Długość czytania:
Dobór odpowiedniego zespołu i pozyskanie kompetentnych, wykwalifikowanych pracowników to kluczowy element strategii zmierzającej do sukcesu firmy. Zdarza się, że na przeszkodzie stają błędy popełniane przez rekruterów i pracodawców już na etapie pozyskiwania nowych talentów do zespołu. Na co zwrócić uwagę podczas rekrutacji i jak uniknąć błędów w zatrudnianiu? Podpowiadamy!
Nie polegaj na przeczuciu
Długi staż menadżerski sprzyja zatrudnianiu nowego pracownika w oparciu o przeczucia. Na własnej intuicji często polegają również sami pracodawcy. Przeczucie, że dany kandydat świetnie sprawdzi się na oferowanym mu stanowisku, niestety, zazwyczaj ma niewiele wspólnego z rzeczywistością i wiarygodną oceną. Jak zatem uniknąć błędu i zyskać pewność, że dana osoba będzie efektywnym pracownikiem? Przed rozpoczęciem procesu rekrutacji warto przygotować zestaw wiarygodnych narzędzi. Może to być np. symulacja zadań i obowiązków, z jakimi potencjalny pracownik będzie musiał zmierzyć się po podpisaniu umowy z pracodawcą. Ważne, by była ona dostosowana do oczekiwań, jakie kandydatom stawia pracodawca i związana z kompetencjami oraz kwalifikacjami wymaganymi na określonym stanowisku.
Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę działów personalnych
Pobierz e-book o AI w obszarze HR!
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do e-booka
Szukaj konkretnych cech i umiejętności kandydata
Dużym błędem w zatrudnieniu pracownika jest niewystarczająca wiedza o oferowanym stanowisku i mglista wizja obowiązków, z jakimi będzie musiał zmierzyć się zatrudniony pracownik. Chcąc uniknąć wspomnianego błędu, jakim jest rekrutacja oparta na emocjach, trzeba poświęcić czas na wyszczególnienie konkretnych umiejętności i cech, którym pracodawca nada znaczenie wyborze odpowiedniej osoby do pracy na oferowanym stanowisku. Taka lista powinna być podstawą przy weryfikacji kandydata i jego ewentualnym zatrudnieniu.
Wyjdź poza formalne kryteria
Kolejną pozycję na liście, na której wypisujemy podstawowe błędy przy zatrudnianiu, zajmuje spełnienie określonych kryteriów w formalny sposób. Pracodawca powinien mieć na uwadze, że takie podejście niesie ze sobą niebezpieczeństwo. Jest nim skłonność do przeceniania znaczenia pozytywnych cech kandydata pomimo zauważalnych u niego braków. Krótko mówiąc, błędem jest szukanie kandydata pasującego do ogłoszenia o pracę. Dobrą praktyką przy unikaniu tego błędu jest skupianie się na cechach, które mogą być przeszkodą w pracy na danym stanowisku. Pracodawcy z takim podejściem łatwiej będzie wprowadzić krytyczne nastawienie w kierunku niewłaściwego kandydata.
Przeczytaj także: 10 kluczowych kroków do efektywnego zatrudniania pracowników w średniej firmie
Nie mów więcej, niż kandydat
Podstawową zasadą podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest to, że przez większość czasu mówi kandydat do pracy. Rekruterzy często popełniając błąd dominując spotkanie swoimi wypowiedziami. Tymczasem pracodawca mówiący dłużej, niż przez 20 proc. czasu przeznaczonego na rozmowę nie jest w stanie skupić się w wystarczający sposób na ocenie kandydata i tym samym nie może właściwie wybrać odpowiedniej osoby na oferowane stanowisko. Ważne jest też, by podczas rozmowy nie zadowalać się ogólnymi wypowiedziami kandydata. Pamiętaj, by aktywnie zadawać mu pytania, bo odpowiedzi n nie będą kluczowe dla jego pomyślnej i efektywnej oceny.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy