Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak budować kompetencje swoich księgowych?

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

4 marca 2024

Księgowy to jeden z najważniejszych pracowników każdego przedsiębiorstwa. Jego kwalifikacje oraz doświadczenie mają ogromny wpływ na codzienne zarządzanie firmową dokumentacją i istotnymi kwestiami podatkowymi. W jaki sposób budować kompetencje swoich księgowych?

 

Podstawowe kompetencje dobrego księgowego

Księgowy powinien posiadać aktualną wiedzę z zakresu podatków i rachunkowości – to pewne. Do wykonywania zawodu nie jest obecnie potrzebny dyplom ze studiów – wielu aspirujących księgowych decyduje się na krótsze kursy organizowane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Oferta tego typu szkoleń jest wyjątkowo szeroka – niektóre kursy z rachunkowości są w stanie zapewnić bardzo dobre przygotowanie do codziennej pracy. Wszelkiego rodzaju dyplomy i certyfikaty są natomiast pożądane przed pracodawców i klientów.

Duże znaczenie ma znajomość kwestii podatkowych w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Oprócz wiedzy z zakresu rachunkowości, podatków i ekonomii niezwykle ważne są też takie kompetencje jak umiejętność analitycznego myślenia, skrupulatność, komunikatywność czy rzetelność. Warto pamiętać, że dobry księgowy cały czas poszerza swoje kompetencje.

 

Regularna organizacja kursów i szkoleń

Podstawą, o którą należy zadbać, chcąc budować kompetencje swoich księgowych, jest systematyczne organizowanie odpowiednich kursów i szkoleń. Mowa szczególnie o szkoleniach z zakresu zmian w przepisach – ulegają one częstym aktualizacjom. Niezwykle ważne mogą się okazać również kursy związane z obsługą nowoczesnych oprogramowań księgowych. Odpowiednie przygotowanie personelu do korzystania z takich systemów z czasem poskutkuje wydajniejszą i efektywniejszą pracą, a co za tym idzie – rozwojem firmy. Pomocne może się okazać również dodatkowe szkolenie z zakresu kadr i płac.

 

Nauka języków

Coraz więcej biur rachunkowych – a także innych firm – nawiązuje współprace z klientami zagranicznymi. Rozszerzenie działalności przedsiębiorstwa o kontakty z kontrahentami zza granicy może wiązać się ze znacznym rozwojem i wzrostem zysków. Do tego jednak potrzebny jest wykwalifikowany personel znający języki. Jeśli więc zależy Ci na tym, aby Twoja organizacja bez trudu zarządzała dokumentacją także w obcych językach, powinieneś zadbać o ich znajomość wśród swoich księgowych.

Jeżeli zatrudnieni przez Ciebie specjaliści posługują się potrzebnym językiem jedynie w minimalnym zakresie, nie wahaj się i zainwestuj w jego naukę. Umiejętności językowe personelu znacząco zwiększają szansę firmy na ciekawe, bardzo opłacalne współprace. Możesz więc zorganizować w swojej firmie regularne zajęcia z nauki języków dla księgowych i innych pracowników. Ważne jednak, aby był to język branżowy – a więc zwroty związane ściśle z kwestiami księgowości i rachunkowości.

Przeczytaj także: Jak pozyskiwać nowych klientów w biurach rachunkowych? – Symfonia

Rozszerzanie zakresu zadań

Chcesz budować kompetencje swoich księgowych? Zwiększ zakres ich obowiązków. Nie mogą to być zadania niemożliwe do zrealizowania, lecz jedynie wymagające pozyskania dodatkowej wiedzy. Podczas pracy księgowi będą mieli szansę zwiększyć zakres swojej wiedzy np. z zakresu prawa pracy, co zaowocuje w przyszłości. Decydując się na rozszerzenie zakresu obowiązków, nie zapominaj jednak o odpowiedniej motywacji oraz feedbacku. Zapewniaj swoim księgowym nowe wyzwania i obserwuj, jak do nich podchodzą.

Jak przestawić się na elektroniczne fakturowanie?

Pobierz bezpłatny poradnik, jak przejść na KSeF

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *