Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Personal branding dla przedsiębiorców: jak pozycjonować siebie jako eksperta w swojej branży?

Redakcja

Redakcja

Długość czytania:

4 lipca 2024

Budowanie marki osobistej (ang. personal branding) wymaga nie tylko zaangażowania, lecz również przemyślanej strategii. Działając zgodnie z planem i wykorzystując skuteczne narzędzia, możesz znacząco wyróżnić się na tle konkurencji i stworzyć pozytywny wizerunek. Jeśli zatem zastanawiasz się, w jaki sposób pozycjonować siebie jako eksperta w konkretnej branży, przeczytaj ten poradnik. Znajdziesz w nim najważniejsze zasady, metody i narzędzia personal brandingu.

Spis treści:

Personal branding – co to znaczy?

Personal branding to nic innego, jak budowanie swojej marki osobistej. Ma on na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku brandu i stworzenie ufnej, zaangażowanej społeczności.  Koncentruje się także na poprawie rozpoznawalności marki, zwiększeniu jej świadomości w umysłach odbiorców oraz budowaniu związku między nią a otoczeniem. Skuteczny i autentyczny personal branding sprawia również, że odbiorcy zaczynają postrzegać twórcę lub firmę jako eksperta w danej branży. Aby przyniósł on oczekiwane rezultaty, niezbędna jest jednak pewna strategia. W dzisiejszych czasach kluczową rolę w budowaniu osobistej marki odgrywają również media społecznościowe, umożliwiające wyróżnienie się na tle konkurencji.

Jak rozpocząć budowanie marki osobistej?

Jeśli chcesz, aby odbiorcy postrzegali Cię jako eksperta w danej dziedzinie, zwracaj uwagę na swoje kwalifikacje oraz doświadczenie. Pomóc mogą w tym m.in. posiadane certyfikaty, dyplomy oraz nagrody – stanowią one potwierdzenie zdobytej wiedzy i umiejętności. Warto wspominać również o najciekawszych współpracach – mówią one naprawdę wiele o możliwościach danego specjalisty.

Analiza własnych umiejętności i pasji

Sukcesy związane z działalnością w konkretnej branży jasno wskazują, że dana osoba angażuje się w swoje działania i zna się na tym, co robi. W środowisku zawodowo-biznesowym warto zatem otwarcie mówić o swoich największych osiągnięciach, które mogą mieć wpływ na postrzeganie przez innych. Informacja o najważniejszych dokonaniach często skutkuje m.in. nawiązaniem owocnej, wieloletniej współpracą z korzyściami dla obu stron.

Strategiczne planowanie personal brandingu

Budowanie personal brand i pozycjonowanie siebie w roli eksperta wymaga strategicznego, przemyślanego planowania. Niezwykle ważne jest określenie kluczowych celów – zarówno krótko-, jak i długoterminowych – oraz wybór konkretnych kanałów, które posłużą do spójnej komunikacji z odbiorcami.

Ustalenie celów krótko- i długoterminowych

Planując strategię self brandingu, nie należy zapominać o ustaleniu najważniejszych celów. Założeniem krótkoterminowym może być m.in. uzyskanie określonej liczby nowych klientów bądź nawiązanie konkretnej współpracy, z kolei długoterminowym – otwarcie nowej filii swojej firmy i osiągnięcie zysków finansowych.

Budowanie spójnego wizerunku w różnych kanałach

Pracując nad swoim wizerunkiem, warto docierać do kolejnych osób przy użyciu różnych kanałów. Niezwykle ważne jest jednak zachowanie spójności w każdym z nich – w przeciwnym razie odbiorcy na LinkedIn będą postrzegać Cię inaczej niż ci odwiedzający Twoje biznesowe konto na Instagramie. Niezależnie od miejsca aktywności czy rodzaju publikowanych treści zawsze pamiętaj o autentyczności.

Zanim rozpoczniesz swoją działalność w sieci, określ też pewne kluczowe przekazy (tzw. key messages), którymi będziesz posługiwał się podczas budowania swojej marki. Jeśli będą one wybrzmiewać w Twoich wypowiedziach i publikowanych treściach, odbiorcy z czasem zaczną kojarzyć je konkretnie z Twoją osobą.

Zobacz również: Budowanie marki lokalnej firmy: jak zdobyć zaufanie klientów?

Wykorzystanie SWOT do analizy marki osobistej

W procesie budowania swojej marki osobistej możesz śmiało wykorzystać metodę SWOT, określającą cztery kluczowe kwestie powiązane z marką oraz jej otoczeniem:

  • S – mocne strony (strengths) – atuty i przewagi na tle konkurencji;
  • W – słabe strony (weaknesses) – kwestie, które można uznać za niedostatki i wady marki;
  • O – szanse (opportunities) – okazje, które możesz wykorzystać;
  • T – zagrożenia (threats) – elementy stwarzające ryzyko zmian na gorsze.

Analiza SWOT może zatem ułatwić zrozumienie swoich mocnych stron oraz obszarów, które wymagają poprawy. Pozwala ona również przewidzieć szanse i zagrożenia związane z dalszym rozwojem. Dzięki temu uda CI się stworzyć skuteczną strategię personal brandingu.

Testuj Symfonia eBiuro za darmo przez 45 dni!

Tworzenie wartościowych treści

Jeśli chcesz, aby postrzegano Cię jako specjalistę, dziel się swoją wiedzą z innymi. Same dyplomy nie wystarczą – ważne, aby pokazywać w praktyce, że znasz się na konkretnych obszarach. Publikuj angażujące, interesujące treści, komentuj badania, prowadź szkolenia i odpowiadaj na pytania. Nie bój się wejść w rolę doradcy i nauczyciela – właśnie w ten sposób możesz budować swój autorytet oraz pozycję eksperta.

Techniki pisania artykułów, które zaangażują odbiorcę

Chcąc tworzyć ciekawy content, który zapewni odbiorcom wartość dodaną, musisz znać pewne techniki pisania angażujących artykułów. Przed przystąpieniem do kreacji treści, zdefiniuj cel tekstu i podstawowe zagadnienia, które zostaną w nim poruszone – nawet z podziałem na konkretne nagłówki. Ważne, aby całość była spójna i logiczna. Niezbędne jest również zgromadzenie najważniejszych materiałów i informacji, które pomogą stworzyć wartościowy, autentyczny i rzetelny artykuł. Rozpoczynając pracę nad tekstem, zastanów się nad tytułem – powinien być on zwięzły, dynamiczny i chwytliwy. Warto również stosować tzw. storytelling – np. poprzez opowiedzenie wziętej z życia historii, która w jasny sposób zilustruje konkretne zagadnienie. Pisząc, stosuj atrakcyjne, przykuwające oko nagłówki, które zachęcą do przeczytania kolejnego akapitu. Wzbogacaj teksty punktowaniami oraz wyróżnieniami (np. w postaci pogrubień). Możesz również wprowadzić kilka pytań, które pobudzą wyobraźnię czytelnika i urozmaicą tekst. Pamiętaj również o zastosowaniu zasad SEO, które dodatkowo poprawią Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania.

Gdzie i jak często publikować treści?

Wiesz już, jak tworzyć angażujące teksty – a gdzie publikować swój content? Możliwości jest wiele – od social mediów, przez firmowe blogi i strony internetowe, aż po e-booki czy białe księgi. Możesz dotrzeć do nowych odbiorców także za pomocą treści wideo lub audio, np. w serwisie YouTube, a ponadto – wykorzystać zasięgi znanych influencerów. Równie ważna jest sama częstotliwość publikowania. Chcąc budować relację ze swoją społecznością, warto być aktywnym co najmniej raz lub dwa razy w tygodniu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jakość ma większe znaczenie niż ilość.

Budowanie autorytetu i zaufania

Poprzez publikowanie wartościowych treści możesz skutecznie budować autorytet i zaufanie swoich odbiorców. Pomocne mogą się okazać m.in. artykuły gościnne, które pozwolą Ci dotrzeć do znacznie szerszego grona i zbudować jeszcze większą społeczność. Chcąc dać się poznać innym, bierz również udział w konferencjach branżowych. Stanowią one idealną okazję do przedstawienia swojej osoby i specjalistycznej wiedzy.

Przeczytaj również: Budowanie marki osobistej w erze cyfrowej: kluczowe kroki, dzięki którym osiągniesz sukces

Wykorzystanie rekomendacji

W pozycjonowaniu na eksperta w danej branży mogą w znacznym stopniu pomóc również rekomendacje. Wiele osób przed nawiązaniem konkretnej współpracy decyduje się sprawdzić opinie klientów, partnerów czy kontrahentów, którzy mieli okazję działać wraz z daną marką lub przedsiębiorcą. Jeśli więc chcesz zbudować swoją silną markę i pozytywny wizerunek, nie bój się prosić o pozytywne oceny – to jeszcze lepsze potwierdzenie wiedzy i umiejętności niż posiadane dyplomy czy licencje.

Wykorzystanie mediów społecznościowych

Media społecznościowe to w przypadku personal brandingu jeden z najskuteczniejszych kanałów komunikacji z odbiorcami. Social media pozwalają efektywnie dzielić się specjalistyczną wiedzą i budować wizerunek siebie jako prawdziwego eksperta. Aktywność na platformach społecznościowych to także prosty krok do stworzenia sieci kontaktów i nawiązania relacji z innymi osobami z branży.

Wybór odpowiednich platform dla Twojej marki

Przedsiębiorcy mogą wykorzystać do budowania marki osobistej wiele różnych mediów społecznościowych. Przed rozpoczęciem publikowania treści warto więc zastanowić się, które z nich przyniosą najlepsze rezultaty w postaci pozytywnego wizerunku marki. Najważniejsze, aby postawić na te social media, w których odbiorcy są najbardziej aktywni – a ta kwestia może różnić się w zależności od firmy czy branży. Szczególnie skuteczna – niezależnie od charakteru działalności – może się okazać aktywność w takich serwisach jak LinkedIn, Instagram czy X.

Monitorowanie i dostosowywanie strategii personal brandingu

W monitorowaniu marki osobistej mogą znacząco pomóc odpowiednio dobrane narzędzia – a mowa m.in. o takich rozwiązaniach jak:

  • Google Alerts;
  • Mention;
  • Brand24;
  • SentiOne;

Usługi te umożliwiają śledzenie wzmianek na temat firmy, które pojawiają się w Internecie. Przydatne narzędzie stanowi również program SurviCate pozwalający na pozyskiwanie rekomendacji od użytkowników, którzy nie wystawiają w sieci publicznych opinii.

Jak analizować i interpretować dane

Analiza danych pozwala lepiej zrozumieć zachowania odbiorców, ich preferencje czy odczucia. Umożliwia ona także udoskonalenie strategii, a tym samym – zapewnia większą efektywność działań. Podczas analizowania i interpretowania informacji – np. przy użyciu powyższych urządzeń – warto brać pod uwagę m.in. wzmianki na temat marki, ruch na firmowej stronie internetowej, linkowania czy zasięg w social mediach.

Przeczytaj również: Strategia PR dla MŚP – jak ją zbudować?

Dostosowywanie strategii na podstawie feedbacku

Zarówno pozytywny, jak i negatywny feedback odbiorców może w znacznym stopniu ułatwić dostosowywanie strategii personal brandingu. Po otrzymaniu negatywnych opinii na temat swojej działalności marka może bowiem skupić się na konkretnych obszarach wymagających poprawy. Dobre opinie zapewniają z kolei jasną informację na temat tych kwestii, które najlepiej budują dobry wizerunek firmy.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *