Długość czytania:
Cyfrowa transformacja w firmie to proces związany z przebudową modelu biznesowego, którego fundamentem są nowoczesne technologie. Mądrze przeprowadzona może skutkować zarówno wzrostem efektywności i szybszym rozwojem biznesu, jak również większą wydajnością i zadowoleniem pracowników. W jaki sposób wpływa ona na całe miejsce pracy oraz jego kulturę? Przeczytaj ten poradnik i poznaj różne oblicza cyfrowej transformacji w firmie!
Spis treści:
- Transformacja cyfrowa – co to? Definicja
- Cyfrowa transformacja a kultura firmy
- Wyzwania związane z cyfrową transformacją
- Przyszłość pracy w dobie cyfrowej transformacji
Transformacja cyfrowa – co to? Definicja
Mówiąc o cyfrowej transformacji w firmie, mamy na myśli zamianę tradycyjnych metod działania – m.in. zarządzania, komunikacji czy prowadzenia dokumentacji – na takie, wspierane przez nowoczesne technologie. W związku z taką przemianą papierowe dokumenty zostają zastąpione przez te elektroniczne, nowoczesne oprogramowania ułatwiają kontrolę nad każdym obszarem działalności, a funkcjonowanie całej firmy staje się znacznie bardziej efektywne.
Zobacz również: Co to jest transformacja cyfrowa?
Usługi cyfrowe – przykłady
Usługami cyfrowymi nazywa się usługi, które umożliwiają użytkownikowi przetwarzanie, przechowywanie oraz udostępnianie danych w formie cyfrowej. To m.in.:
- możliwość korzystania z rozwiązań chmurowych;
- hosting plików;
- oglądanie treści wideo i audio;
- użytkowanie aplikacji typu software as a service.
Usługi cyfrowe pozwalają także na wspólne korzystanie z cyfrowych danych przesłanych lub wytworzonych przez konsumenta bądź innych użytkowników danej usługi.
Przeczytaj również: Jak sfinansować cyfrową transformację?
Dlaczego cyfrowa transformacja jest ważna?
Cyfrowa transformacja, a więc proces wykorzystania technologii cyfrowych w codziennych działaniach, w znacznym stopniu wpływa na oszczędność kosztów, czasu oraz miejsca, gwarantuje większe bezpieczeństwo danych i usprawnia pracę niemal każdego firmowego działu. Zmienia ona również sposób patrzenia na całą organizację, pracowników oraz ich kompetencje.
Cyfrowa transformacja a kultura firmy
Transformacja cyfrowa w organizacji jest w stanie zoptymalizować i usprawnić wiele procesów. Pracownicy nie muszą już poświęcać długich godzin na wyszukiwanie dokumentacji w teczkach czy żmudne ręczne wprowadzanie danych. Przyspiesza również proces wymiany informacji, a komunikacja staje się znacznie łatwiejsza – nawet jeśli część pracowników wykonuje swoje obowiązki z miejsca oddalonego o setki kilometrów. Zwiększone tempo pracy przekłada się z kolei na skuteczniejszą realizację celów przedsiębiorstwa, a tym samym – na jego szybszy rozwój oraz większe zyski.
Przeczytaj również: Cyfrowa transformacja a satysfakcja klienta – jak nowe technologie mogą poprawić obsługę klienta?
Oszczędność czasu i większa wydajność pracowników
W wyniku cyfryzacji powtarzalne i czasochłonne czynności zostają zautomatyzowane, m.in. przez innowacyjne, inteligentne programy. To z kolei gwarantuje znaczną oszczędność czasu – pracownicy mogą więc poświęcić go na wykonywanie innych zadań, których nie da się zrealizować przy użyciu technologii cyfrowych. Możliwość skupienia się wyłącznie na kluczowych obowiązkach wpływa z kolei na efektywność pracy. Z czasem pracownicy mogą stać się znacznie bardziej wydajni, a codzienna praca może zacząć sprawiać im większą przyjemność.
Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce
Raport Symfonii oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Wygodne budowanie i podtrzymywanie relacji
Innowacje cyfrowe wykorzystywane w przebiegu transformacji korzystnie oddziałują nie tylko na tempo czy efektywność samej pracy, ale również na jakość komunikacji w firmie. Narzędzia komunikacyjne ułatwiają tworzenie relacji zarówno na linii pracodawca/team leader-pracownicy, jak również tych pomiędzy członkami zespołu. Dzięki temu coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce i na świecie umożliwia pracownikom pracę w trybie zdalnym. Jeżeli tylko są oni w stanie uczestniczyć w życiu firmy, odbywać spotkania online i sumiennie wykonywać swoje obowiązki, nie ma znaczenia, gdzie akurat się znajdują. Takie funkcjonowanie wielu firm przekłada się na zadowolenie i satysfakcję pracowników – mają oni większą szansę na pogodzenie życia zawodowego z życiem prywatnym.
Wyzwania związane z cyfrową transformacją
Cyfrowa transformacja w firmach wiąże się zarówno z wieloma korzyściami, jak również z pewnymi wyzwaniami. To m.in. dodatkowe wydatki związane nie tylko z wdrożeniem, ale i z utrzymaniem nowych technologii. Ich ostateczna wysokość zależy od skali całego przedsięwzięcia oraz rodzaju wprowadzanych systemów. Warto jednak mieć na uwadze, że przeprowadzona w firmie cyfryzacja z czasem zapewnia oszczędność – koszty poniesione na wprowadzenie zmian mogą się zatem dość szybko zwrócić. Inne wzywanie związane z cyfryzacją dotyczy bezpieczeństwa oraz prywatności danych. W firmach decydujących się na taką transformację zarówno kierownictwo, jak i pozostali pracownicy muszą być w pełni świadomi zagrożeń związanych z danymi.
Niekiedy w wyniku wdrożenia nowych technologii firmy borykają się także z pewnym oporem pracowników wobec zmian – może on wynikać m.in. z braku wiedzy na temat obsługi nowoczesnych programów. To dlatego tak istotne jest właściwe przeszkolenie całego personelu z zakresu wprowadzanych innowacji, ich zalet oraz samego korzystania z nowych rozwiązań. Kursy i szkolenia to klucz do nabycia niezbędnych kompetencji i wiedzy na temat stosowania nowoczesnych technologii w celu rozwoju przedsiębiorstwa.
Przeczytaj również: Cztery korzyści z cyfryzacji procesów biznesowych
Przyszłość pracy w dobie cyfrowej transformacji
Świadomość korzyści związanych z wdrażaniem technologii cyfrowej sprawia, że na transformację decyduje się coraz więcej firm. Z całą pewnością można spodziewać się dalszego rozwoju tego zjawiska – w Polsce i na całym świecie. Na rynku będą pojawiać się również coraz nowsze cyfrowe narzędzia, co w przyszłości może jeszcze bardziej usprawnić zarządzanie przedsiębiorstwem. Poszukując specjalistów do swoich firm, warto zatem zwracać uwagę na kandydatów posiadających kompetencje cyfrowe. Są one związane m.in. z:
- korzystaniem z danych i informacji;
- obsługą baz danych;
- tworzeniem cyfrowych treści;
- pracą online w czasie rzeczywistym (na dokumentach współdzielonych);
- komunikacją przy użyciu technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- oceną jakości oraz wiarygodności konkretnych źródeł;
- cyberbezpieczeństwem.
Chcąc odpowiednio przygotować się do nieuniknionych zmian, firmy powinny skupić się też przede wszystkim na opracowaniu skutecznej strategii transformacji cyfrowej, obejmującej szczegółowy harmonogram, konkretne narzędzia oraz metody działania.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy