Długość czytania:
Handel elektroniczny bije rekordy popularności. Tendencję tę wzmocniła pandemia, za sprawą której dostęp do tradycyjnych sklepów stacjonarnych był mocno utrudniony. Podczas gdy coraz więcej konsumentów przestawiła się na zakupy przez Internet, przed przedsiębiorcami stanęło nie lada wyzwanie – zorganizowanie logistyki w taki sposób, by zamówienia mogły być realizowane płynnie i bez opóźnień.
Dobra organizacja magazynu w e-commerce to podstawa
Na wstępie warto podkreślić, że specyfika logistyki w e-commerce bardzo różni się od tej tradycyjnej. O ile w przypadku tej drugiej dostawy realizowane są głównie na linii B2B, o tyle w handlu elektronicznym odbiorcami są w dużej mierze klienci indywidualni. Inne są zatem gabaryty paczek i sposób ich pakowania. Zazwyczaj są to stosunkowo niewielkie przesyłki, podczas gdy w modelu B2B można mówić głównie o dużych zamówieniach paletowych. Różnica wynika także z charakterystyki przepływu towarów. Zamówienia indywidualne są różnorodne i nieregularne, a zamówienia hurtowe – stałe i przewidywalne. Aby móc sprostać oczekiwaniom konsumentów, firmy prowadzące sprzedaż online muszą opracować sprawny system logistyczny i zadbać o funkcjonalny, optymalnie zarządzany magazyn.
Symfonia ERP Handel
Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami
Magazyn e-commerce – czym powinien się charakteryzować?
Opinie klientów korzystających z usług sklepów internetowych jasno wskazują na to, że jednym z kluczowych czynników decydujących o zadowoleniu ze świadczonych usług jest czas i koszty dostawy. Im szybciej realizowane są wysyłki i im szybciej zakupione produkty trafiają w ręce docelowych odbiorców, tym lepiej. Dostawa nie powinna być także zbyt droga. Ważny jest także różnorodny asortyment. Klienci lubią mieć duży wybór.
Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzą nowoczesne rozwiązania przeznaczone do obsługi magazynów dla e-commerce. Dzięki właściwie realizowanej gospodarce magazynowej, przedsiębiorcom „odchodzi” wiele problemów. Często spotykanym modelem działania jest korzystanie z usług firm zewnętrznych, specjalizujących się w obsłudze zamówień składanych za pośrednictwem sklepów internetowych. Do ich zadań należy nie tylko utrzymanie i prowadzenie magazynu, ale też kompletowanie i wysyłka zakupionych towarów. Dzięki temu przedsiębiorca może sporo oszczędzić, gdyż korzystanie z zewnętrznego magazynu dystrybucyjnego często kalkuluje się bardziej, niż prowadzenie własnego magazynu. Wyjątkiem są firmy, które mają dość niewielki asortyment i których właściciele są w stanie samodzielnie realizować wszystkie procesy związane z realizacją zamówień.
Jakie koszty generuje prowadzenie własnego magazynu dla e-commerce?
Świadomość tego, z jakimi kosztami wiąże się konieczność prowadzenia i utrzymania własnego magazynu, pozwala przedsiębiorcom na wybór najbardziej optymalnego dla siebie modelu działania w aspekcie logistyki. Wydatki generowane przez logistykę magazynową obejmują: utrzymanie zapasów i ich starzenie się, wynagrodzenia dla pracowników magazynu, zużycie energii i pozostałe rachunki za media, wyposażenie, ubezpieczenie, straty, zakup specjalistycznego oprogramowania i systemów informatycznych oraz podatek od nieruchomości (jeśli magazyn jest własnością przedsiębiorcy).
Przeczytaj także: Kody paskowe czy kody QR? Które wykorzystać w codziennej pracy z logistyką magazynową?
Jak funkcjonuje magazyn e-commerce?
Sprzedaż internetowa jest ściśle powiązana z sezonowością. Zakup ubrań na konkretną porę roku, zbliżające się święta czy wakacje albo szczególne potrzeby, związane np. rozpoczęciem roku szkolnego – to tylko kilka czynników decydujących o konkretnych wyborach konsumenckich w danym czasie. Magazyny sklepów internetowych muszą być prowadzone w sposób bardzo elastyczny, tak aby nadążyć za tymi szybko zmieniającymi się trendami. Na pewno konieczne jest wprowadzenie w nich rozwiązań umożliwiających szybką i prostą rozbudowę. Trzeba również wziąć pod uwagę to, takie magazyny muszą pracować dłużej, niż te obsługujące tradycyjne sklepy. Aby móc sprawnie realizować dostawy, szczególnie w okresie zwiększonej liczby zamówień, nierzadko działają one 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Muszą być także dobrze zaopatrzone – odpowiednio duże zapasy towarów to podstawa!
Odpowiednia organizacja magazynu e-commerce ma kolosalne znaczenie dla sukcesu firmy prowadzącej sprzedaż za pośrednictwem internetu. Trzeba przecież pamiętać, że sprawność w realizacji dostaw jest dla klientów niezwykle ważna, a jeśli w tym aspekcie nie wszystko będzie dopracowane, to trzeba liczyć się z tym, że konsument nie tylko nie wróci ponownie do danego sklepu, ale też wystawi mu negatywną opinię, zniechęcając tym samym innych potencjalnych klientów do skorzystania z jego usług.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy