Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Strategia biznesowa firmy krok po kroku – przewodnik dla przedsiębiorców

Małgorzata Ściślak

Małgorzata Ściślak

Ekspertka w dziedzinie marketingu i strategii produktowej.

Długość czytania:

12 lipca 2024

Niespodziewane zmiany na rynku, działania podejmowane przez konkurentów czy nieprzemyślane inwestycje – to wszystko może zachwiać stabilnością nawet najszybciej rozwijającej się firmy. Jak więc przygotować się na trudne czasy i przetrwać je z sukcesem? Pomocne może okazać się opracowanie strategii biznesowej firmy, która pozwoli szybko identyfikować zagrożenia i wykorzystywać nadarzające się okazje. Jeśli zastanawiasz się, jak ją przygotować oraz co powinno się w niej znaleźć, przeczytaj ten poradnik. Znajdziesz tu wiele przydatnych wskazówek, dzięki którym tworzenie strategii biznesowej stanie się o wiele łatwiejsze!

Spis treści:

Strategia biznesowa firmy – co to jest i dlaczego warto ją opracować?

Strategia biznesowa firmy to rozbudowany plan, który określa, w jaki sposób przedsiębiorstwo zamierza osiągnąć swoje cele, do jakich grup klientów adresuje swoje produkty lub usługi oraz które obszary swojej działalności zamierza rozwijać w dłuższej perspektywie.  Na jej podstawie tworzone są plany szczegółowe, dotyczące marketingu, sprzedaży, zarządzania personelem czy obsługi klienta. Zawiera ona także opis modelu biznesowego, a w tym misję i wizję rozwoju, propozycję wartości oraz informację na temat kluczowych partnerów czy źródeł powstawania przychodów i kosztów.

Dobrze opracowana strategia biznesowa firmy, pozwala skupić się na tych działaniach, które są szczególnie ważne dla osiągnięcia rynkowego sukcesu. Pomaga także podejmować takie decyzje, które przyczynią się do realizacji przyjętej wizji rozwoju. Korzystając z zawartych w niej założeń, organizacja może umacniać przewagę konkurencyjną i wyróżnić się na rynku. Opracowanie strategii biznesowej to również dobry sposób, by zintegrować pracowników wokół wspólnego celu i zmotywować ich do jego realizacji.

Przeczytaj również: Strategia PR dla MŚP – jak ją zbudować?

Od czego zacząć tworzenie strategii biznesowej?

Opracowanie strategii biznesowej to proces, który wymaga starannego planowania oraz analizy otoczenia – zarówno tego, w którym działa dana organizacja, jak i takiego kształtującego ogólny kontekst rynkowy. Dopiero na podstawie takiego badania będziesz w stanie określić przyszły kierunek Twojego biznesu. Jeśli cele nie będą jasno zdefiniowane, Twoja firma będzie po prostu dryfować i zmieniać się wraz z otoczeniem rynkowym, ale nie będzie w stanie wykorzystać całego swojego potencjału.

Tworzenie strategii biznesowej na tym jednak się nie kończy. Ten szczególny proces powinien uwzględniać także inne działania. Jak zatem zbudować dobą strategię na trudne czasy? Oto co warto zrobić:

  • Pomyśl o tym, w jaki sposób możesz osiągnąć swoje cele biznesowe i jak korzystanie z biznesplanu może pomóc Ci się na nich skoncentrować.
  • Weź pod uwagę wyniki biznesowe w wybranym przedziale czasowym. To właśnie na ich podstawie będziesz w stanie określić pewne trendy, które stanowią szanse lub zagrożenia dla Twojego biznesu.
  • Przeprowadź analizę SWOT, która pomoże Ci zidentyfikować mocne i słabe strony Twojego biznesu, a także szanse i zagrożenia, jakie mogą wpłynąć na jego rozwój. Dzięki rzetelnej ocenie tych wszystkich czynników będziesz w stanie budować strategię biznesową na solidnych fundamentach.
  • Zidentyfikuj możliwości inwestycyjne, segmenty potencjalnych klientów oraz luki na rynku. Być może dzięki temu uda Ci się wyznaczyć nowe kierunki rozwoju firmy, których w przyszłości będą generowały coraz większe strumienie przychodów.
  • Jasno określ możliwości rozwoju i wzrostu, zidentyfikuj trendy i spójrz na rozwijające się rynki.
  • Opracuj konkretne i wymierne wyniki, do których możesz dążyć i w razie potrzeby poprawiać je.
  • Utwórz plan marketingowy – zarówno na poziomie całej firmy, jak również poszczególnych oferowanych produktów i usług.
  • Zaplanuj przyszły wzrost. Projektuj swoje gwarantowane przychody i koszty z miesiąca na miesiąc i nakładaj je na wzrost liczby klientów i nowe możliwości biznesowe.

Praca zdalna - wyzwanie, przed którym stoją liderzy

Pamiętaj również, że Tworzenie strategii biznesowej to proces, który nigdy się nie kończy. Opracowany plan powinien być elastycznie dostosowywany do zmieniających się realiów rynkowych. Regularnie monitoruj też kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Dzięki nim będziesz w stanie ocenić postępy i dokonywać niezbędnych korekt.

Jakie elementy powinny znaleźć się w strategii biznesowej firmy?

Choć struktura strategii biznesowej może się różnić w zależności od specyfiki firmy, istnieje kilka stałych elementów, które powinny znaleźć się w każdym dobrze opracowanym planie. O tych najważniejszych przeczytasz poniżej.

Zrób plan krótkoterminowy

Planowanie średnioterminowe to okres od dwóch do trzech lat. Planowanie krótkoterminowe to cykl dwunastomiesięczny. Możesz brać pod uwagę okresy przejściowe, np. czas wychodzenia z pandemii i odmrażania gospodarki.

Jeśli patrzysz na rynek z perspektywy epidemii koronawirusa i jego wpływu na Twoją działalność, część planowania może obejmować skupienie się na tym, co dzieje się z zarządzaniem przepływami pieniężnymi. Jeśli chcesz ubiegać się o wsparcie rządowe, na przykład w formie pożyczek i dotacji, warto je dodać do planu, zwłaszcza jeśli musisz wziąć pod uwagę spłatę kredytu w ramach przyszłego planowania finansowego.

Zrób plan na dłuższą metę

Biorąc pod uwagę długoterminową sytuację, możesz patrzeć na ramy czasowe około czterech lub pięciu lat (mogą też być dłuższe). W planowaniu długoterminowym najtrudniejsze jest przewidzenie czegoś nagłego, „czarnego łabędzia”, jakim była epidemia czy choćby brexit. Planując długoterminowo, trzeba sobie zadać kluczowe pytanie: „Gdzie widzę swoją firmę za cztery, pięć czy dziesięć lat?” Mając taką wizję, nawet w przypadku nieprzewidzianych wydarzeń jesteśmy w stanie dopasować się do ogólnej strategii długofalowej.

Skoncentruj się na swoim produkcie lub usłudze

Kluczem do osiągnięcia planowanego celu musi być skupienie się na produkcie lub usłudze. Czy oferujesz produkt niszowy? Czy i jak Twój produkt służy docelowym odbiorcom? Jakie zapewnia im korzyści? Jak konkurencyjna może być cena? Jak możesz się wyróżnić na tle konkurencji? Odpowiedzi na wszystkie pytania powinno dać się zmierzyć, sprawdzić, przeanalizować, a następnie cyklicznie sprawdzać. Czy Twoje prognozy się sprawdziły? Jeżeli nie, to co należy skorygować?

Zrozum potrzeby swoich klientów

Nie ma nic gorszego niż brak kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami. Dlatego w ramach budowania strategii biznesowej ważne jest, aby mając własną opinię na temat produktu lub usługi, przeanalizować dane pochodzące od klientów, aby w razie potrzeby wprowadzić ulepszenia lub zmiany. Prowadź regularne badania zachowań klientów, bądź z nimi w nieustannym kontakcie. Tworzenie produktu w taki sam sposób, w jaki robiłeś to „od zawsze” bez zbierania opinii od klientów nie ma najmniejszego sensu. Klienci mogą opowiedzieć Ci o nowych rzeczach, z których właśnie zaczęli korzystać lub zobaczysz zmiany w nastawieniu, które wynikają z wpływów zewnętrznych, a które mogą pomóc w wywarciu wymiernego wpływu na zadowolenie klienta w kontaktach z Twoją firmą.

Zmierz wydajność swojej firmy

Pomiar wydajności firmy – bez względu na to, czy dopiero zaczynasz, czy rozwijasz się – jest niezbędny dla każdej strategii biznesowej. Musisz wiedzieć, jak dobrze radzi sobie Twoja firma.

Kluczowe są wskaźniki dotyczące zaangażowania, zarówno dla klientów, jak i pracowników. Niezbędne jest również stosowanie kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Koncentrowanie się na nich i identyfikowanie tego, co działa, a co nie działa, pomoże Ci podejmować mądrzejsze decyzje biznesowe.

Jeśli nie masz strategii biznesowej, Twoja firma będzie miała trudności z przetrwaniem, szczególnie w czasie kryzysu. Wielu przedsiębiorców odnoszących sukcesy jest zdania, że inwestowanie właśnie w niepewnych czasach przynosi korzyści w dłuższej perspektywie. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest zatrudnianie zaangażowanych pracowników. Często przedsiębiorcy postrzegani są jako wizjonerzy, ale prawda jest taka, że prawdziwe sukcesy odnoszą ci, którzy zatrudniają odpowiednich ludzi.

Teraz już wiesz, jak zbudować strategię biznesową!

Budowanie strategii biznesowej to długotrwały proces, który wymaga czasu, wysiłku, zaangażowania i ciągłego doskonalenia. Pamiętaj jednak, że to inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Regularnie aktualizowana i dostosowywana do rynkowych realiów strategia to najlepszy kompas w dynamicznym świecie biznesu.

Najczęstsze błędy przy planowaniu czasu pracy

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Więcej na ten temat:

Powiązane kategorie

Finanse
międzynarodowe

Finanse
na co dzień

Planowanie
biznesowe

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik