Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Zmiany w VAT: nowe wzory deklaracji VAT UE i VAT UEK

Bogdan Zatorski

Bogdan Zatorski

Kierownik do spraw analiz biznesowych i wymagań prawnych

Długość czytania:

21 lipca 2020

Przedsiębiorcy, którzy realizują transakcje wewnątrz Unii Europejskiej mają jeszcze tylko kilka dni by dokonać odpowiednich zgłoszeń informacji podsumowujących za czerwiec 2020 r. Ustawowo jest na to czas do 25 dnia każdego miesiąca, ale ze względu na to, że w lipcu ten dzień przypada na sobotę, ostateczny termin mija w poniedziałek 27 lipca. To ważne, ponieważ informacje za czerwiec składamy za pośrednictwem nowych wzorów formularzy VAT-UE(5).

Nowe wzory formularzy VAT-UE (5) i VAT-UEK(5) należy stosować do przekazywania informacji o transakcjach wewnątrz UE realizowanych od czerwca 2020 r. Termin przekazania tych dokumentów mija 27 lipca 2020 r., ponieważ, że 25 lipca przypada w sobotę.

Każda firma, która prowadzi transakcje wewnątrz UE powinna złożyć za czerwiec 2020 VAT-UE(5) i VAT-UEK(5) na nowym wzorze, który jest dostępny w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2020 r. (Dz.U. 2020, poz. 1138).

Zmiany we wzorach dokumentów zgłoszeniowych są wynikiem zmian w ustawie o VAT z 28 maja 2020 r. oraz dyrektywy UE z 4 grudnia 2018 r., w których wprowadzono możliwość przemieszczania towarów pomiędzy krajami członkowskimi w ramach procedury call-off-stock. Umożliwia ona przemieszczanie towaru bez konieczności natychmiastowego jej opodatkowania, jednocześnie nakładając obowiązek składania odpowiednich informacji podsumowujących (np. w zakresie zmiany nabywcy towaru, przewozu zwrotnego, dokonania dostawy towarów po przemieszczeniu do innego państwa członkowskiego).

O czym trzeba pamiętać?

Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2020 r., ale nowe wzory są stosowane za czerwiec. Oznacza to, że jeżeli dokonałeś przemieszczenia towarów w ramach UE w czerwcu, to musisz dokonać odpowiedniego zgłoszenia najpóźniej 27 lipca 2020 r. (jak wspomnieliśmy wyżej – 25 lipca przypada w sobotę, więc zgłoszenia za czerwiec dokonujemy do poniedziałku 27 lipca).

Ten sam termin dotyczy sytuacji, gdy przemieszczałeś towary w okresie styczeń-maj 2020 r. i chcesz skorzystać z uproszczeń wynikających z procedury call-off-stock. Wówczas informację o takich przemieszczeniach lub korektę takiej informacji musisz złożyć na drukach według nowego wzoru.

Co ważne, wprowadzenie nowych wzorów dokumentów, spowodowało, że zmiana ta dotyczy nie tylko podmiotów dokonujących przemieszczenia towarów w procedurze call-off-stock, ale wszystkich podatników składających dokumenty VAT-UE. Termin złożenia dokumentów zbliża się szybkimi krokami, zatem zalecamy jak najszybsze dokonanie aktualizacji swojego oprogramowania finansowo-księgowego. Klienci Symfonii są w dogodnej sytuacji, ponieważ producent oprogramowania Symfonia już zapewnił odpowiednie dostosowanie programu do obsługi nowych wzorów.

Symfonia ERP Handel gotowy na JPK V7

Jeżeli korzystasz z oprogramowania Symfonia, jesteś w dobrej sytuacji. Już 17 lipca zostały wydane aktualizacje programów:

Symfonia ERP Finanse i Księgowość

Symfonia Finanse i Księgowość Pakiet Profesjonalny

Symfonia 50cloud Finanse i Księgowość

Symfonia Finanse i Księgowość Pakiet Pakiet Ekonomiczny oraz Pakiet Uniwersalny.

 

Wszystkie powyższe wersje programów Symfonia zawierają najnowsze wzory informacji VAT-UE(5) oraz VAT-UEK(5) niezbędne by dokonać odpowiednich zgłoszeń w obowiązkowym ustawowym terminie.

 

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Więcej na ten temat:

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Wciąż jeszcze w wielu organizacjach składa się wnioski urlopowe w formie papierowej do swojego kierownika, który następnie przekazuje wniosek do dział kadr. Organizacje, które przeszły przynajmniej częściową transformację cyfrową, wdrożyły obsługę wniosków za pomocą poczty e-mail. Nawet jednak ta druga metoda nie jest w pełni optymalna pod kątem szybkości i odciążenia działu kadr od zbędnych czynności administracyjnych.

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Obieg dokumentów ma na celu uprościć przepływ informacji krążących po firmie. Pozwala zaoszczędzić czas, przypisać koszty do właściwego projektu i miejsca w organizacji, ocenić potencjał przepływu pieniędzy (tzw. cashflow), ale też monitorować procesy przepływu informacji. Jak przepływ dokumentów wygląda w praktyce? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym materiale.

Powiązane kategorie

Finanse
międzynarodowe

Finanse
na co dzień

Planowanie
biznesowe

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik