Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Chmura obliczeniowa – co warto o niej wiedzieć?

Bartłomiej Stopa

Bartłomiej Stopa

dyrektor ds. rozwoju technologicznego w Symfonii

Długość czytania:

24 lutego 2022

Chmura obliczeniowa – co warto o niej wiedzieć?

 

Jednym z przejawów transformacji cyfrowej jest bardzo szybko rosnący odsetek firm sięgających po rozwiązania z chmury. Równocześnie poszerza się zakres wykorzystania usług dostępnych w modelu cloud computing.

 

Co warto wiedzieć o chmurze? Jakie przynosi ona korzyści i szanse dla rozwoju przedsiębiorstwa?

Z przeprowadzonych w ostatnich latach badań wynika, że z roku na rok coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z rozwiązań dostępnych w chmurze obliczeniowej. Wprawdzie poszczególne raporty przytaczają odmienne wyliczenia, jednak z ogółu badań wyłania się jednoznaczny i bardzo silny trend – chmura szybko zdobywa coraz większą popularność wśród przedsiębiorców. Oznacza to zmianę modelu działania przedsiębiorstw utrwalanego przez ubiegłe dekady.

Chmura obliczeniowa – czym jest? Co warto o niej wiedzieć?

Pojęcie chmury (ang. cloud computing) określa zewnętrzną sieć serwerów i centrów przetwarzania danych. Dzięki nim możliwe jest utrzymanie szeregu różnego rodzaju usług, z których można korzystać z wykorzystaniem Internetu bez konieczności posiadania własnych zasobów sprzętowych (serwerów, dysków itp.).

Serwery tworzące chmurę obliczeniową pełnią różne funkcje – od przechowywania danych, przez udostępnianie przestrzeni dla rozwiązań i systemów udostępnianych zdalnie w chmurze, po dostarczanie wirtualnych komputerów czy mocy obliczeniowej dla przetwarzania danych.

Symfonia Obieg Dokumentów - zmiana jakościowa w dziale księgowym

Oprogramowanie jak usługa, czyli SaaS

Rozwój chmury i upowszechnienie dostępu do Internetu sprawiły, że ogromna ilość rozwiązań, od najprostszych aplikacji po zaawansowane systemy B2B wspomagające zarządzanie strategicznymi procesami biznesowymi w przedsiębiorstwach, może być dostępna poprzez przeglądarkę internetową – oczywiście po odpowiedniej autoryzacji użytkownika. W tym kontekście sam fakt udostępnienia oprogramowania jest utożsamiany bardziej z usługą, niż z procesem jego instalacji i wdrażania w siedzibie klienta. Stąd właśnie wykształcenie pojęcia SaaS (ang. Software as a Service).

W modelu SaaS to producent oprogramowania odpowiada za ciągłość jego działania, aktualizacje i rozwój, jak również zmuszony jest zatroszczyć się o wszystkie niezbędne zasoby sprzętowe, które umożliwiają sprawne funkcjonowanie systemu. Dla odbiorcy usługi to wielkie uproszczenie. Z jego perspektywy system jest dostępny w trybie online przez przeglądarkę internetową. Aby korzystać z rozwiązania potrzeba jedynie urządzenia – komputera, tabletu lub smartfona – mającego dostęp do Internetu.

SaaS to dla użytkowników bardzo wygodny model z co najmniej kilku względów: nie muszą oni ponosić wydatków na sprzęt, ani przechodzić procesu instalacji i wdrożenia systemu u siebie. Ponadto nie ponoszą kosztów związanych z utrzymaniem zasobów zapewniających ciągłość działania rozwiązania. Nie martwią się też o instalację aktualizacji i nowszych wersji.

Wszystko, co warto wiedzieć o systemach ERP - Vademecum ERP

Skalowalność i elastyczność rozliczeń

Co istotne, usługi dostępne w chmurze charakteryzują się skalowalnością, co daje użytkownikom znaczną swobodę w kształtowaniu zakresu ich wykorzystania. Skalowalność może przejawiać się w możliwości kształtowania liczby kont czy uprawnionych użytkowników, ale także ilości pamięci niezbędnej do przechowywania czy archiwizacji plików, limitu wykonywanych w danym okresie operacji lub też zakresu wykorzystywanej funkcjonalności. W usługach SaaS świadczonych między firmami modelowanie zakresu usług z chmury może odbywać się także w takich sferach, jak szybkość reakcji na zgłoszenia, zakres działania helpdesk / hotline, dostępna w danym okresie liczba godzin konsultantów wspierających użytkowników w korzystaniu z systemu itp.

Korzyści z użytkowania oprogramowania w chmurze

Skalowanie usług w górę lub w dół pozwala firmom na bieżąco modelować koszty, co w rezultacie oznacza, że opłaty dotyczą tylko tych funkcjonalności i ilości pamięci na dysku, których w danym okresie potrzeba. Uelastycznienie modelu rozliczeń w SaaS powoduje, że klienci rzadko płacą za usługi online „na wyrost”. Mają przy tym poczucie, że rozliczenia są przejrzyste i sprawiedliwe. Warto tu też podkreślić fakt, iż zazwyczaj opłata za korzystanie z usługi w chmurze sprowadza się do jednej faktury, co wprowadza dodatkowe uproszczenie.

Wszystko to sprawia, że firmy wykorzystujące usługi z chmury zyskują zwinność i elastyczność. Wśród trzech najczęściej wymienianych korzyści z modelu SaaS przedsiębiorcy podkreślają obniżenie kosztów (34% wskazań) oraz zwiększenie elastyczności i wygody prowadzenia firmy (31%), (źródło: „Transformacja cyfrowa firm 2020”, badanie przeprowadzone przez EY Polska).

Jakie inne korzyści wymieniają przedsiębiorcy?

  • ułatwienie dostępu do zasobów informacyjnych, aplikacji i funkcjonalności – z dowolnego miejsca i urządzenia mającego połączenie z Internetem,
  • poprawa komunikacji i współpracy między pracownikami,
  • wsparcie w mobilności pracowników i pracy zdalnej,
  • zwiększenie efektywności i sprawności operacyjnej w firmie,
  • ograniczenie ryzyka prowadzenia biznesu i jednocześnie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i kontroli przetwarzanych danych,
  • wsparcie w uporządkowaniu, konsolidacji i „odchudzaniu” zasobów IT.

Analiza danych w zasięgu ręki

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane kategorie

Lidery
innowacji

Technologia
dzisiaj

Technologia
jutra

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik