Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak przygotować biznesplan dla swojej firmy?

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

2 maja 2024

Decydując się na rozpoczęcie własnego biznesu, warto stworzyć szczegółowy biznesplan, który pomoże ocenić opłacalność inwestycji oraz szanse na rozwój firmy. Co uwzględnić w treści dokumentu i o czym szczególnie pamiętać podczas jego tworzenia? Przeczytaj nasz poradnik i sprawdź, jak przygotować biznesplan oraz zweryfikować zawarte w nim cele!

 

Spis treści:

 

Czym właściwie jest biznesplan?

Debiutujący przedsiębiorcy często zastanawiają się, jakie decyzje powinni podejmować, aby jak najskuteczniej osiągać zakładane cele. Pomocnym narzędziem może okazać się biznesplan. Co to takiego? Najprościej mówiąc, to dokument zawierający plan rozwoju przedsiębiorstwa. Warto go opracować nie tylko w przypadku wnioskowania o dofinansowanie, lecz również na potrzeby własne. Odpowiednio przygotowany będzie wskazywał najważniejsze cele przedsiębiorstwa, a także sposoby ich realizacji i weryfikacji. Dzięki temu z pewnością ułatwi podejmowanie wielu decyzji biznesowych. Biznesplan pozwala również określić pozycję firmy na tle konkurentów, a także wskazać jej mocne oraz słabsze strony. To z kolei ułatwia ocenę szans na odniesienie rynkowego sukcesu.

 

Jak przygotować biznesplan i co powinno się w nim znaleźć?

Przygotowanie dobrego biznesplanu wymaga nieco czasu i wysiłku. Zanim wyznaczysz sobie cele biznesowe, zastanów się, kim są Twoi klienci oraz jakie produkty i usługi chcesz im sprzedawać. Przeanalizuj także swoją potencjalną konkurencję. Być może dzięki temu uda Ci się znaleźć rynkowe nisze, na których warto skoncentrować swoją uwagę. Tworząc biznesplan, postaraj się także nakreślić wizję swojej firmy oraz ramy jej działania. Przemyśl, w jaki sposób będziesz sprzedawać produkty oraz komunikować się z odbiorcami.  Nie zapomnij także o działaniach marketingowych – w biznesplanie warto w szczegółowy sposób opisać, w jak zamierzasz budować markę swojej formy oraz które czynniki będą decydowały o jej potencjale konkurencyjnym.

Tak przygotowany biznesplan może mieć bardzo rozbudowaną strukturę. Do elementów, których z pewnością nie powinno w nim zabraknąć, należą:

  • streszczenie zawierające najważniejsze informacje na temat firmy, które zostaną rozszerzone w dalszej części biznesplanu,
  • nazwa oraz adres firmy, dane właścicieli, forma i zakres działalności, logotyp;
  • mocne i słabe strony Twojej firmy,
  • szanse na powodzenie i rozwój przedsiębiorstwa,
  • zagrożenia i ryzyka związane z planowanym biznesem,
  • metody pozyskiwania klientów, partnerów i inwestorów,
  • zakres obowiązków pracowników zajmujących konkretne stanowiska, a także umiejętności i kwalifikacje, jakie powinni posiadać
  • sposoby rekrutacji personelu i formy wynagrodzeń,
  • środki finansowe potrzebne do rozpoczęcia i rozwoju biznesu oraz sposoby ich pozyskiwania,
  • informacje na temat rynku i konkurencji,
  • grupy docelowe (klienci) wyodrębnione na podstawie różnych kryteriów,
  • cele biznesowe oraz sposoby ich weryfikacji,
  • planowane przychody, koszty oraz zyski.

Warto również sporządzić podsumowanie powyższych punktów, zawierające wszelkie wnioski wynikające z biznesplanu.

Przeczytaj także: Jak założyć działalność gospodarczą

Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF? 

Pobierz poradnik i przygotuj się!

Dlaczego warto przygotować biznesplan?

Przygotowanie biznesplanu to często wymóg, jaki muszą spełnić przedsiębiorcy starający się o dofinansowanie swojego biznesu.  Dokument należy bowiem dołączyć do wniosku o kredyt, pożyczkę czy dotację. Na jego podstawie możliwe jest bowiem zweryfikowanie, czy firma ma szansę na rynkowy sukces. Biznesplan to także bardzo skuteczne narzędzie zarządzania, które pozwala debiutującym przedsiębiorcom ocenić potencjał swojego pomysłu, a także zaplanować działania niezbędne do rozwoju biznesu. Dzięki niemu będziesz wiedzieć:

  • czym wyróżni się Twoja firma na tle konkurentów oraz jaką wyjątkową wartość jesteś w stanie zaproponować potencjalnym klientom,
  • czego oczekują nabywcy oraz w jaki sposób możesz odpowiadać na ich potrzeby,
  • czy Twój pomysł na biznes ma słabe strony, a jeśli tak, to w jaki sposób możesz je zneutralizować,
  • jakiego kapitału potrzebujesz, by rozpocząć działalność oraz na jaki zysk możesz liczyć.

 

Jak napisać dobry biznesplan – 6 przydatnych wskazówek

Opracowanie konceptu biznesowego, jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, może okazać się nie lada wyzwaniem. Aby ułatwić Ci ten proces, przygotowaliśmy 6 przydatnych wskazówek, dzięki którym uda Ci się napisać dobry biznesplan. Sprawdź, od czego zacząć i na co uważać.

Dopasuj swój biznesplan do potrzeb odbiorcy

Jeśli tworzysz biznesplan tylko dla siebie, możesz skupić się w większym stopniu na celach biznesowych oraz strategii konkurencji. Inaczej wygląda sytuacja, gdy dokument zamierzasz dołączyć do wniosku o dofinansowanie lub o kredyt. Tu bardzo ważne jest przedstawienie uzasadnienia biznesowego. W swoim biznesplanie musisz wskazać, dlaczego Twoja firma ma szansę na sukces oraz czym będzie wyróżniać się na tle konkurentów. Nie zapomnij również zapoznać się z wymaganiami instytucji, która udziela dofinansowanie. Może się okazać, że oprócz samego pomysłu na biznes musisz przygotować również szczegółowy plan finansowy.

Przyjmij szeroką perspektywę

W swoim biznesplanie uwzględnij różne cele – zarówno te doraźne, jak i strategiczne. Postaraj się nakreślić w nim, jak będzie wyglądała Twoja firma za kilka lat. Nie skupiaj się na jednej konkretnej opcji. Zamiast tego zaproponuj kilka różnych scenariuszy. Dzięki temu nawet gdy pojawią się problemy, będziesz w stanie szybko na nie zareagować.

Oprzyj swoje założenia na realnych danych

Debiutujący przedsiębiorcy, którzy wierzą w potencjał swojego biznesu, mają tendencję do przyjmowania zbyt optymistycznych scenariuszy. Staraj się nie popełniać tego błędu. Przeanalizuj różne raporty rynkowe, zwróć uwagę na trendy, a także problemy, z jakimi borykają się firmy konkurencyjne. To dobry sposób, by zidentyfikować potencjalne zagrożenia oraz zaplanować takie działania, które pozwolą uniknąć ryzyka.

Przedstaw swoje działania

Jeśli przygotowujesz biznesplan dla instytucji finansowej, dokładnie opisz, w jaki sposób zamierzasz przyczynić się do rozwoju swojego przedsiębiorstwa. Nie skupiaj się przy tym tylko na środkach pieniężnych czy aktywach rzeczowych. Postaraj się oprócz tego wykazać, że masz odpowiednie kompetencje i kwalifikacje, aby odnieść sukces w danej branży.

Zacznij działać jeszcze przed założeniem biznesu

Jeśli w swojej firmie zamierzasz świadczyć usługi na rzecz innych przedsiębiorców, postaraj się zdobyć przedwstępne deklaracje współpracy. Często to właśnie one okazują się czynnikiem decydującym o przyznaniu dofinansowania.  Takie deklaracje będą miały wartość także dla Ciebie. Zyskasz bowiem szansę, by poznać swoich potencjalnych klientów, a także porozmawiać o ich problemach i potrzebach.

Przygotuj strategię marketingową

Przygotowując biznesplan, postaraj się podzielić swoich klientów na segmenty, czyli pewne grupy o podobnych cechach. Następnie dla każdego z nich opracuj strategię marketingową. Pamiętaj, że inne czynniki okażą się decydujące, jeśli swój produkt chcesz sprzedawać seniorom, a inne, jeśli zamierzasz kierować go do nastolatków. W strategii marketingowej uwzględnij jednak nie tylko różne formy promocji, ale także kanały dystrybucji czy modele cenowe.

 

O czym pamiętać, tworząc biznesplan?

Sporządzając biznesplan swojej wymarzonej firmy, pamiętaj o tym, by wszystkie zawarte w nim założenia były zrozumiałe i oparte na aktualnych danych. Dokument zawierający niesprawdzone, nieprawdziwe lub skopiowane z innych biznesplanów informacje, może skutecznie uniemożliwić nawiązanie obiecującej współpracy czy otrzymanie dofinansowania na założenie działalności. Tworząc konkretne punkty, staraj się popierać każdy z nich odpowiednim dowodem. Treść biznesplanu powinna być również w pełni zrozumiała dla odbiorcy – nie tylko działającego w tej samej branży, ale i tego, który ma z nią do czynienia po raz pierwszy. Niezwykle istotna jest też czytelność informacji. Szczególnie przydatne mogą okazać  się różnego rodzaju tabele i wykresy. Ich analiza ułatwi ocenę działalności czy porównanie jej z konkurencją. Podczas pisania biznesplanu warto wreszcie pamiętać o tym, aby nie kopiować tych, które już istnieją – za mocno inspirowane dokumenty wcale nie pomogą w opracowaniu własnego biznesu. Każda firma ma swoje osobiste założenia, plany oraz misję – nawet jeśli idea konkurencyjnego przedsiębiorstwa wydaje się podobna do Twojej, stwórz swój własny biznesplan od A do Z.

 

Pamiętaj o uwzględnieniu zmian

Raz przygotowany biznesplan powinien ewoluować. Otoczenie rynkowe się zmienia, dlatego bardzo szybko może pojawić się potrzeba aktualizacji pierwotnych założeń. Nie przejmuj się tym – zmiany nie dość, że nie są złe, to jeszcze często stwarzają nowe okazje rynkowe. Staraj się zatem zachować elastyczność, a w swoim biznesplanie opisać różne sposoby realizacji celów oraz uwzględnić kilka możliwych scenariuszy rozwoju przedsiębiorstwa. Aby ułatwić sobie pracę, dokument sformułuj w taki sposób, aby możliwe było łatwe naniesienie ewentualnych poprawek.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *