Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

AI, Handel 4.0, Produkcja 4.0 – przyszłość czy fraza marketingowa generująca lead’y?

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

12 lutego 2023

Przemysł 4.0 dotyczy zmian w produkcji i innych sektorach, które wynikają z rozwoju nowoczesnych, inteligentnych technologii informatycznych. Czy sztuczna inteligencja, produkcja 4.0 i handel 4.0 okażą się przyszłością? A może to tylko pusta marketingowa fraza?

AI – czym właściwie jest?

Skrót AI oznacza sztuczną inteligencję, czyli maszyny oraz systemy naśladujące inteligencję człowieka. Są one w stanie wykonywać zadania podobne do tych wykonywanych przez ludzi, nabywać wiedzę na podstawie doświadczeń i dostosowywać się do nowych informacji. Systemy tworzą interakcję pomiędzy algorytmami, które działają na takiej samej zasadzie, jak mózg człowieka. Inwestycje w AI z roku na rok rosną – to jednak może wiązać się z mniejszą liczbą miejsc pracy.

Symfonia ERP Handel

Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami

Handel 4.0 – co to takiego?

Handel 4.0 daje szansę na stworzenie ekosystemu z producentami oraz dostawcami.  Umożliwia on budowanie lepszych relacji z klientem oraz tworzenie takich ofert, które spełniają jego oczekiwania i potrzeby. Większość nabywców ceni sobie możliwość korzystania z e-sklepów czy wspomagania się urządzeniami mobilnymi podczas zakupów stacjonarnych. Konsumenci 4.0 sami poszukują informacji w sieci na temat konkretnych produktów, dogłębnie sprawdzają opinie w wielu źródłach, a przychodząc do sklepu, wiedzą już dokładnie, czego potrzebują. Handel 4.0 obejmuje jednak nie tylko technologie wykorzystane na rynku detalicznym. Do jego dynamicznego rozwoju przyczyniają się także rozwiązania automatyzujące procesy sprzedażowe pomiędzy firmami. Wśród nich na uwagę zasługują platformy B2B, pozwalające na tworzenie spersonalizowanych ofert, a także obsługę zamówień w modelu 24/7.

Produkcja 4.0 – cechy charakterystyczne

Koncepcja produkcji 4.0 dotyczy technologicznej i cyfrowej rewolucji wielu przedsiębiorstw w Polsce i na świecie. Produkcja jest obecnie niezwykle elastyczna i napędzana przez nowoczesne technologie. Cyfrową transformację w tym zakresie wywołują m.in. takie czynniki jak potrzeba tworzenia nowych rozwiązań, zwiększanie efektywności czy odpowiadanie na potrzeby konsumentów. Wykorzystywane dziś w produkcji roboty są w stanie podejmować decyzje za człowieka i przewidywać np. braki w towarze. Czwarta rewolucja w produkcji obejmuje kilka etapów. Pierwszy z nich związany jest z elastycznymi systemami, ułatwiającymi dopasowywanie się do zmian dot. kategorii czy liczby produktów. Informacje o procesie wytwarzania przez maszyny, człowieka oraz produkty są współdzielone, a aby wykorzystać niezbędne surowce i zredukować emisję szkodliwych substancji, niezbędne jest uwzględnienie reguł gospodarki zamkniętego obiegu. Z produkcją 4.0 związane jest także tworzenie wyrobów na podstawie oczekiwań konsumentów. Skupia się ona na człowieku i wykorzystuje zintegrowane systemy reagujące na zmiany warunków. Ważnym etapem czwartej rewolucji jest także zrozumienie potrzeb każdego uczestnika tzw. łańcucha wartości.

Przeczytaj także: Jak wykorzystać możliwości systemu Symfonia Handel?

Sztuczna inteligencja i przemysł 4.0 zdecydowanie nie są jedynie marketingową frazą. To bez wątpienia nowa era, która daje ogromne możliwości i znacząco wpływa na rozwój wielu przedsiębiorstw. Stale zwiększający się postęp technologiczny ma duży wpływ na wiele dziedzin życia – jak widać, również na produkcję oraz handel. Czy jednak AI może spowodować braki w miejscach dla mniej doświadczonych pracowników? O tym przekonamy się na przestrzeni kolejnych lat…

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *