Długość czytania:
Wybór platformy e-commerce wiąże się z wieloma wyzwaniami, ponieważ dostępne na rynku rozwiązania różnią się funkcjonalnością. Z tego względu jedne lepiej sprawdzą się w obsłudze klientów detalicznych, podczas gdy drugie mogą znacząco usprawnić sprzedaż w kanale hurtowym. Jakie są podstawowe różnice między platformami B2B i B2C? Czym kierować się przy wyborze tego typu rozwiązań? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jaka platforma e-commerce najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie.
Spis treści:
- Platforma e-commerce – co to jest?
- Rodzaje platform e-commerce
- Jak wybrać platformę e-commerce – kryteria, które warto wziąć pod uwagę
- Platforma B2C a B2B – teraz już znasz najważniejsze różnice
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Platforma e-commerce to kompleksowe rozwiązanie, które usprawnia i automatyzuje wiele aspektów sprzedaży online, umożliwiając tym samym skuteczną realizację strategii biznesowej w kanałach elektronicznych.
- Systemy do sprzedaży w Internecie różnią się wieloma cechami. Biorąc pod uwagę profil klienta, można wyróżnić platformy przeznaczone do obsługi handlu detalicznego (B2C) oraz hurtowego (B2B).
- Aby znaleźć platformę e-commerce dostosowaną do specyfiki swojej firmy i zachodzących w niej procesów sprzedażowych, warto wziąć pod uwagę szereg kryteriów. Do tych najważniejszych należą m.in.: profil użytkowników, funkcjonalność systemu, możliwość konfiguracji koszyka czy integracji platformy z innymi systemami wykorzystywanymi w firmie.
Platforma e-commerce – co to jest?
Sprzedawanie produktów przez Internet często wymaga zastosowania specjalistycznych rozwiązań, które pozwolą nie tylko na udostępnienie oferty klientom, lecz również obsługę zamówień i transakcji. W każdym z tych obszarów dużym wsparciem może okazać się odpowiednio dobrana platforma e-commerce. Co to takiego? Najprościej mówiąc, to rozbudowany system służący do zarządzania procesami handlowymi w Internecie. Integruje on rozmaite moduły, umożliwiające m.in.:
- zarządzanie katalogiem produktów,
- tworzenie ofert handlowych i cenników,
- dodawanie towarów do wirtualnego koszyka,
- obsługę zamówień i płatności,
- analizę danych dotyczących klientów i zrealizowanych przez nich transakcji.
Dzięki tak złożonej funkcjonalności platforma e-commerce zapewnia automatyzację procesów sprzedażowych. Klienci mogą samodzielnie przeglądać produkty, składać zamówienia i dokonywać płatności. Wszystkie te działania obsługiwane są przez system – nie wymagają zatem bezpośredniego udziału handlowca.
Rodzaje platform e-commerce
Decyzja o tym, jaką platformę e-commerce wybrać, zajmuje sporo czasu. Wszystko dlatego, że rozwiązania dostępne obecnie na rynku różnią się funkcjonalnością, modelami cenowymi, a także specyfiką procesów handlowych, które za ich pomocą można obsługiwać.
Pierwsze kryterium pozwala wyróżnić takie platformy e-commerce, jak sklepy internetowe, marketplace’y oraz systemy do obsługi handlu hurtowego. Biorąc pod uwagę sposób udostępniania oprogramowania oraz model cenowy, wyróżnia się natomiast:
- platformy SaaS, czyli systemy chmurowe oferowane w modelu abonamentowym,
- platformy typu open source, których kod źródłowy udostępniany jest bezpłatnie,
- platformy dedykowane, tworzone na zamówienie konkretnej firmy, która zamierza sprzedawać swoje produkty w Internecie.
Każde z wymienionych wyżej rozwiązań ma swoje wady i zalety. Platformy e-commerce udostępniane w modelu abonamentowym często okazują się najbardziej efektywne ekonomicznie. Użytkownik, po wykupieniu subskrypcji, otrzymuje dostęp do wszystkich funkcji programu. Mają one jednak ograniczone możliwości personalizacji. W przypadku rozwiązań open source nie trzeba natomiast ponosić opłat licencyjnych. Administrator takiej platformy musi jednak samodzielnie zadbać o dostosowanie działania systemu do specyfiki procesów handlowych, a także aktualizację i bezpieczeństwo oprogramowania. Wdrożenie platformy dedykowanej to z kolei spory wydatek. System tworzony jest jednak pod kątem potrzeb konkretnej firmy oraz zachodzących w niej procesów.
Zobacz również: Optymalizacja sprzedaży z platformą B2B – jakie korzyści może zyskać Twoja firma? – Symfonia
Czym się różni platforma B2C od B2B?
Platformy e-commerce można klasyfikować także ze względu na specyfikę obsługiwanych procesów handlowych. Na podstawie tego kryterium wyróżnia się systemy przeznaczone do sprzedaży detalicznej i hurtowej. Systemy pierwszego typu, określane również jako platformy B2C, są przystosowane do obsługi raczej prostych procesów zakupowych. Ich użytkownicy mogą przeglądać produkty, dodawać je do koszyka, składać zamówienia i dokonywać płatności. Platformy sprzedażowe dla hurtowników, producentów i dystrybutorów oferują natomiast bardziej złożone funkcje. Pozwalają m.in. na tworzenie katalogów produktów, obsługę zamówień hurtowych czy negocjację cen. Często wyposażone są także w moduł umożliwiający ich integrację z systemem ERP. Dzięki takiej funkcjonalności cały proces sprzedaży można zautomatyzować i obsługiwać za pomocą tylko jednego narzędzia.
Symfonia ERP Handel
Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami
Zalety platform B2C
Platformy B2C działają tak, jak typowy sklep internetowy. Dzięki wielu powiązanym ze sobą modułom pozwalają na automatyzację procesów handlowych, a tym samym obsługę dużej liczby pojedynczych zamówień w tym samym czasie. Często oferują one także narzędzia marketingowe, umożliwiające tworzenie reklam czy akcji promocyjnych. Wiele rozwiązań tego typu zapewnia też dostęp do narzędzi analitycznych, za pomocą których można śledzić takie wskaźniki, jak np. ruch na stronie czy konwersje.
Kiedy warto korzystać z platformy B2B?
Platformy B2B to z kolei systemy stworzone z myślą o obsłudze złożonych procesów zakupowych, typowych dla handlu hurtowego. Swoim zakresem obejmują one m.in.: negocjacje cenowe, umowy indywidualne oraz zróżnicowane modele płatności. Dzięki możliwości obsługi wielu kont rozliczeniowych i magazynów, umożliwiają zarządzanie nawet rozbudowanymi łańcuchami dostaw oraz realizację zamówień z różnych lokalizacji. Ich niewątpliwą zaletą jest także możliwość segmentacji użytkowników. To z kolei sprawia, że administrator platformy może zdecydować, jakiego rodzaju produkty, ceny i rabaty wyświetlą się klientom. Po zintegrowaniu z systemem ERP pozwalają natomiast na łatwe zarządzanie ofertą i cennikami, szybkie przetwarzanie zamówień oraz udostępnianie użytkownikom dokumentów rozliczeniowych.
Przeczytaj również: Zastosowanie platformy B2B w handlu elektronicznym – jakie korzyści biznesowe przynosi? – Symfonia
Jak wybrać platformę e-commerce – kryteria, które warto wziąć pod uwagę
Wybór platformy e-commerce często okazuje się sporym wyzwaniem. Oprócz międzynarodowych dostawców, systemy do zarządzania sprzedażą w Internecie oferuje także wielu polskich producentów. Te drugie nierzadko okazują się lepszym wyborem ze względu na szybsze wdrażanie zmian w zakresie podatku VAT, którym objęte są sprzedawane towary. Coraz bardziej widocznym trendem jest także zjawisko specjalizacji. Dobrym tego przykładem jest ranking platform e-commerce przygotowany przez Forbes Advisor, w którym poszczególne systemy przyporządkowuje się do takich kategorii, jak np. „najlepsza platforma e-commerce do sprzedaży wielokanałowej” czy „najlepsza platforma sprzedażowa pod względem funkcjonalności AI”.
Tak szeroki wybór sprawia, że decyzja o tym, jaką platformę e-commerce wybrać, może okazać się naprawdę trudna. Właśnie dlatego poniżej znajdziesz szczegółowy opis kryteriów, którymi warto się kierować, porównując poszczególne rozwiązania.
Przeczytaj również: Jak wybrać odpowiednią platformę B2B dla swojej firmy? 6 najważniejszych kryteriów – Symfonia
Użytkownicy platformy
Szukając najlepszej platformy e-commerce dla swojej firmy, warto w pierwszej kolejności zastanowić się, kto dokładnie będzie z niej korzystać. Profil użytkownika ma bowiem decydujący wpływ na funkcjonalność systemu. W przypadku firm, które sprzedają swoje produkty klientom indywidualnym, dobrym wyborem okaże się platforma B2C pozwalająca składać zamówienia także bez konieczności rejestracji (a zatem jako gość). Inaczej jest w przypadku platformy B2B. Konto klienta stanowi tu bowiem centralny punkt informacji na temat zrealizowanych zakupów, historii dokumentów rozliczeniowych czy statusów zamówień. Po zalogowaniu do systemu kontrahenci mogą także przeglądać indywidualne cenniki czy prowadzić negocjacje handlowe.
Jak zacząć pracę z Platformą B2B?
Pobierz bezpłatną listę kontrolną
Funkcjonalności platformy e-commerce
Różnice między platformami B2B i B2C uwidaczniają się także na poziomie funkcjonalności systemów oraz interfejsu użytkownika. Wynika to z faktu, że proces zakupu w kanale detalicznym jest z reguły dość prosty. W przypadku klientów biznesowych często wiąże się on natomiast z negocjacjami cenowymi czy umowami indywidualnymi. Te wszystkie działania powinny być wspierane przez platformę. Mówiąc o funkcjonalnościach, warto wziąć pod uwagę także takie aspekty, jak:
- dostępność modułów pozwalających na automatyzację procesów,
- narzędzia business intelligence, które umożliwiają monitorowanie zmian zachodzących w obrębie różnych wskaźników,
- elastyczność rozwiązania, pozwalająca na jego dostosowanie do specyfiki procesów zachodzących w firmie.
Konfiguracja koszyka
Chociaż na pierwszy rzut oka procesy związane z zarządzaniem koszykami zakupowymi na platformach B2B i B2C mogą wydawać się bardzo podobne, to jednak występują między nimi istotne różnice. W przypadku systemów do sprzedaży hurtowej oprogramowanie z reguły pozwala na obsługę dużej liczby produktów, dynamiczne aktualizowanie cen i stanów magazynowych, a także zapewnia użytkownikom możliwość jednoczesnej pracy na wielu koszykach i finalizowanie zamówień pod koniec dnia. Platformy B2C zazwyczaj nie oferują tak zaawansowanych funkcji w tym zakresie. Wynika to przede wszystkim z mniejszej liczby produktów kupowanych przez klientów, a także szybszego tempa składania zamówień
Integracja platformy e-commerce z innymi systemami
Dobra platforma B2B powinna zapewniać szerokie możliwości integracji z systemami zewnętrznymi, takimi jak ERP, CRM, programy księgowe czy magazynowe. Taka funkcjonalność to klucz do usprawnienia procesów biznesowych. Pozwala ona bowiem na automatyczną wymianę danych o zamówieniach, fakturach, stanach magazynowych i klientach. Dzięki temu wszystkie kluczowe informacje są zawsze aktualne i spójne we wszystkich systemach.
W przypadku platformy B2C możliwość jej powiązania z systemami zewnętrznymi zapewnia tzw. integrator e-commerce. Tego typu narzędzie znajdziesz m.in. w ofercie Symfonii. Program umożliwia dwukierunkową wymianę danych pomiędzy systemem sprzedażowym a Symfonią Handel, eliminując konieczność ręcznego przenoszenia danych oraz zapewniając bezpieczną i szyfrowaną komunikację.
Platforma B2C a B2B – teraz już znasz najważniejsze różnice!
Platformy e-commerce w Polsce cieszą się coraz większą popularnością. Nie dziwi zatem fakt, że z roku na rok liczba rozwiązań, które oferują poszczególni producenci, stale się zwiększa. Decyzja o tym, jaki system do sprzedaży online wybrać dla swojej firmy, może jednak przysporzyć wielu trudności.
Mamy nadzieję, że ten poradnik pomógł Ci zrozumieć podstawowe różnice między platformami B2B i B2C. Taka wiedza jest bowiem niezbędna, by dokonać świadomego wyboru i znaleźć najlepszą platformę e-commerce dla swojej firmy. Znajdujące się w tym artykule wskazówki i sugestie możesz wykorzystać także po to, aby pogłębić wiedzę na temat procesów handlowych zachodzących w Twojej firmie oraz znaleźć sposoby na ich optymalizację.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy