Długość czytania:
Nowoczesne technologie mają znaczący wpływ na rozwój handlu detalicznego w Polsce i na świecie. Nie tylko ułatwiają one zakupy, poprawiają obsługę klienta i przyspieszają sam proces płatności, ale również umożliwiają redukcję kosztów handlowców oraz optymalizację pracy. Jakie technologie zyskały w ostatnich latach popularność w obszarze handlu detalicznego?
Płatności bezdotykowe
Najpopularniejszą technologią, która już kilka lat temu znacząco wpłynęła na handel detaliczny, są płatności bezdotykowe – np. BLIK, płatności telefonem czy zbliżeniowe płatności kartą. Ich dużym atutem jest nie tylko wygoda, ale i szybkość oraz znacznie mniejsze kolejki. Minus tego rozwiązania stanowią jednak wyższe koszty, jakie muszą ponosić sprzedawcy detaliczni.
Symfonia Detal
Nowoczesna aplikacja dla małych i średnich przedsiębiorstw, ułatwiająca obsługę sklepu stacjonarnego
Aplikacje mobilne do zakupów online
Większość sklepów, które wcześniej oferowały wyłącznie sprzedaż stacjonarną, umożliwia już zakupy w sklepie internetowym. Niektóre z nich poszły jeszcze o krok dalej, dając swoim klientom dostęp do mobilnych aplikacji do zakupów. Łączą one w sobie wiele inteligentnych funkcji, m.in. archiwizacyjnych i płatniczych, aby jeszcze bardziej ułatwiać konsumentom zakup wszelkiego rodzaju dóbr. Aplikacje znacząco zwiększyły sprzedaż w wielu firmach – coraz więcej osób preferuje zakupy online bez konieczności wychodzenia z domu.
Szybkie dostawy pod same drzwi
Wiele sklepów zajmujących się handlem detalicznym oferuje swoim klientom także możliwość zakupów online z dostawą pod same drzwi. Popularne stają się również zakupy w modelu click&collect. W tym przypadku zamówienia składane są w domu przy użyciu komputera lub urządzenia mobilnego, a odbierane w sklepie – gotowe i spakowane.
Stanowiska samoobsługowe w sklepach stacjonarnych
Samoobsługowe stanowiska w stacjonarnych sklepach i marketach również stają się normą. Pozwalają one klientom na samodzielne skanowanie, pakowanie i płacenie za artykuły bez potrzeby korzystania z obsługi kasjerów. Kupujący nie tracą więc czasu na oczekiwanie w długich kolejkach do tradycyjnych kas, a jednocześnie – odciążają pracowników. Kasy samoobsługowe nie tylko przyspieszają proces płatności, ale i pomagają sklepom przystosować się do rosnących oczekiwań konsumentów, a ponadto – zmniejszają koszty pracy.
Przeczytaj także: Jakie są perspektywy rozwoju handlu detalicznego w Polsce w nadchodzących latach?
Technologie „Skanuj i kupuj”
Niektóre sklepy – głównie spożywcze – oferują swoim klientom także zaawansowaną technologię „Skanuj i kupuj”. Po pobraniu na smartfona specjalnej aplikacji mobilnej mogą oni sami obsłużyć się podczas zakupów, skanując telefonem umieszczane w koszyku produkty. Tego rodzaju rozwiązanie stosuje już m.in. sklep Piotr i Paweł.
Technologia „Just Walk Out”, czyli sklepy bez kasjerów
Marka Amazon otworzyła kilka pierwszych sklepów, w których klienci dokonują zakupu i… zwyczajnie opuszczają sklep – bez konieczności stania w kolejkach, ręcznego skanowania produktów czy dokonywania tradycyjnej płatności. To zasługa specjalnego kodu w telefonie, który wystarczy zeskanować przy wejściu do sklepu. Podobne rozwiązanie zastosowała popularna sieć sklepów Żabka, otwierając na terenie Polski Żappka Store dostępny 24 h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Systemy kamer zastosowane w tego typu sklepach wykorzystują zaawansowane algorytmy i rozpoznają artykuły wybrane przez klienta. Wówczas konkretna kwota za produkty nalicza się automatycznie, a płatność pobierana jest z karty płatniczej podpiętej do aplikacji Żappki – lub każdego innego sklepu „Just Walk Out”.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy