Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak usprawnić komunikację wewnętrzną i przepływ informacji w firmie z systemem HRM?

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

1 kwietnia 2025

Mimo swojego ogromnego znaczenia, komunikacja wewnętrzna wciąż pozostaje jednym z największych wyzwań w zarządzaniu. Potwierdzają to badania – aż 61% pracowników rozważających zmianę pracy wskazuje problemy z przepływem informacji jako główny powód takiej decyzji. Jak usprawnić komunikację wewnętrzną w firmie i zapobiec odpływowi talentów? Skutecznym rozwiązaniem mogą okazać się nowoczesne narzędzia, takie jak systemy HRM, które nie tylko ułatwiają obieg informacji, ale także wzmacniają zaangażowanie i satysfakcję zespołu. Jeśli chcesz poznać ich możliwości, zapoznaj się z naszym poradnikiem. Znajdziesz w nim przykłady 7 narzędzi do komunikacji wewnętrznej, jakie oferują najlepsze systemy HR!

Spis treści

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Komunikacja wewnętrzna to strategiczny element kultury organizacyjnej, który wpływa na przejrzystość, zaufanie i efektywność zespołową.
  • Stosowanie nieodpowiednich narzędzi komunikacyjnych prowadzi do problemów z przepływem informacji, co negatywnie wpływa na morale pracowników i ich zrozumienie celów firmy.
  • Nowoczesne systemy HRM, wyposażone w moduły do automatyzacji komunikacji, systemy zarządzania zadaniami i feedbackiem, bazy wiedzy oraz platformy e-learningowe, mogą znacznie usprawnić komunikację wewnętrzną w firmie.
  • Wdrożenie narzędzi wspierających komunikację wewnętrzną, takich jak Symfonia HR, pozwala na lepsze informowanie pracowników, integrację zespołów, efektywne zarządzanie zadaniami i feedbackiem, a także budowanie spójnej kultury organizacyjnej.

Jaką rolę pełni komunikacja wewnętrzna w firmie?

Komunikacja wewnętrzna to, najprościej mówiąc, zorganizowany proces wymiany informacji, wiedzy oraz wartości w obrębie danej organizacji. Jej celem jest nie tylko przepływ danych, ale także wsparcie pracowników w realizacji celów korporacyjnych, wzmacnianie kultury organizacyjnej oraz promowanie wartości, które stanowią fundament funkcjonowania firmy. Na czym dokładnie polega jej rola w organizacji?

Przede wszystkim, komunikacja wewnętrzna umożliwia informowanie pracowników o wszelkich zmianach organizacyjnych, celach biznesowych czy politykach firmy. Wspiera także różne zadania z zakresu zarządzania personelem – od delegowania zadań, po zbieranie feedbacku i monitorowanie postępów. O tym, jak duże jest jej znaczenie, mówią statystyki. Zdaniem aż 86% pracowników to właśnie nieskuteczna komunikacja wewnętrzna jest główną przyczyną niepowodzeń w miejscu pracy.

Po drugie, komunikacja wewnętrzna ma znaczenie z perspektywy pracy zespołowej i wprowadzania nowych procesów. Często pełni ona także rolę integrującą – poprzez promowanie wspólnych wartości sprzyja budowaniu spójnej tożsamości firmy. Dzięki niej można łatwiej wdrażać zmiany, minimalizując opór przed nowymi rozwiązaniami. W kontekście kultury organizacyjnej warto natomiast pamiętać, że komunikacja wewnętrzna kształtuje atmosferę w firmie, pozwalając na lepszą współpracę i szybsze podejmowanie decyzji. Pomaga także w ograniczaniu czy szybkim rozwiązywaniu konfliktów – zarówno w poszczególnych zespołach, jak i całej organizacji.

Czy wiesz, że…

Badania przeprowadzone przez portal Wyzwania HR wskazują, że pracownicy, którzy czują się dobrze poinformowani o tym, co dzieje się w firmie, są o 34% bardziej zaangażowani w swoją pracę.

Wyzwania w obszarze komunikacji wewnętrznej

Mimo ogromnego znaczenia, komunikacja wewnętrzna w wielu firmach stanowi spory problem. Działy HR często nie wiedzą, jak skutecznie nią zarządzać albo brakuje im odpowiednich narzędzi do realizacji tego zadania. Tymczasem aż 61% pracowników rozważających zmianę pracodawcy wskazuje na problemy z komunikacją wewnętrzną jako główną przyczynę odejścia z pracy. Tym statystykom trudno się zresztą dziwić – bez odpowiednio zaplanowanego przepływu informacji w firmie pracownicy:

  • nie są na bieżąco z ważnymi zmianami, decyzjami czy projektami,
  • mają problem ze zrozumienia misji, wizji i celów firmy,
  • nie widzą, w jaki sposób ich własna praca wpływa na realizację celów organizacji,
  • mogą czuć się niedoceniani i pomijani, a to negatywnie wpłynie na poziom ich zaangażowania,
  • napotykają na trudności w ustalaniu priorytetów i podejmowaniu decyzji.

Powyższe badania to również ważny sygnał dla działów HR – brak efektywnej wymiany informacji i zrozumienia strategii firmy może prowadzić do wysokiej rotacji pracowników, a wraz z nimi firma traci również wiedzę, doświadczenie i czy konkretne umiejętności. Z drugiej strony, dobra komunikacja wewnętrzna ma znaczący wpływ na zadowolenie z pracy i lojalność wobec pracodawcy. Z raportu przygotowanego przez USC Annenberg and Staffbase wynika, że osoby, które czują się dobrze poinformowani o celach i wizji organizacji, częściej deklarują zadowolenie z pracy i mają większe poczucie związku z firmą.

Cele komunikacji wewnętrznej w firmie

Komunikacja wewnętrzna to fundament każdej dobrze funkcjonującej firmy. Pomaga zarządzać zmianami, motywować pracowników i budować silną kulturę organizacyjną. Jej podstawowe cele, to:

1. Promowanie wspólnych wartości i wizji firmy.

2. Budowanie zaangażowanego zespołu i wzmacnianie poczucia przynależności.

3. Usprawnienie obiegu informacji w firmie oraz tworzenie przestrzeni do dzielenia się pomysłami czy zgłaszania sugestii.

4. Wzmacnianie zaufania i przygotowanie pracowników do przyszłych zmian.

5. Ułatwienie adaptacji nowym pracownikom.

6. Rozwijanie współpracy oraz efektywne rozwiązywanie konfliktów.

7. Wspieranie rozwoju pracowników poprzez transfer wiedzy.

checklista JPK_CIT

Jak poprawić komunikację wewnętrzną w firmie? Przegląd przydatnych narzędzi

Przepływ informacji w firmie nie może pozostawać kwestią przypadku. Skuteczna komunikacja wymaga przemyślanej strategii, która określa, jak i kiedy informacje powinny docierać do pracowników – zarówno w relacjach hierarchicznych, jak i między zespołami na tym samym poziomie organizacyjnym. W praktyce wiele organizacji zmaga się jednak z chaosem informacyjnym i brakiem spójnych narzędzi do zarządzania komunikacją. Nowoczesne platformy HRM mogą skutecznie rozwiązać ten problem, zapewniając szybki dostęp do ważnych wiadomości i materiałów oraz usprawniając realizację zadań. Przyjrzyjmy się bliżej 7 najciekawszym rozwiązaniom, które mogą usprawnić komunikację wewnętrzną w Twojej organizacji.

1. Automatyzacja procesów komunikacyjnych

Szybkie i skuteczne przekazywanie informacji w dużym przedsiębiorstwie to spore wyzwanie – szczególnie, gdy wiadomość powinna trafić w tym samym czasie do dużej liczby pracowników, bo dotyczy np. zmian w regulaminach czy firmowych procedurach. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, gdy dział HR musi dodatkowo zbierać dowody potwierdzające, że pracownicy otrzymali informację oraz zdążyli się z nimi zapoznać.
W takim przypadku pomocnym rozwiązaniem będzie aplikacja do komunikacji wewnętrznej, która pozwala zautomatyzować proces obiegu informacji w firmie. W przypadku rozwiązań Symfonii taką funkcjonalność zapewnia moduł komunikacyjny stanowiący integralny element systemu HRM Symfonia HR.

Moduł Komunikacja umożliwia nadawanie priorytetów i kategoryzowanie informacji, co pozwala na ich odpowiednie uporządkowanie. Z naszych doświadczeń z polskimi firmami wynika, że odpowiednie wdrożenie modułu pozwala zredukować liczbę rozproszonych komunikatów o średnio 37%. Dodatkowo, pracownicy mogą personalizować swoje ustawienia powiadomień, aby otrzymywać tylko te, które są dla nich najistotniejsze. System jest zaprojektowany tak, aby ułatwiać zarządzanie informacją, a nie generować dodatkowy szum informacyjny

– Małgorzata Wysłouch, kierownik ds. komercjalizacji produktu w Symfonii.

Powyższe rozwiązanie, ma jeszcze jedną zaletę – pozwala wysyłać powiadomienia na różne sposoby – np. na tablicę pracownika czy skrzynkę pocztową. Dział HR może dzięki temu wybrać taki kanał komunikacji, który w danej sytuacji okaże się najefektywniejszy, a tym samym uniknąć luk w obiegu informacji w firmie.

2.Platformy komunikacyjne

Brak efektywnej wymiany wiedzy i współpracy to problem, który dotyczy wielu firm – szczególnie tych zatrudniających pracowników w modelu zdalnym czy hybrydowym. Często wbrew pozorom nie wynika on z braku chęci czy dobrej woli, ale ze stosowania niewłaściwych narzędzi komunikacyjnych, które nie sprzyjają integracji zespołów. Tymczasem zdaniem aż 96% liderów biznesu, produktywność pracowników pracujących w modelu home-office zależy właśnie od efektywnej komunikacji. Jak zatem poradzić sobie z tym wyzwaniem? Tworząc środowisko, w którym każdy pracownik ma szybki dostęp do informacji oraz może łatwo wymieniać się wiedzą i współpracować z innymi – niezależnie od miejsca pracy. Tak właśnie działa nowoczesny system komunikacji wewnętrznej wyposażony w intranet, czyli wirtualną platformę, która integruje zespoły i wspiera efektywną współpracę. Za jego pomocą można udostępniać firmowe aktualności, informując pracowników o planowanych wydarzeniach czy przyjęciu do pracy nowych osób. Na tym jednak możliwości takiego rozwiązania się nie kończą. Niektóre nowoczesne systemy HRM, oferują także dostęp do aplikacji działających w podobny sposób, co media społecznościowe. Pracownicy mogą tam tworzyć profile, dzielić się pomysłami, organizować grupy tematyczne i angażować się w dyskusje. A co najważniejsze – budować relacje, także w zespołach wirtualnych. Dzięki temu współpraca staje się nie tylko efektywniejsza, ale też bardziej angażująca.

3. Systemy zarządzania zadaniami i procesami

Ważnym aspektem procesów komunikacyjnych w firmie jest planowanie zadań oraz monitorowanie i raportowanie postępów w ich realizacji. Problemy w tym obszarze mogą prowadzić do opóźnień, nieporozumień czy konfliktów odpowiedzialności i obowiązków. Właśnie dlatego firmy, które borykają się z tego typu wyzwaniami, coraz częściej decydują się na wdrożenie programu do komunikacji wewnętrznej wyposażonego w moduł do zarządzania zadaniami i procesami. Takie rozwiązanie oferuje m.in. system Symfonia HR.

Moduł zadania powstał głównie z myślą o menedżerach. Za jego pomocą mogą oni szybko przypisywać obowiązki, śledzić podstępny w realizacji zadań, a także dodawać komentarze i uwagi, jeśli jakiś aspekt zadania wymaga doprecyzowania.

– Małgorzata Wysłouch, kierownik ds. komercjalizacji produktu w Symfonii.

Z funkcjonalności tego rozwiązania skorzystają także pracownicy działu HR – dane pochodzące z modułu zadania, mogą bowiem ułatwić przeprowadzanie ocen okresowych czy planowanie działań rozwojowych w firmie.

Zaczynasz swoją przygodę z HR?

Pobierz niezbędną pomoc - Checklistę HR

4. Moduły do zbierania i udzielania feedbacku

Feedback  to nie tylko informacja zwrotna, a paliwo napędzające rozwój i zaangażowanie pracowników. Bez niego firma traci narzędzie komunikacji wewnętrznej, które pozwala szybko identyfikować problemy, budować motywację i ograniczyć ryzyko odpływu talentów.

Według raportu HRM Trends w Polsce opracowanego przez Deloitte, aż 76% polskich pracowników uważa, że konstruktywny feedback jest niezbędnym elementem ich rozwoju zawodowego, jednak tylko 37% twierdzi, że otrzymuje go regularnie.

– Małgorzata Wysłouch, kierownik ds. komercjalizacji produktu w Symfonii.

Zarządzanie feedbackiem jest jednak bardzo trudne, bo w wielu firmach brakuje kanałów i rozwiązań, które pozwalałyby pracownikom na swobodne wyrażania swoich obserwacji, obaw, sugestii czy pomysłów. Tu  także z pomocą może przyjść system HRM wyposażony w moduły do zbierania feedbacku. Za jego pomocą da się m.in. tworzyć anonimowe ankiety do badania opinii czy formularze do zbierania sugestii i pomysłów. W przypadku Symfonii HR moduł feedback pozwala także na udzielanie indywidualnych pochwał czy informacji zwrotnej np. w ramach procesu oceny pracowniczej.

Ciekawym dodatkiem jest również zaprojektowany system odznak, który pozwala na nagradzanie i wyróżnianie pozytywnych wyników i postaw, zgodnie z filozofią Kudos. Według badania przeprowadzonego przez PwC Polska, publiczne uznanie jest jednym z pięciu najsilniejszych motywatorów dla polskich pracowników, wyprzedzając nawet bonusy finansowe w niektórych branżach.

– Małgorzata Wysłouch, kierownik ds. komercjalizacji produktu w Symfonii.

Czy wiesz, że…

Badanie przeprowadzone przez Great Digital Poland wykazało, że 71% polskich pracowników chciałoby otrzymywać więcej feedbacku od swoich przełożonych . Paradoksalnie, według jednego z raportów Pracuj.pl, tylko 33% pracowników w Polsce twierdzi, że otrzymuje wystarczającą informację zwrotną, aby lepiej wykonywać swoją pracę.

5. Bazy wiedzy i informacji firmowych

Problemy z obiegiem dokumentacji dotyczą wielu firm. Ich skutki okazują się szczególnie dotkliwe, gdy pracownik musi pilnie znaleźć ważny dokument – procedurę działania, politykę firmy czy materiały szkoleniowe. Znalezienie tego typu informacji może zająć sporo czasu – szczególnie, jeśli nie wiadomo, gdzie dokładnie ich szukać. Na  tym jednak problem się nie kończy, bo brak uporządkowanego dostępu do ważnych dokumentów może prowadzić także do dezorganizacji czy opóźnień w realizacji zadań.

Czy wiesz, że…

Według raportu “HR-owca portret własny”, aż 68% polskich pracowników uważa, że komunikacja wewnętrzna w ich firmach wymaga usprawnienia, a 72% deklaruje, że spędza średnio 1-2 godziny dziennie na poszukiwanie informacji potrzebnych do wykonywania pracy.

Dobry program do komunikacji wewnętrznej w firmie może pomóc w uporaniu się z tego typu wyzwaniami. Za jego pomocą da się bowiem stworzyć bazę wiedzy, czyli miejsce, w którym będą zgromadzone wszystkie niezbędne dokumenty, procedury i materiały szkoleniowe.

W symfonii HR baza wiedzy to nie tylko wygodne repozytorium plików, ale przede wszystkim narzędzie, które usprawnia pracę całej organizacji. Dokumenty można dodawać do biblioteki w formie załączników, a także przypisywać do odpowiednich kategorii tak, aby ułatwić ich szybkie odnalezienie. Dzięki temu pracownicy mogą w kilka sekund znaleźć to, czego potrzebują. Efekt? Wyższa efektywność i większy porządek w firmie.

– Małgorzata Wysłouch, kierownik ds. komercjalizacji produktu w Symfonii.

6. Szkolenia i rozwój

Procesem, który przysparza wielu trudności, jest też organizacja szkoleń. Czeto brakuje tu spójnej strategii, a dostępne programy nie zawsze odpowiadają na rzeczywiste potrzeby pracowników. W efekcie zespoły otrzymują materiały zbyt ogólne lub niezwiązane z ich codziennymi obowiązkami, co sprawia, że rozwój kompetencji staje się przypadkowy i nieskuteczny. W rozwiązaniu tego problemu mogą pomóc aplikacje do komunikacji wewnętrznej wyposażone w platformy e-learningowe, które pozwalają firmom tworzyć i dostosowywać szkolenia do swojej branży i specyfiki pracy. Dzięki nim pracownicy są w stanie rozwijać swoje umiejętności w uporządkowany i efektywny sposób, ucząc się wtedy, gdy naprawdę tego potrzebują.

7. Personalizacja komunikacji

Komunikacja wewnętrzna w firmie, by była efektywna, powinna być spersonalizowana, czyli dostosowana do potrzeb i roli każdego pracownika.  W praktyce często bywa jednak zbyt ogólna lub jest niewłaściwie sprofilowana. W efekcie niektórzy czują się pomijani, podczas gdy inni otrzymują nadmiar niepotrzebnych im informacji. Nowoczesne narzędzia do komunikacji wewnętrznej mogą usprawnić przepływ informacji w firmie oraz rozwiązać opisane wyżej problemy. Za ich pomocą można np. personalizować wysyłane wiadomości tak, by lepiej dostosować je do konkretnych grup pracowników, ich stanowisk, a także codziennych obowiązków. Dzięki temu każdy otrzymuje informacje, które są dla niego istotne, a to poprawia zarówno efektywność komunikacji, jak i zaangażowanie w życie firmy.

Nowoczesna komunikacja wewnętrzna? Z Systemem Symfonia HR to możliwe!

Nowoczesna komunikacja wewnętrzna to zaplanowany i uporządkowany proces wymiany informacji pomiędzy pracownikami, kadrą zarządzającą i innymi jednostkami. W jego realizacji dużym wsparciem mogą okazać się nowoczesne narzędzia, które oferują wiele funkcji wspierających przepływ informacji w firmie. Przykładem takiego rozwiązania jest Symfonia HR – system HRM, który można rozbudować aż o 15 różnych modułów funkcjonalnych przeznaczonych do zarządzania różnymi procesami HR.

Chcesz się przekonać, jak oprogramowanie Symfonii może usprawnić działanie Twojej organizacji? Przejdź na stronę Symfonii HR i dowiedz się więcej!

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *