Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Czy obieg faktur kosztowych w Twojej firmie musi być długi i trudny do ujarzmienia? Poznaj sekretne rozwiązania na Twoje księgowe bolączki

Redakcja

Redakcja

Długość czytania:

12 lipca 2024

Faktury kosztowe to podstawowa metoda dokumentowania zakupu towarów lub usług. Ich obieg bywa często długi i żmudny, a opóźnienia w generowaniu faktur mogą wiązać się z niechcianymi konsekwencjami. W jaki sposób usprawnić i zautomatyzować obieg tych dokumentów w firmie?

 

Dlaczego obieg faktur kosztowych bywa problematyczny?

Tradycyjny obieg faktur kosztowych bywa problematyczny i mało efektywny. To czasochłonny, żmudny i narażony na błędy proces, który nierzadko ogranicza rozwój firmy i powoduje opóźnienia w płatnościach. To z kolei może wpływać negatywnie na płynność finansową przedsiębiorstwa – nieterminowe przelewy od kontrahentów często uniemożliwiają pokrycie bieżących zobowiązań, np. względem Urzędu Skarbowego czy ZUS-u. Co więcej, na procesy księgowe duży wpływ mają błędy popełniane przez człowieka – a mogą się one zdarzyć nawet najbardziej doświadczonym specjalistom. Pomyłki w dokumentacji – np. w postaci błędnych kwot, nieprawidłowych danych czy braków w załącznikach – mogą zaburzać działanie wielu działów organizacji i pogarszać wizerunek firmy. Często są one wynikiem zmęczenia pracowników i powtarzalności czynności podczas ręcznego przetwarzania faktur. Czas, który księgowi poświęcają na manualną obsługę dokumentów kosztowych, można poświęcić na inne kluczowe zadania – a pomóc w tym może automatyzacja obiegu dokumentów. Nie tylko oszczędność czasu ma tutaj jednak znaczenie – wystawianie faktur przy użyciu nowoczesnych oprogramowań zmniejsza też liczbę błędów i wpływa na bezpieczeństwo danych.

 

Automatyzacja obiegu faktur jako rozwiązanie

Sprawny obieg dokumentów kosztowych w organizacji znacząco wpływa na efektywność w zarządzaniu jej finansami – to właśnie dlatego tak ważna jest jego automatyzacja. Wdrożenie elektronicznego obiegu faktur w firmie może w znacznym stopniu ograniczyć opóźnienia i  ułatwić procedurę akceptacji faktur kosztowych oraz wprowadzanie ich do systemu finansowo-księgowego. EOD umożliwia generowanie, przechowywanie i przekazywanie dokumentacji w postaci elektronicznej – np. w formie plików PDF czy w formacie XML. Ze względu na płynny, sprawny przepływ faktur kosztowych gwarantuje on również dużo lepszą i wygodniejszą komunikację między poszczególnymi działami firmy. To także sposób na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa danych i redukcję liczby błędów w treści dokumentów. W przypadku elektronicznego obiegu dokumentów faktury przechowywane są w tzw. chmurze, dzięki czemu konkretni pracownicy i działy mają do nich łatwy dostęp. EOD pozwala na wygodne, bieżące monitorowanie obiegu faktur, usprawniając wiele firmowych procesów i ułatwiając zarządzanie całą firmą.

 

Kroki do wdrożenia efektywnego systemu obiegu faktur

Wybierając konkretne oprogramowanie, najlepiej stawiać na takie, które jest w stanie zmieniać się wraz z rozwojem firmy. Przykładowo, Symfonia KSeF pozwala na wygodne wystawianie, udostępnianie, odbieranie i przechowywanie e-faktur w postaci ustrukturyzowanej i umożliwia obsługę faktur elektronicznych. Program posiada także API zapewniający bezproblemową integrację z dowolnym innym systemem używanym w danej firmie.

Analiza potrzeb i wybór odpowiedniego rozwiązania

Aby zautomatyzować i przyspieszyć proces obiegu faktur kosztowych w swoim przedsiębiorstwie, warto rozważyć inwestycję w nowoczesne oprogramowania. W pierwszej kolejności należy pamiętać o analizie potrzeb firmy, a dopiero później przejść do konfiguracji poszczególnych narzędzi i ich integracji z używanymi już systemami. Niezbędne są również precyzyjne testy.

Implementacja i szkolenie pracowników

Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań i systemów to nie wszystko – istotne jest również opracowanie konkretnych procedur związanych z przetwarzaniem faktur kosztowych. To bardzo ważne, aby każdy pracownik wiedział, co, kiedy i w jaki sposób powinien robić. Zrozumienie poszczególnych czynności i wiedza na temat użytkowania nowych oprogramowań to podstawa. Przydatne mogą się więc okazać szkolenia dla pracowników związane z obsługą systemu faktur czy narzędzi do ich przetwarzania.

Monitorowanie i optymalizacja procesu obiegu faktur

Decydując się na wdrożenie w swojej organizacji takiego systemu, należy pamiętać o regularnym monitorowaniu procesów, m.in. za pomocą audytów. Umożliwią one wychwycenie ewentualne obszarów wymagających zmian i podjęcie działań naprawczych. Jeśli chodzi o workflow faktur kosztowych w firmie, dobrym krokiem może być powołanie zespołu osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy obiegu dokumentów – pozwoli to zadbać o organizację i uniknąć niechcianych pomyłek.

Przeczytaj także: Nowoczesna księgowość – jak automatyzacja procesów księgowych i AI zmieniają branżę biur rachunkowych? – Symfonia

Najczęstsze błędy przy wdrażaniu automatyzacji obiegu faktur

Do najczęstszych błędów popełnianych podczas wdrażania automatyzacji obiegu dokumentów należą:

  • niewłaściwe dostosowanie systemu do specyfiki firmy – oprogramowanie powinno być ściśle dopasowane do potrzeb, misji oraz charakteru przedsiębiorstwa. Ważne również, aby umożliwiało ono integrację z innymi użytkowanymi w firmie systemami. Oprogramowanie nie musi być też bardzo rozbudowane – najważniejsze, aby posiadało funkcje niezbędne z punktu widzenia konkretnego przedsiębiorstwa;
  • zaniedbanie szkoleń i wsparcia dla pracowników – właściwie przeszkolenie personelu z zakresu wdrażanych zmian, nowych systemów czy związanych z nimi korzyści jest kluczowe. Jeżeli pracownicy nie posiadają odpowiedniej wiedzy na temat nowych stosowanych w firmie rozwiązań, automatyzacja wcale nie przyniesie oczekiwanych efektów, a wręcz wywoła dodatkowy chaos i dezorientację;
  • brak regularnych aktualizacji i konserwacji systemu – decydując się na zmiany w organizacji, wiele firm wciąż zaprzestaje na implementacji nowego oprogramowania. To jednak nie wystarczy – równie ważne jest jego utrzymanie, systematyczne aktualizowanie oraz konserwacja, szczególnie zapobiegawcza.

Przyszłość księgowości: AI i chmura w programach Symfonii

Pobierz bezpłatny poradnik

Przykłady firm, które odniosły sukces dzięki automatyzacji obiegu faktur

Automatyzacja obiegu dokumentów kosztowych znacząco wpływa na funkcjonowanie działu księgowego oraz całej firmy, o czym świadczy kilka poniższych przykładów.

 

Case study 1: Leroy Merlin

Jedną z firm, które usprawniły swoje funkcjonowanie właśnie dzięki automatyzacji obiegu faktur, jest Leroy Merlin. Wdrażając system zarządzania procesami biznesowymi – w tym elektroniczny obieg faktur – przedsiębiorstwo wpłynęło na procesy księgowe i znacznie usprawniło pracę tego działu.

 

Case study 2: Brother At Your Side

Jedną z firm, które znacząco usprawniły swoje funkcjonowanie właśnie dzięki automatyzacji obiegu faktur, jest marka Brother At Your Side – światowy dostawca oraz producent sprzętu elektronicznego, który na rynku jest obecny już od ponad pięćdziesięciu lat. Wdrożenie w przedsiębiorstwie elektronicznego obiegu dokumentów pozwoliło obniżyć koszty i ułatwiło funkcjonowanie wielu działów.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł: