Długość czytania:
Remanent to nic innego, jak szczegółowy spis wszystkich towarów, materiałów, wyrobów gotowych oraz innych składników majątku znajdujących się w posiadaniu przedsiębiorcy w konkretnym momencie. Przygotuje się go w celu ustalenia rzeczywistego stanu magazynowego i porównania go z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej. Obowiązek remanentu na koniec roku ciąży na przedsiębiorcach prowadzących KPiR. Na czym dokładnie polega ten proces? Kiedy trzeba przeprowadzić remanent? Co powinien zawierać formularz remanentu, a czego nie trzeba w nim ujmować? O tym w niniejszym artykule.
Spis treści:
- Remanent na koniec roku – na czym polega?
- Obowiązek remanentu – kogo dotyczy?
- Co powinien zawierać formularz remanentu na koniec roku?
- Remanent na koniec roku a podatek dochodowy
- W jaki sposób przeprowadzić remanent na koniec roku w programie Symfonia eBiuro?
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Remanent to czynność polegająca na spisaniu wszystkich składników majątku firmy. Przeprowadza się go w celu porównania stanu faktycznego z danymi księgowymi oraz ustalenia rzeczywistej wartości zapasów.
- Obowiązek przeprowadzania remanentu na koniec roku ciąży na przedsiębiorcach prowadzących KPiR i rozliczających się na zasadach ogólnych lub za pomocą podatku liniowego.
- Remanent należy wykazać w KPiR szczegółowo albo w jednej, zbiorczej pozycji. W tym drugim przypadku konieczne jest jednak dołączenie osobnego zestawienia, które będzie wskazywało na wszystkie składniki majątku objęte spisem.
- Remanent przeprowadza się w dniu rozpoczęcia działalności, na koniec roku podatkowego, w przypadku zmian w spółce, a także przy likwidacji działalności.
Remanent na koniec roku – na czym polega?
Remanent, nazywany również inwentaryzacją, to obowiązkowy dla przedsiębiorców prowadzących KPiR spis z natury, mający na celu określenie faktycznej ilości towarów i materiałów posiadanych przez firmę w danym momencie. Zasady jego przeprowadzanie reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgo przychodów i rozchodów. Wyniki remanentu muszą znaleźć odzwierciedlenie w ewidencji podatkowej. Może to nastąpić poprzez szczegółowe wykazanie każdego rodzaju składników spisu lub poprzez podanie ich łącznej wartości, przy czym w tym drugim przypadku niezbędne jest dołączenie odrębnego zestawienia szczegółowego. Zazwyczaj remanent przeprowadza się na koniec roku podatkowego, co oznacza, że obejmuje on stan magazynowy na dzień 31 grudnia.
Co należy uwzględnić podczas przeprowadzania remanentu?
Remanent na koniec roku powinien obejmować wszystkie towary znajdujące się w posiadaniu przedsiębiorcy, takie jak: produkty przeznaczone na sprzedaż, materiały, wyroby gotowe, półwyroby oraz odpady czy braki. Obowiązkowi inwentaryzacji podlegają również towary zakupione przez przedsiębiorcę, które nie znajdują się jeszcze w jego posiadaniu. Na podstawie danych ze spisu z natury oraz KPiR oblicza się wynik finansowy przedsiębiorstwa, czyli dochód lub stratę. Dokumentami potwierdzającymi ilość posiadanych towarów są przede wszystkim faktury zakupu oraz wewnętrzne dokumenty magazynowe.
Przeczyta również: Księga przychodów i rozchodów (KPIR) – czym jest? Jak i kiedy ją prowadzić? – Symfonia
Obowiązek remanentu – kogo dotyczy?
Remanent muszą przeprowadzać przedsiębiorcy rozliczający się według skali podatkowej lub podatku liniowego, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów. W przypadku firm opodatkowanych ryczałtem obowiązek ten został zniesiony z końcem 2018 r.
Remanent na koniec roku – kiedy należy go przeprowadzić?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami remanent przeprowadza się na koniec roku podatkowego (31 grudnia). Dodatkowo, spis z natury jest wymagany przy rozpoczęciu i zakończeniu działalności, podczas zmiany wspólników w spółce oraz na żądanie organów podatkowych. Przedsiębiorca może go także przeprowadzić w dowolnym momencie roku – np. w celu ustalenia różnic inwentaryzacyjnych. Warto podkreślić, że remanent z końca roku jest jednocześnie remanentem początkowym dla kolejnego roku, co eliminuje konieczność sporządzania dwóch odrębnych spisów w krótkim odstępie czasu.
Testuj Symfonia eBiuro za darmo przez 45 dni!
Co powinien zawierać formularz remanentu na koniec roku?
Zasady przeprowadzania remanentu zostały szczegółowo uregulowane w przepisach. Zgodnie z nimi przedsiębiorca musi przeliczyć ilość posiadanych towarów objętych inwentaryzacją. Spisu z natury nie można zatem przygotować wyłącznie na podstawie danych z systemów magazynowych. Przygotowany po zakończonej inwentaryzacji formularz remanentu powinien zawierać takie informacje, jak:
- data sporządzenia spisu,
- nazwa firmy, w której przeprowadzono remanent,
- numery pozycji,
- nazwy towarów objętych spisem,
- ceny jednostkowe tych towarów,
- jednostki miary,
- liczbę towarów po przeprowadzonej inwentaryzacji,
- wartość, która wynika z iloczynu liczby towarów i ich ceny jednostkowej,
- łączna wartość spisu,
- numer arkusza,
- klauzula „Spis zakończono na pozycji…”,
- podpisy osób sporządzających inwentaryzację oraz właściciela firmy (współwłaścicieli).
Sumę z remanentu, o której mowa powyżej, należy następnie wpisać do KPIR na koniec roku podatkowego (w ostatniej pozycji).
Przeczytaj również: Inwentaryzacja w biurze rachunkowym – Symfonia
Wycena remanentu
§ 26 wspomnianego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów zobowiązuje przedsiębiorcę do wyceny materiałów i towarów handlowych objętych spisem z natury. Należy tego dokonać w ciągu 14 dni od zakończenia remanentu. Czynni podatnicy VAT wyceniają towary według cen netto, a ci, którzy korzystają ze zwolnienia, w cenach brutto. Towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze wycenia się wg cen zakupu lub cen rynkowych obowiązujących w dniu sporządzenia spisu. Jeśli te same towary były kupowane w różnych cenach, to taka informacja powinna znaleźć się w formularzu remanentu. Wyroby gotowe, półfabrykaty oraz braki wycenia się natomiast na podstawie kosztów ich wytworzenia.
Remanent na koniec roku a podatek dochodowy
Wartość remanentu, po przeprowadzeniu wyceny, uwzględnia się podczas ustalania dochodu podlegającego opodatkowaniu. Jeżeli łączna wartość spisu na koniec roku podatkowego jest wyższa niż remanent początkowy, to wtedy kwota różnicy powiększa dochód przedsiębiorcy. Gdy z kolei ta różnica jest ujemna, to jej wartość pomniejsza dochód do opodatkowania.
W jaki sposób przeprowadzić remanent na koniec roku w programie Symfonia eBiuro?
Przeprowadzanie remanentu na koniec roku to czynność, która może zajmować dużo czasu. Na szczęście na rynku dostępne są rozwiązania, które pozwalają szybko przygotować spis z natury, wycenić towary oraz ująć wartość remanentu w księdze podatkowej. Jednym z nich jest Symfonia eBiuro. Program daje możliwość sporządzenia spisu początkowego, śródrocznego i końcowego. Przygotowany za jego pomocą remanent jest prezentowany na wydruku KPiR, jak ostatnia lub pierwsza pozycja.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy