunkowe, aby utrzymać konkurencyjność, muszą inwestować w technologie i automatyzację oraz dbać o szybką reakcję na potrzeby klientów. Te, które postawią na proaktywne podejścia, zyskają lojalność i zbudują długotrwałe relacje z klientami – wyjaśnia Agata Wójcik, Product Manager Symfonia eBiuro oraz ekosystemu dla biur rachunkowych i mikroprzedsiębiorców.

Udana współpraca biuro rachunkowe – przedsiębiorca. Pobierz bezpłatny raport i dowiedz się więcej!

Raport „Perspektywa biznesu we współpracy z biurem rachunkowym – wyzwania i oczekiwania przedsiębiorców” to pierwsze tego typu opracowanie na polskim rynku, które w sposób kompleksowy bada oczekiwania przedsiębiorców wobec standardów obsługi w biurze rachunkowym. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Grupy Symfonia przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na podstawie odpowiedzi udzielonych przez 1020 przedsiębiorców korzystających z usług księgowych. W opracowaniu, oprócz wyników badań, znajdziesz także komentarze ekspertów, którzy wskazują kierunki rozwoju standardów obsługi klienta w biurach rachunkowych. Pobierz bezpłatny raport i dowiedz się, co ma największy wpływ na zadowolenie klientów ze współpracy z biurem rachunkowym, jakie kryteria biorą pod uwagę przedsiębiorcy podczas wyboru biura rachunkowego oraz jakich zmian w branży usług księgowych oczekują.

Testuj Symfonia eBiuro za darmo przez 45 dni!

Chcesz poznać perspektywę biur rachunkowych we współpracy z przedsiębiorcami? Przejdź na stronę: Ewolucja sukcesu w księgowości i pobierz bezpłatny raport!

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *