Długość czytania:
Otaczający nas świat nieustannie się zmienia, a wraz z tymi zmianami rozwija się dostępna nam technologia. Za tym wszystkim muszą nadążyć firmy, zarówno duże korporacje, jak i małe oraz średnie przedsiębiorstwa. To warunek, by nie zniknąć z biznesowego rynku, spełnić oczekiwania klientów i nie stracić swojej konkurencyjności. Rozwój firmy w dobie cyfryzacji może okazać się wyzwaniem, ale nie musi. Nie musi, jeśli umiejętnie rozpoznasz kluczowe technologie i wykorzystasz dostępne narzędzia. Dowiedz się, z czym związana jest cyfrowa transformacja firmy, jak podążyć za tym trendem, wykorzystać szansę na rozwój i zwiększyć zyski.
Cyfryzacja firmy to szansa na rozwój
Jeszcze nie tak dawno transformacja cyfrowa była tratowana głównie w kontekście dużych organizacji z zasobami umożliwiającymi realizację inwestycji związanych z nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Dziś trzeba zmienić to myślenie, gdyż trend cyfryzacji wyszedł poza korporacje i dotarł do małych oraz średnich przedsiębiorstw. To oznacza, że cyfrowy rozwój firmy staje się koniecznością, jeśli mówimy o wykorzystaniu szansy na rozwój w biznesie i zdobycie konkurencyjnej przewagi na branżowym rynku. Wprowadzając do swojej firmy nowoczesne narzędzia cyfrowe, możesz zwiększyć efektywność przeprowadzanych operacji, podnieść standard obsługi klienta, usprawnić pracę w zespole i zoptymalizować biznesowe procesy.
Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce
Raport Symfonii oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Czym jest cyfrowy rozwój firmy?
Wbrew pozorom cyfrowy rozwój przedsiębiorstwa nie musi wiązać się z wysokimi kosztami i nie jest on skomplikowanym procesem. Sama transformacja jest procesem, w którym firma adaptuje nowe technologie cyfrowe, np. narzędzia i systemy informatyczne, oprogramowanie i sztuczną inteligencją. Ma to służyć zmianie sposobu realizowania zadań wpisanych w działalność przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że transformacja cyfrowa jest całościowym podejściem do rozwoju i zmiany sposobu myślenia, kultury organizacyjnej i strategii biznesowej.
Rozwój firmy w dobie cyfryzacji – elementy transformacji
Lista elementów, jakie mają wpływ na rozwój firmy w dobie cyfryzacji, jest długa. Znajdują się na niej m.in.:
- systemy informatyczne, usługi chmurowe, automatyzacja i mobilność w miejsce tradycyjnych narzędzi biurowych oraz big data i sztuczna inteligencja AI;
- procesy biznesowe obejmujące ich optymalizację i cyfrowe modele biznesowe, a także cyfrowe usługi i produkty, które mają zastąpić procesy manualne i zminimalizować biurokrację;
- kultura organizacji i pracujący w niej ludzie w kontekście m.in. szkoleń z kompetencji cyfrowych, a także zarządzania i wprowadzania nowych sposobów pracy;
- strategia działalności i zarządzanie firmą obejmujące m.in.: cyfrowe modele biznesowe, strategię transformacji cyfrowej oraz umiejętności liderów.
Warto pamiętać i mieć na uwadze, że cyfrowa transformacja i rozwój firmy w dobie cyfryzacji nie jest jednorazowym wydarzeniem. To proces, który wymaga inwestycji, zaangażowania i umiejętności dostosowania się do zmieniających się warunków.
Przeczytaj także: Jak duże firmy mogą utrzymać elastyczność i innowacyjność w dynamicznym rynku?
Rozwój firmy i cyfryzacja – kluczowe technologie i narzędzia
Mówiąc o rozwoju firmy w dobie cyfryzacji, trzeba myśleć o kluczowych dla tego procesu technologiach i narzędziach. To one stanowią fundament dla transformacji cyfrowej firmy. Pomocne będą:
- chmura (Cloud Computing), która umożliwia dostęp do zaawansowanych technologii bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów inwestycyjnych;
- zintegrowane narzędzia biurowe, dzięki którym firma zyska możliwość przeniesienia zadań do chmury i tym samym umożliwić efektywną komunikację, współpracę zespołu oraz zarządzanie zadaniami i projektami, a także cyfrowy obieg dokumentów;
- systemy CRM pomagające w zarządzaniu relacjami z klientami, co w efekcie przekłada się na podniesienie jakości obsługi klienta, a także podniesieniu lojalności i zwiększeniu sprzedaży;
- technologie HRM wspierające zarządzanie zasobami ludzkimi i sprzyjające podniesieniu efektywności procesów HR, co w efekcie prowadzi do sukcesów w rekrutacji;
- nowoczesne systemy contact center, które umożliwiają skuteczną obsługę klienta na wielu kanałach komunikacji, m.in. podczas rozmowy telefonicznej lub za pośrednictwem poczty e-maile, czatu na stronie internetowej oraz mediów społecznościowych, integrując je w jednym narzędziu;
- systemy Business Intelligence (BI), czyli narzędzia odpowiedzialne za gromadzenie i analizę danych biznesowych, dzięki którym łatwiej jest zrozumieć biznes i podjąć szybką decyzję;
- automatyzacja procesów biznesowych (BPA), czyli automatyzacja rutynowych zadań, dzięki której można zredukować błędy, zaoszczędzić czas i zwiększyć efektywność działań;
- systemy Marketing Automation służące w działalności marketingowej i pozwalające na automatyzację wielu zadań, wśród których wymienić można m.in. kampanie SEO, obsługę social mediów oraz e-mail marketing;
- sztuczna inteligencja (AI) i Machine Learning (ML) – technologie, które pozwalają m.in. automatyzować zadania i dostarczać spersonalizowane doświadczenia dla klientów, a także analizować i interpretować duże zbiory danych.
Cyfrowe technologie i narzędzia – jakie wybrać?
Jak widać, lista narzędzi, po które warto sięgać z myślą o rozwoju firmy w dobie cyfryzacji jest długa. Co więcej, z biegiem czasu i rozwoju technologii pojawiają się na niej kolejne pozycje. Wybierając narzędzia dla swojego przedsiębiorstwa, weź pod uwagę jego potrzeby oraz specyficzne dla danej działalności cele biznesowe. Pamiętaj, by wybór technologii i narzędzie dopasować do specyfiki biznesu, skali przedsiębiorstwa i zasobów, jakimi dysponujesz.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy