Długość czytania:
Dla większości firm, którym zależy na wydajności i wynikach, analiza biznesowa to podstawa działalności. Umożliwia ona optymalizację wielu firmowych procesów i wspiera współpracę między zespołami. Wraz z Business Intelligence analiza biznesowa tworzy niezwykle cenne narzędzie, które w dużej mierze wspiera zarządzanie firmowymi danymi. Czym dokładnie jest BA i w jaki sposób BI może ją ułatwić?
Analiza biznesowa – co to takiego?
Analiza biznesowa (ang. business analysis) to dyscyplina umożliwiająca wgląd w informacje przydatne podczas podejmowania strategicznych decyzji biznesowych. Przeznaczone do niej narzędzia analizują zarówno historyczne, jak i aktualne dane, a następnie prezentują wyniki tych analiz w formach raportów oraz wizualizacji. Analizę biznesową wykorzystuje się w celu poprawy wyników niemal każdego działu organizacji – BA identyfikuje te firmowe obszary, które wymagają poprawy, wykrywa rynkowe zagrożenia i wspiera osiąganie celów. Skupia się ona głównie na przewidywaniu przyszłych zdarzeń w organizacji.
Czym jest Business Intelligence?
Business Intelligence to technologie, których celem jest zbieranie i przekształcanie surowych danych – np. z baz danych czy wewnętrznych systemów firmy – w użyteczne biznesowe informacje. BI przygotowuje dane do analizy i tworzy raporty ułatwiające podejmowanie wielu skutecznych decyzji biznesowych. Systemy Business Intelligence występują w kilku różnych formach i oferują firmom szerokie możliwości. Wybierając konkretny z nich, należy brać pod uwagę przede wszystkim najważniejsze cele biznesowe przedsiębiorstwa. W odróżnieniu od BA skupionej na przyszłości Business Intelligence skupia się na tym, co dzieje się w firmie obecnie lub co już się wydarzyło.
Symfonia ERP Business Intelligence
Oprogramowanie do analizy danych biznesowych oraz tworzenia raportów
W jaki sposób BI może ułatwić analizę biznesową?
Analizy BI dzielą się na kilka rodzajów – opisowe, diagnostyczne, geoprzestrzenne, predykcyjne i te w czasie rzeczywistym. Pierwsza z nich to podstawa Business Intelligence. Dzięki podsumowywaniu danych historycznych ułatwia ona przedsiębiorstwu zrozumienie i ocenę poprzednich działań oraz wyników, a także ustalanie trendów. Analiza diagnostyczna wspiera natomiast podejmowanie strategicznych decyzji i pozwala ustalić, z czego wynikały problemy z przeszłości.
Analiza geoprzestrzenna umożliwia określanie regionalnych trendów oraz wzorców, a analiza w czasie rzeczywistym – pozwala na natychmiastową reakcję na aktualne zdarzenia – np. podczas prowadzenia internetowych kampanii marketingowych. Analiza predykcyjna umożliwia z kolei przewidywanie trendów, przyszłych zdarzeń i wyników przedsiębiorstwa na podstawie historycznych danych. Business Intelligence jest zatem w stanie zapewnić użyteczne raporty związane zarówno z przeszłym, jak i aktualnym stanem przedsiębiorstwa. Dzięki temu, że skupia się on na obecnych i dawnych zdarzeniach z życia organizacji, wspiera on przewidywanie przyszłych działań i wyników – czyli analizę biznesową.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy