Długość czytania:
Odniesienie sukcesu w biznesie to skomplikowana sprawa zależna od wielu istotnych czynników. Ostatnia międzynarodowa ankieta Sage dla małych przedsiębiorstw wykazała, że czują się one zagrożone przez rozmaite okoliczności, takie jak: wybory, wahania walutowe, międzynarodowe rynki, a nawet zmiany w turystyce.
Na szczęście istnieje sporo rzeczy, które możesz kontrolować i dzięki którym możesz zapewnić swojej firmie powodzenie. Oto 12 wskazówek dla małych przedsiębiorstw, jak przetrwać trudny okres.
- Uszereguj swoich klientów według kluczowych cech
Być może znasz swoich najlepszych klientów z imienia i nazwiska, szczególnie jeśli masz małą firmę zaopatrującą kilku klientów lub obsługującą głównie inne firmy. Jeśli masz taką możliwość, sklasyfikuj tych klientów według jednej cechy (powiedzmy: „kto kupuje najwięcej”), po czym przygotuj listę, na podstawie której będziesz się z nimi kontaktować w sprawie ponownych zamówień. Jeśli używasz oprogramowania dla księgowości, łatwiej Ci będzie sprawnie pogrupować swoich klientów.
- Zapewnij sobie ambasadorów marki
Zadowoleni i lojalni klienci opowiedzą o swoich doświadczeniach z Twoją firmą znajomym. Opiszą Twoje produkty lub usługi w mediach społecznościowych, co stanowi darmową reklamę. Ludzie bardziej ufają opiniom swoich znajomych niż oficjalnym kampaniom marketingowym.
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
- Korzystaj z ukierunkowanych reklam na Facebooku
Oferty reklamowe na Facebooku przypominają targetowanie określonych grup odbiorców. Facebook wykorzystuje Twoją istniejącą bazę danych klientów – przegląda ją i odszukuje nowe osoby, które pasują do profilu obecnych klientów. Możesz dzięki temu stworzyć reklamy ukierunkowane na tę konkretną grupę potencjalnych odbiorców.
- Dopracuj swoje metody reklamy w marketingu społecznym
Targeting to najważniejsza korzyść używania mediów społecznościowych, ponieważ przygotowując swoje reklamy, możesz dodać kryteria ich wyświetlania, takie jak poziom wykształcenia, sytuacja finansowa, przynależność do grupy społecznej czy wydarzenia w życiu. Istnieje szansa, że mniej ludzi zobaczy Twoje reklamy, gdy zawęzisz te parametry, jednak korzyści z dotarcia do klientów, na których najbardziej Ci zależy, mają większe znaczenie niż niższe statystyki wyświetleń.
- Zróżnicuj rynki, na których działasz
Jeśli Twój stały rynek zbytu przechodzi trudności, zastanów się, czy możesz wypróbować inne rynki? Przykładowo, być może odniesiesz sukces w mieście obok lub zmieniając swoją strategię marketingową. Jeśli Twój rynek zbytu jest zbyt duży (na przykład są to klienci mieszkający w promieniu godzinnej jazdy samochodem), może lepiej jest zawęzić go do „księgowych będących kobietami, które są właścicielkami mieszkań w centrum miasta”. Być może w ten sposób odkryjesz dla siebie nowy rynek.
- Zsynchronizuj się z cyklami budżetowymi klientów
Jeśli masz oferty dla instytucji administracji publicznej lub dla dużych korporacji, ustalenie momentu planowania przez nich budżetu na kolejny rok może być pomocne – w ten sposób będziesz mógł zareklamować się dokładnie wtedy, gdy będą oni podejmować decyzje dotyczące przyszłych wydatków.
- Zachowaj poufność finansową
Uważaj na to, kto zna Twoją sytuację finansową. Twoi pracownicy, klienci i dostawcy nie powinni wiedzieć, że Twoja firma potrzebuje zastrzyku gotówki, bo to może wpłynąć na ich zaufanie do Ciebie. Dlatego zachowaj poufność przy szukaniu rozwiązań w zakresie finansowania.
- Dokonaj wyceny wartości swojej firmy
Jeśli będziesz chciał sprzedać udziały swojego przedsiębiorstwa inwestorom, najpierw musisz wycenić ich wartość. Nie jest to takie proste, jak się wydaje. Możesz poprosić o pomoc swojego doradcę księgowego, który udzieli Ci porad w tym obszarze.
- Poproś o informację zwrotną
Nie bój się pytać swoich pracowników, a nawet przyjaciół czy rodziny, jaki mają pogląd na to, co może źle funkcjonować w firmie. Pracownicy są często instynktownie świadomi problemów, ale też możliwych rozwiązań dla firmy.
- Wyprzedź konkurencję
Łatwiej jest być konkurencyjnym, jeśli potrafisz rozwiązać problem klienta lepiej niż Twój rywal. Skup się na korzyściach, jakie możesz zaoferować, a nie na właściwościach produktu czy usługi. Jeśli oferujesz wiertarki, nie sprzedajesz wiertarki samej w sobie – sprzedajesz dziurę w ścianie.
- Nie obniżaj cen, oferuj za to więcej
Obniżanie cen, aby móc konkurować z innymi jest skazane na niepowodzenie – szczególnie jeśli chodzi o większych konkurentów z grubszymi portfelami. Zamiast tego pokonaj ich usługami najwyższej jakości, portfolio oferowanych produktów, znajomością produktu czy wsparciem posprzedażowym.
- Słuchaj
Jest wielu ludzi, którzy są gotowi Cię wspierać. Bądź otwarty na wysłuchanie ich oraz skorzystanie z ich porad.
Jak założyć własny sklep internetowy?
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy