Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak obsługiwać białą listę podatników VAT w programach Symfonii?

Bogdan Zatorski

Bogdan Zatorski

Kierownik do spraw analiz biznesowych i wymagań prawnych

Długość czytania:

4 grudnia 2019

Programy finansowo-księgowe oraz handlowe Symfonii są zaopatrzone w nowe funkcjonalności wspierające i ułatwiające obsługę transakcji zgodnie z rejestrem podatników VAT, tzw. białą listą. Podstawową funkcjonalnością jest możliwość sprawdzenia statusu kontrahenta – funkcja zbliżona do tej, jakiej używamy do sprawdzania kontrahentów w rejestrach VIES czy GUS.

Istnieje jednak zasadnicza różnica w zakresie danych: chodzi nie tylko informacje o aktywności bądź braku aktywności kontrahenta jako podatnika VAT, ale także o obowiązujących rachunkach bankowych zgłoszonych do KAS. Ta funkcjonalność jest dostępna we wszystkich programach finansowo-księgowych Symfonii, zarówno w modułach handlowych, jak i księgowych. Istnieje też możliwość sprawdzania dokumentów z poziomu kartoteki oraz z poziomu dokumentu zakupowego.

Biała lista podatników VAT

W linii 50cloud i ERP jest możliwość automatycznego sprawdzania statusu kontrahenta przy generowaniu przelewu bankowego. Odpowiedni parametr automatycznie podpowiada, że dla transakcji oznaczonych specjalną flagą („biała lista”), czyli dla transakcji powyżej 15 tys. zł (oraz dla ręcznie wybranych przez użytkownika transakcji poniżej tej kwoty) system automatycznie sprawdza status kontrahenta i poprawność kont bankowych.

Sprawdzenie takie następuje przede wszystkim w momencie generowania przelewu. Ale jest przewidziane także dla późniejszych czynności, np. przy rejestracji wyciągu bankowego. Umożliwia to sprawdzenie, czy przelewy zostały wysłane na właściwe rachunki.

Zbiorcze sprawdzenie statusu kontrahentów

Z kartotek dokumentów użytkownik ma możliwość masowego sprawdzenia statusu kontrahentów. Po zaznaczeniu np. wszystkich dokumentów zarejestrowanych w konkretnym miesiącu ma możliwość ich zbiorczego sprawdzenia (czy dane rachunki są zgodne z rachunkami na białej liście).

 

Ważne archiwum dla celów dowodowych

W przypadku kontroli ze strony urzędu skarbowego ważna jest możliwość udowodnienia, że podatnik dokonał w odpowiednim czasie niezbędnych weryfikacji numerów rachunków bankowych. Dlatego w programach Symfonia zostało usprawnione archiwum sprawdzeń, które doskonale wspiera podatników w tych procesach. Funkcjonalność ta jest standardowo dostępna w linii 50cloud oraz ERP, natomiast w linii Symfonia jest dodatkowo płatna.

Jak zarządzać firmą w sytuacji kryzysowej?

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Więcej na ten temat:

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Wciąż jeszcze w wielu organizacjach składa się wnioski urlopowe w formie papierowej do swojego kierownika, który następnie przekazuje wniosek do dział kadr. Organizacje, które przeszły przynajmniej częściową transformację cyfrową, wdrożyły obsługę wniosków za pomocą poczty e-mail. Nawet jednak ta druga metoda nie jest w pełni optymalna pod kątem szybkości i odciążenia działu kadr od zbędnych czynności administracyjnych.

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Obieg dokumentów ma na celu uprościć przepływ informacji krążących po firmie. Pozwala zaoszczędzić czas, przypisać koszty do właściwego projektu i miejsca w organizacji, ocenić potencjał przepływu pieniędzy (tzw. cashflow), ale też monitorować procesy przepływu informacji. Jak przepływ dokumentów wygląda w praktyce? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym materiale.

Powiązane kategorie

Planowanie
długoterminowe

Planowanie
globalne

Procesy
biznesowe

Zgodność
z prawem

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik