Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Środki trwałe w firmie – czym są?

Marta Osuch

Marta Osuch

.

Długość czytania:

19 kwietnia 2023

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorca może uznawać niektóre składniki majątku jako tzw. środki trwałe. Czym właściwie one są, w jaki sposób je kwalifikujemy i czy konieczne jest ich ewidencjonowanie? Sprawdźmy!

Środki trwałe – co to takiego?

Środkami trwałymi nazywamy rzeczowe składniki majątku, które zostały wytworzone lub nabyte we własnym zakresie i są własnością bądź współwłasnością podatnika. Powinny być one wykorzystywane bezpośrednio przez firmę lub wynajmowane/dzierżawione. Definicję środków trwałych i ich klasyfikację określono w  art. 22a ust. 1 ustawy o PIT. Za środek trwały uznaje się składnik majątku, którego wartość początkowa jest wyższa niż 10 tysięcy złotych, a okres użytkowania – dłuższy niż rok. W przypadku środków trwałych zawsze należy ustalić ich wartość początkową, biorąc pod uwagę cenę zakupu. Jeżeli składnik majątkowy został wytworzony przez przedsiębiorcę, podstawą jest koszt samego wytworzenia.

Symfonia Finanse i Księgowość

Firmowa księgowość pod kontrolą!

Klasyfikacja środków trwałych

Środki trwałe klasyfikowane są na dziesięć różnych grup. Pierwsza z nich obejmuje grunty, z kolei druga – lokale oraz budynki, a także spółdzielcze prawo do lokali niemieszkalnych. Do grupy trzeciej zaliczamy obiekty inżynierii wodnej i lądowej, do grupy czwartej – kotły oraz maszyny energetyczne, a do piątej – urządzenia, maszyny i aparaty o zastosowaniu ogólnym. Szósta grupa KŚT to z kolei aparaty, urządzenia i maszyny specjalistyczne, natomiast grupa siódma – urządzenia o charakterze technicznym. W grupie ósmej znajdują się środki transportu, w grupie dziewiątej – narzędzia, przyrządy, wyposażenie oraz ruchomości, z kolei w grupie ostatniej – żywy inwentarz. Grupy podzielone są dodatkowo na podgrupy oraz rodzaje.

Środki trwałe a ewidencja

Przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych, będących składnikiem jego firmowego majątku. Jeśli wartość środka trwałego jest wyższa niż 10 tysięcy, należy wpisać go do ewidencji najpóźniej w miesiącu, w którym podatnik przyjął go do użytkowania. Jeżeli z kolei jest ona niższa lub jeśli środek trwały będzie używany krócej niż rok, traktuje się go jako koszt uzyskania przychodu – od roku 2018 przedsiębiorcy nie muszą wprowadzać takich środków do ewidencji. Według przepisów ewidencja środków trwałych powinna zawierać numer ewidencyjny, nazwę sprzętu – najlepiej wraz ze specyfikacją, datę nabycia danego składnika majątkowego oraz datę jego przyjęcia do używania. Co więcej, w ewidencji musi zostać określony dokument stwierdzający nabycie oraz symbol KŚT. Niezbędne jest ponadto wpisanie wartości początkowej i stawki amortyzacyjnej, a w niektórych sytuacjach także zaktualizowanie początkowej wartości. Ewidencja środków trwałych powinna obejmować również datę zbycia bądź datę, w której środek został zlikwidowany – wraz z konkretnym powodem likwidacji. Zazwyczaj jest to zwyczajnie zużycie danego środka trwałego.

Przeczytaj także: Księga przychodów i rozchodów – czym jest? Jak i kiedy ją prowadzić?

Amortyzacja środków trwałych

W przypadku środków trwałych, których wartość przekracza 10 tysięcy, przedsiębiorca musi nie tylko prowadzić ich ewidencję, ale również odliczyć koszty tzw. amortyzacji. Polega ona na rozłożeniu w czasie wydatków, jakie poniesiono w celu nabycia danego środka trwałego. Możemy wyróżnić kilka rodzajów amortyzacji – liniową, przyspieszoną, indywidualną, jednorazową oraz degresywną. Najczęściej stosuje się pierwszą z nich – w tym przypadku niezbędne jest ustalenie początkowej wartości składnika trwałego oraz sklasyfikowanie go według KŚT. Następnie określa się stawkę amortyzacją. Wartość rocznego odpisu stanowi kwotę stałą w ciągu całego okresu amortyzacji. W chwili, gdy wartość odpisów jest taka sama jak wartość początkowa, amortyzacja zostaje zakończona.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane kategorie

Międzynarodowa
ekspansja

Pozyskiwanie
funduszy

Pozyskiwanie
klientów

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik