Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Budowanie marki osobistej w erze cyfrowej: kluczowe kroki, dzięki którym osiągniesz sukces

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

19 czerwca 2024

Budowanie marki osobistej wymaga dziś obecności w sieci – w erze cyfrowej spełnia ona bardzo ważną rolę w kontekście zawodowego sukcesu. Regularna aktywność i konsekwencja w działaniu mogą przynieść naprawdę dobre efekty. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź, dlaczego marka osobista jest tak ważna oraz o czym pamiętać podczas personal brandingu w Internecie!

Spis treści:

Marka osobista – co to takiego?

Trudno wskazać, czym dokładnie jest marka osobista, bo nie doczekała się ona jak na razie jednej, uniwersalnej definicji. Najczęściej opisuje się ją jako wizerunek, czyli sposób, w jaki daną osobę postrzegają inni. Na markę osobistą składa się zatem wiele elementów, takich jak np. autorytet, dotychczasowe doświadczenia zawodowe, sposób komunikacji, a także szczególne umiejętności czy wartości. Odpowiednio ukształtowana może otworzyć drzwi do nowych możliwości, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Budowanie marki osobistej, czyli kilka słów o personal brandingu

Tworzenie marki osobistej, nazywane również personal brandingiem, to proces, który wymaga czasu, wysiłku i konsekwencji. Warto jednak podejść do niego z rozsądkiem i zaangażowaniem. Pamiętaj, że silna, wyróżniająca się marka osobista zwiększy Twoją rozpoznawalność oraz pomoże ci zyskać społeczność odbiorców, którym być może w przyszłości będziesz w stanie zaoferować konkretne produkty lub usługi. W tym ostatnim obszarze dużym wsparciem mogą okazać się nowe media. Portale społecznościowe, serwisy streamingowe czy blogi, pozwalają na dzielenie się rozmaitymi przemyśleniami, a to z kolei ułatwia wykreowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Jak każdy proces, także i zarządzanie marką osobistą, wymaga jednak przemyślanej strategii. Od czego zatem warto zacząć?

Jak zbudować wyróżniającą się markę osobistą?

Personal branding warto rozpocząć od gruntownej samooceny. Ustal swoje kluczowe wartości, mocne i słabe strony oraz cele, które zamierzasz osiągnąć. Skup się również na kwestiach, które wymagają poprawy. Marka osobista jest wyjątkowa wtedy, gdy jest wiarygodna – nie warto zatem udawać kogoś innego i tworzyć treści niezgodnych z osobistym światopoglądem. Odbiorcy cenią sobie szczerość oraz autentyczność twórców i marek – to w dużej mierze właśnie dzięki nim utrwalamy się w ich pamięci.

Analiza i zrozumienie grupy docelowej

Jeśli chcesz budować markę osobistą w sieci, musisz także poznać grupę docelową, z którą chcesz się komunikować. Znając potrzeby i wartości swoich odbiorców, z łatwością stworzysz treści dopasowane do ich potrzeb oraz dotrzesz do nich z konkretnym przekazem. Pamiętaj także o tym, aby przeanalizować kanały komunikacji, które dla Twojej grupy docelowej są najbardziej atrakcyjne.

Zobacz również: Kultura organizacyjna w dużej firmie – jak ją kształtować? – Symfonia

Tworzenie spójnego wizerunku online

Jeśli zastanawiasz się, jak budować markę osobistą, pamiętaj, że kluczowe znaczenie mają dwa elementy: profesjonalna strona internetowa oraz media społecznościowe. Zastanów się, które z internetowych platform są w Twoim przypadku najważniejsze, a następnie skup się na tworzeniu społeczności właśnie w tych miejscach. Do social mediów, w których warto być aktywnym, należą przede wszystkim Instagram czy LinkedIn. Już na etapie zakładania profilu pamiętaj o tym, aby uwzględnić w nim najważniejsze informacje na swój temat, wspomnieć o głównych celach i nakreślić swoje doświadczenie, osiągnięcia oraz sukcesy.

Budowanie wartościowej treści

Założenie profili w social mediach to nie wszystko – ważna jest także aktywność. Oprócz częstotliwości zwróć uwagę także na jakość publikowanych treści. Wartościowe wpisy i artykuły, ciekawe grafiki oraz przyciągające wzrok materiały wideo bronią się same. Ważne, aby nie były to tylko treści skupiające się wokół Twojej osoby/firmy, ale i te, które dostarczą odbiorcom pewnej wiedzy. Działając w Internecie, najlepiej skoncentruj się na jednej, docelowej dziedzinie, aby pokazać, że jesteś w niej ekspertem. Łączenie różnych obszarów może wywołać niepotrzebny chaos i sprawiać wrażenie, że nie wiesz, na jakie tematy chcesz się wypowiadać. Pamiętaj, że odbiorcy będą postrzegać Cię właśnie na podstawie tego, co zobaczą w Twoich mediach społecznościowych.

Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę działów personalnych

Pobierz e-book o AI w obszarze HR!

Nawiązywanie i pielęgnowanie relacji

Sama regularna aktywność w social mediach nie wystarczy – ważne jest również zbudowanie relacji z innymi specjalistami z branży. Networking pozwala stworzyć naprawdę silną markę osobistą. Warto nawiązywać kontakty i współprace, które prowadzą do wspólnych korzyści i pozwalają realizować cele obu stron. Postaraj się również, aby Twój personal branding obejmował aktywne uczestnictwo w konferencjach i eventach branżowych, skupiających większe grono ekspertów z danej dziedziny. Staraj się również komentować wpisy innych osób, które stanowią dla Ciebie punkt odniesienia.  To klucz do zbudowania dobrych kontaktów, a także podzielenia się w szerszym gronie swoim doświadczeniem i wiedzą.

Zobacz również: Zaawansowane strategie motywacyjne dla pracowników w dużych korporacjach – Symfonia

Monitorowanie i analiza wyników

Decydując się na budowę marki osobistej w sieci, pamiętaj także o systematycznym analizowaniu swoich działań. Pozwoli Ci to ustalić, które z nich są najefektywniejsze, a które wymagają wprowadzenia pewnych poprawek. W tego typu ocenie może pomóc obserwowanie reakcji i opinii odbiorców – np. ich komentarzy w social mediach. Postaraj się również być elastycznym i przygotowanym na ewentualne zmiany.

Jakie są korzyści ze zbudowania silnej marki osobistej?

Marka osobista to wszystko to, co Cię wyróżnia na tle innych i sprawia, że jesteś zapamiętywalny. Dzięki niej możesz nie tylko zwiększyć swoje szanse zawodowe, lecz również liczyć na nowe, ciekawe projekty oraz nawiązać inspirujące znajomości. Marka osobista to wreszcie Twój kompas, który pomoże Ci osiągnąć cele i zrealizować marzenia. Zapewni Ci motywację, pewność siebie oraz siłę do działania.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Więcej na ten temat: