Długość czytania:
Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w platformy B2B, upatrując w nich szansy na zwiększenie wolumenu sprzedaży czy bazy obsługiwanych klientów. Ten trend bardzo wyraźnie widać w statystykach. W 2022 r. wartość transakcji zawieranych za pomocą tego typu rozwiązań wyniosła ponad 7,7 bilionów dolarów. Zdaniem analityków ta kwota do końca 2030 r. ma zwiększyć się blisko 4-krotnie. Rozwiązania dostępne na rynku różnią się jednak funkcjonalnością, a to może wpływać na możliwość ich zastosowania w konkretnych branżach czy modelach sprzedaży. Jak zatem wybrać platformę B2B, która w perspektywie kolejnych lat okaże się trafioną inwestycją? Najważniejsze kryteria, jakie warto wziąć pod uwagę, znajdziesz w tym poradniku.
Spis treści:
- Dlaczego wybór platformy B2B to ważna decyzja?
- Na co zwracać uwagę podczas wyboru platformy?
- Jaka platforma B2B? Teraz już wiesz
Dlaczego wybór platformy B2B to ważna decyzja?
Z danych portalu Statista wynika, że w 2022 r. globalny rynek e-commerce B2B wart był ponad 20 bilionów dolarów. Aż 38% udział w tej kwocie miały platformy B2B. Zdaniem analityków McKinsey firmy korzystają dziś z tego typu rozwiązań przede wszystkim ze względu na możliwość automatyzacji procesów handlowych oraz tworzenia spersonalizowanych ofert, a co za tym idzie, zwiększenia wolumenu sprzedaży. Dla aż 35% przedsiębiorstw inwestowanie w narzędzia do sprzedaży online stanowi obecnie najważniejszy priorytet rozwoju.
Tu jednak często pojawia się problem – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy? Choć systemy dostępne na rynku oferują mnóstwo funkcjonalności, to jednak znalezienie odpowiedniego systemu często okazuje się wyzwaniem. Zbyt pochopnie podjęta decyzja może mieć natomiast negatywne skutki. Z raportu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej „B2B e-commerce NOW” wynika, że aż 90% klientów jest skłonnych zmienić dotychczasowego dostawcę na konkurenta ze względu na złe doświadczenia z elektronicznym kanałem sprzedaży.
Wybór nieodpowiedniego rozwiązania może także skutkować spadkiem efektywności procesów handlowych. Zamiast czerpać korzyści wynikające z automatyzacji, pracownicy działu handlowego będą zmuszeni do pracy na kilku systemach jednocześnie i ręcznego przepisywania danych. Tych problemów można jednak uniknąć, poprzedzając wybór platformy B2B gruntowną analizą. Poniżej znajdziesz kryteria, na które w szczególności warto zwrócić uwagę.
Zobacz również: Zastosowanie platformy B2B w handlu elektronicznym – jakie korzyści biznesowe przynosi?
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru platformy B2B? 6 najważniejszych kryteriów
Platformy B2B dostępne na rynku różnią się specyfiką i funkcjonalnością. Właśnie dlatego nie da się wskazać jednego rozwiązania, które sprawdzi się w każdym przedsiębiorstwie. Dla jednych ważniejsze będą funkcje samego narzędzia, z kolei dla innych, możliwość jego integracji z aplikacjami czy systemami, które już wykorzystywane są w firmie. Sporą grupę będą stanowiły także przedsiębiorstwa poszukujące rozwiązania efektywnego ekonomicznie – zarówno pod względem ceny zakupu, jak i jego późniejszego utrzymania. Takich dylematów jest jednak znacznie więcej. To wszystko może sprawić, że podjęcie decyzji o tym, jaką platformę B2B wybrać, będzie bardzo trudne. By ułatwić Ci proces selekcji, poniżej znajdziesz 6 kryteriów, którymi możesz kierować, poszukując rozwiązania dla swojego biznesu.
Potrzeby firmy i obszary wymagające wsparcia
Wybór platformy warto rozpocząć od analizy tego, jakie dokładnie potrzeby ma firma oraz które obszary wymagają wsparcia. Ten pierwszy aspekt pozwoli Ci określić funkcjonalność rozwiązania. Jeśli sprzedajesz produkty występujące w różnych wersjach czy wariantach, będziesz potrzebować bardziej rozbudowanego narzędzia niż firma, w której asortyment handlowy ma charakter wystandaryzowany. Gdy z kolei chcesz mieć pełną kontrolę nad płynnością finansową, przyda Ci się rozwiązanie współpracujące z systemem księgowym.
Zwróć też uwagę na to, jakie obszary działalności biznesowej wymagają wsparcia. Być może pracownicy działu handlowego poświęcają mnóstwo czasu na ręczne wprowadzanie zamówień do systemu czy dodawanie nowych produktów do oferty. Jeśli tak, dobrą decyzją okaże się wybór platformy B2B zintegrowanej z ERP. Dzięki niej będziesz mieć pełną kontrolę nad procesem sprzedażowym. Zamówienia złożone przez klientów od razu pojawią się w systemie. Gdy z kolei handlowiec wprowadzi za pomocą ERP zmiany w kartotekach produktów czy cennikach, to nowe informacje bez żadnych opóźnień wyświetlą się na platformie.
Funkcje, jakie oferują poszczególne platformy B2B
Gdy znasz już potrzeby swojej firmy oraz wiesz, które procesy wymagają wsparcia, możesz łatwo określić, jakie funkcje powinna oferować platforma. Dzięki temu łatwiej Ci będzie znaleźć odpowiednie rozwiązanie dla swojego przedsiębiorstwa. Tworząc listę wymagań, postaraj się uwzględnić te wszystkie funkcje, które są niezbędne z perspektywy zapewnienia spójności procesów handlowych. Zdarza się, że platforma, choć świetnie współpracuje z modułem magazynowym, nie oferuje już tak dobrego wsparcia w zakresie rozliczania transakcji. W efekcie dokumenty księgowe czy wezwania do zapłaty trzeba dodawać ręcznie. Tymczasem na rynku są już dostępne rozwiązania, które pozwalają obsługiwać również procesy powiązane ze sprzedażą, jak np. fakturowanie czy tworzenie ofert.
Symfonia ERP Handel
Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami
Zakres samoobsługi kontrahentów
Trendy z rynku B2C coraz śmielej wkraczają do handlu hurtowego. Dziś, aż 88% klientów biznesowych chce mieć możliwość kupowania za pomocą platform B2B dokładnie w taki sam sposób, jak ma to miejsce w przypadku typowych sklepów internetowych. Właśnie dlatego, porównując poszczególne rozwiązania, zwróć uwagę na zakres funkcji typowo „samoobsługowych”. Istnieją platformy, które pozwalają wyłącznie na przeglądanie katalogu towarów i przesyłanie zapytań ofertowych. By kupić produkt, klient musi się jednak skontaktować z handlowcem. Bardziej zaawansowane rozwiązania umożliwiają natomiast składanie zamówień, sprawdzanie statusu ich realizacji czy pobieranie dokumentów księgowych. Inwestycja w tego typu narzędzia to dobry krok, by odciążyć pracowników działu handlowego i zautomatyzować procesy związane ze sprzedażą. Korzyści odczują także klienci, którzy będą mogli składać zamówienia o dogodnej dla siebie porze – także wieczorami czy dni wolne od pracy.
Możliwość integracji z innymi systemami
Warunkiem automatyzacji procesów handlowych często okazuje się możliwość zintegrowania oprogramowania do zarządzania sprzedażą z innymi systemami czy aplikacjami wykorzystywanymi w firmie. Co z tego, że wdrożysz platformę B2B, jeśli kartoteki produktów, cenniki czy informacje o stanach magazynowych trzeba będzie dodawać ręcznie, a informacje o nowych zamówieniach przepisywać do systemu ERP? Aby uniknąć tego typu problemów, zwróć uwagę czy narzędzie, które chcesz wybrać, zostało wyposażone w otwarte API. Tę funkcję oferuje m.in. Platforma B2B od Symfonii. Moduł WebAPI pozwala zintegrować platformę z innymi programami od Symfonii, np. systemami ERP do zarządzania sprzedażą, magazynem czy rozliczeń finansowo-księgowych. To rozwiązanie zapewnia szybką i bezbłędną wymianę informacji. W efekcie pracownicy działu księgowego mogą na bieżąco rozliczać nowe transakcje, a obsługa magazynu szybko realizować spływające zamówienia.
Przeczytaj również: Optymalizacja sprzedaży z platformą B2B – jakie korzyści może zyskać Twoja firma?
Elastyczność systemu i łatwość jego obsługi
Specyfika procesów handlowych zależy w dużej mierze od firmy, jej klientów, a także branży, w której ona działa. W jednych przedsiębiorstwach kontrahent może liczyć na stały rabat kwotowy, w innych wielkość upustu powiązana jest z wartością zamówienia czy zakupem konkretnej partii produktów. Właśnie dlatego, szukając platformy B2B do swojej firmy, zwróć uwagę na możliwość konfiguracji narzędzia tak, aby jak najlepiej dostosować je do specyfiki procesów sprzedażowych. Dzięki temu handlowcy z łatwością stworzą spersonalizowane oferty, do których klienci będą mieć całodobowy dostęp.
Koszty wdrożenia i utrzymania platformy
W wielu przedsiębiorstwach ważnym kryterium selekcji, podczas wyboru platformy B2B, jest koszt wdrożenia. Dostawcy tego typu rozwiązań oferują rozmaite modele cenowe. Jeszcze do niedawna, korzystanie z takiego systemu wiązało się z koniecznością zakupu licencji. Dziś coraz popularniejsze stają się platformy oferowane w formie subskrypcji. To rozwiązanie ma szereg zalet. Często okazuje się nie tylko efektywniejsze kosztowo, ale również łatwiejsze we wdrożeniu. Nie trzeba bowiem instalować programu lokalnie – aby korzystać z wszystkich jego funkcji, wystarczy się tylko zalogować za pomocą przeglądarki. Dane zgromadzone na platformie są przechowywane w chmurze i zabezpieczone przed utratą dzięki kopiom zapasowym. To ogranicza ryzyko utraty cennych informacji, np. w wyniku awarii. Nie trzeba również ponosić dodatkowych opłat za aktualizację systemu.
Jaka platforma B2B? Teraz już wiesz, jak wybrać odpowiednie rozwiązanie
Wybór platformy B2B to z pewnością trudna i czasochłonna decyzja. Warto jednak zmierzyć się z tym wyzwaniem i uważnie przeanalizować ofertę poszczególnych dostawców oraz potrzeby swojego biznesu. Jeśli skorzystasz z powyższych wskazówek, być może nie tylko znajdziesz odpowiednie narzędzie, lecz również lepiej zrozumiesz specyfikę procesów handlowych. To z kolei dobry krok, aby ustalić najważniejsze problemy oraz znaleźć sposoby na to, aby skuteczniej zarządzać firmą.
Jak zacząć pracę z Platformą B2B?
Pobierz bezpłatną listę kontrolną
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy