Długość czytania:
Handel możemy podzielić na hurtowy oraz detaliczny. Między tymi dwoma jego rodzajami występują pewne różnice, związane przede wszystkim ze skalą sprzedaży, liczbą kupowanych jednorazowo towarów oraz profilem klienta. Co to jest handel detaliczny i czym różni się tego, określanego jako hurtowy? Jakie inne kryteria pozwalają odróżnić od siebie poszczególne rodzaje handlu? Sprawdźmy!
Spis treści:
- Handel detaliczny – co to jest i czym się charakteryzuje?
- Czym jest handel hurtowy? Podstawowe cechy
- Sprzedaż detaliczna i hurtowa – przykłady i kluczowe różnice
Handel detaliczny – co to jest i czym się charakteryzuje?
Handel detaliczny polega na sprzedawaniu produktów w niewielkich ilościach końcowemu klientowi. Możemy spotkać się z nim w takich punktach sprzedaży, jak sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe czy bazary. Dzielimy go na handel stacjonarny, wysyłkowy bądź ruchomy. Towar zostaje w tym przypadku zakupiony przez osobę fizyczną wyłącznie do użytku osobistego – nie ma możliwości jego dalszej odsprzedaży. Na cenę detaliczną składa się zarówno zysk, jak również koszty, jakie musi ponieść sprzedawca, związane np. z zakupem asortymentu handlowego, kosztami wynajmu lokalu czy reklamy. Celem sprzedaży detalicznej jest zaspokojenie potrzeb konsumenta, wzbogacanie swojej oferty oraz budowanie wizerunku firmy i wyróżnienie się na tle konkurencji.
Kim jest klient detaliczny?
Klient detaliczny to po prostu nabywca, który kupuje produkty lub usługi w niewielkiej liczbie oraz wyłącznie na własny użytek. Dzięki temu może zaspokajać swoje indywidualne potrzeby. Takiemu podmiotowi przepisy prawne przyznają status konsumenta. W związku z tym podlega on szczególnej ochronie. Jeśli przykładowo produkt, który kupił, jest niezgodny z umową, ma prawa wystąpić z reklamacją. Gdy z kolei zakupu dokonał przez Internet, w ciągu 14 dni może zwrócić towar i żądać zwrotu zapłaconej kwoty – bez konieczności podawania przyczyny.
Czym jest handel hurtowy? Podstawowe cechy
Handel hurtowy to sprzedaż towarów w dużych ilościach na potrzeby innej firmy, np. sklepu detalicznego czy przedsiębiorstwa przemysłowego. Przedmiot handlu stanowią wówczas całe kartony, zgrzewki oraz palety. Sprzedawcą jest w tym przypadku najczęściej sam producent lub hurtownia, a klientem – zarówno osoba prywatna, jak i przedsiębiorca, np. posiadający własny sklep. Towary po zakupie sprzedawane są kolejnym podmiotom. Aby móc rozpocząć handel hurtowy, niezbędny jest znacznie większy kapitał niż w przypadku handlu detalicznego. Zajmujące się nim firmy muszą również posiadać odpowiednią infrastrukturę logistyczną i najczęściej działają na dużą skalę.
Przeczytaj także: Handel elektroniczny – 6 powodów, przez które zdominował rynki światowe i rynek krajowy
Klient biznesowy – kto to jest?
Klient biznesowy, nazywany także klientem B2B, jest przedsiębiorca, który kupuje towary na potrzeby prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, lub w celu ich odsprzedaży. Taki status przysługuje także przedstawicielowi firmy, który odpowiada za realizację i obsługę procesu zakupowego.
Symfonia ERP Handel
Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami
Firmy działające na rynku B2B zazwyczaj posiadają mniejszą liczbę klientów biznesowych niż te, wyspecjalizowane w obsłudze klienta indywidualnego. Wynika to m.in. z bardziej złożonego procesu sprzedażowego, a także wyższego progu wejścia na rynek. Nie oznacza to jednak, że klienci biznesowi są mniej wartościowi. Wręcz przeciwnie – wartość transakcji na rynku B2B, ze względu na liczbę kupowanych towarów, jest zdecydowanie wyższa, niż ma to miejsce w handlu detalicznym. Właśnie dlatego pozyskanie i utrzymanie jednego klienta biznesowego może przynieść firmie większe korzyści niż sprzedaż na rzecz klientów indywidualnych.
Specyfika oferty B2B a pozyskiwanie klientów biznesowych
Strategia pozyskiwania klientów biznesowych powinna być ściśle powiązana ze specyfiką oferowanych produktów lub usług. Firmy działające na rynku B2B często kierują swoją ofertę do wąsko sprofilowanych grup odbiorców. Kluczowe jest zatem dokładne określenie podstawowych grup odbiorców i dostosowanie oferty – zarówno pod względem produktów, ich ceny, a także usług logistycznych – do jej potrzeb. Więcej na ten temat piszemy w poradniku: skuteczna obsługa klienta na platformie B2B: strategie i wskazówki
Sprzedaż detaliczna i hurtowa – przykłady i kluczowe różnice
Handel detaliczny oraz handel hurtowy znacząco się między sobą różnią. Przede wszystkim, pierwszy z nich dotyczy sprzedaży małej ilości produktów w wyższych cenach, z kolei drugi – sprzedaży dużej partii towarów, jednak za stosunkowo niską kwotę. Dzięki temu nabywcy hurtowych ilości towaru mogą odsprzedać je z zyskiem dla swojej firmy. Cena detaliczna to cena za jedną sztukę towaru, z kolei cena hurtowa dotyczy wyłącznie jego dużych partii. W przeciwieństwie do sprzedaży hurtowej, w przypadku sprzedaży detalicznej towar trafia do klienta finalnego. Celem handlu detalicznego jest konsumpcja towaru przez klienta, natomiast sprzedaż hurtowa wiąże się z dalszą odsprzedażą zakupionych produktów. Hurtowi sprzedawcy zazwyczaj działają na znacznie większą skalę niż osoby zajmujące się sprzedażą detaliczną. Tego rodzaju umowy dotyczą dużych ilości towarów, z kolei transakcje w handlu detalicznym związane są ze sprzedażą pojedynczych sztuk danego produktu. Warto jednak pamiętać, że oba rodzaje handlu są ze sobą mocno powiązane – bez sprzedaży hurtowej nie istniałaby sprzedaż detaliczna.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy