Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Rezygnacja pracownika z przystąpienia do programu PPK

Elżbieta Czaplicka

Elżbieta Czaplicka

Długość czytania:

26 czerwca 2019

Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych daje pracownikom możliwość rezygnacji z uczestnictwa w tym programie. Jak wygląda procedura rezygnacji i jakie powoduje obowiązki po stronie pracodawcy?

Co z tym PPK? - Pracownicze Plany Kapitałowe

Już od 1 lipca 2019 r. duże przedsiębiorstwa (firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników) będą miały obowiązek prowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Ustawa o PPK przewiduje, że program będzie stopniowo włączał kolejne grupy pracowników i pracodawców (firmy średnie i małe), aż docelowo od stycznia 2021 r. wszyscy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników będą objęci obowiązkami związanymi z PPK.

Rezygnacja musi być dobrowolna

Program PPK jest dobrowolny, jednak jego specyfika powoduje, że pracownicy zostają do niego zapisani automatycznie. Ustawa daje pracownikowi możliwość rezygnacji z uczestnictwa w programie, ale z uwagi na domyślne przypisanie do niego, odstąpienie wymaga złożenia u pracodawcy odpowiedniej deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Decyzja indywidualnego pracownika o rezygnacji z PPK ma być w pełni dobrowolna, co oznacza, że pracodawca w żaden sposób nie może na nią wpływać (namawiać, przekonywać, oferować w zamian alternatywne korzyści pracownicze czy warunkować rezygnację zapisami w wewnętrznych regulaminach pracy) – i jest to uregulowane ustawą włącznie z przewidzianymi karami za tego typu praktyki.

Najczęstsze błędy przy planowaniu czasu pracy

Warto zaznaczyć, że w ostatnich miesiącach było trochę zamieszania związanego z samym wzorem deklaracji, który został opublikowany wraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów w lutym br. Środowiska przedsiębiorców poddały ostrej krytyce rozbudowaną formę deklaracji, jak również konieczność składania na niej przez pracownika aż siedmiu podpisów. W rezultacie resort finansów zaproponował jej nowy wzór w ramach opublikowanego właśnie „Rozporządzenia w sprawie deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do pracowniczego planu kapitałowego”. Nowa deklaracja ma już tylko jedną stronę, wymaga podania podstawowych danych pracownika, nazwy pracodawcy oraz złożenia tylko jednego podpisu.

Obowiązki pracodawcy po przyjęciu deklaracji o rezygnacji

Gdy pracownik złoży deklarację o rezygnacji z PPK, pracodawca ma obowiązek poinformowania o tym w terminie 7 dni instytucji finansowej, która prowadzi rachunek dla uczestnika programu. Należy pamiętać, że pracodawca nie dokonuje przelewów na PPK poczynając od miesiąca, w którym otrzymał od pracownika deklarację o jego rezygnacji. Jeżeli zdarzy się sytuacja, w której środki zostaną jednak przelane, mają być one zwrócone z rachunku PPK.

 

Uwaga: Deklaracja o rezygnacji z PPK nie ma skutku trwałego. Ustawa wdrożyła bowiem mechanizm automatycznego odnawiania uczestnictwa w programie po upływie 4 lat od odstąpienia pracownika od tego programu. Ponadto każdorazowa zmiana pracy powoduje automatyczne zapisanie pracownika do PPK (oczywiście pod warunkiem, że w okresie przejściowym przewidzianym na wejście w życie ustawy pracodawca jest już objęty obowiązkiem prowadzenia PPK). Dla pracodawcy powoduje to kolejny obowiązek prowadzenia ewidencji rezygnacji oraz monitorowania okresów, jakie upłynęły od ich złożenia. Jest też obowiązek informacyjny – firma nie tylko musi zidentyfikować moment, od którego powinna wznowić wpłaty na PPK, ale do ostatniego dnia lutego w roku, w którym mijają 4 lata od złożenia deklaracji o rezygnacji, powinna poinformować zarówno pracownika, jak i instytucję finansową, która prowadzi rachunek PPK, o ponownym dokonywaniu wpłat w danym roku.

Odpowiedzialność karna

Ustawa o PPK wprowadza odpowiedzialność karną w przypadku udowodnienia niedopełnienia przez pracodawcę obowiązków związanych z prowadzeniem PPK, w tym obowiązków informacyjnych. Rozmiar kar finansowych za naruszenia waha się od tysiąca do miliona złotych. Sankcja może też być wyliczana procentowo w skali 1,5% wartości funduszu wynagrodzeń pracodawcy.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

1 komentarz

  1. roya

    Nie wyobrażam sobie zeby PPK nie były dobrowolnym wyborem uczestnika. O to tez chodzi zeby on świadomie i na własną odpowiedzialnosc podjął decyzje czy chce w ten sposob oszczedzac czy nie. Program trzeba poznać od podstaw, zobaczyć możliwosci. Jest tez przeciez opcja, zeby pogadac z pracodawca i ponegocjowac warunki umowy, co by dołożył do wpłaty podstawowej też te dodatkowa np. w ramach premii

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rekomendowany kolejny artykuł:

Nowy pracownik a PPK

Nowy pracownik a PPK

Zatrudnianie nowego pracownika w firmie wiąże się z kilkoma obowiązkami dotyczącymi PPK. Dotyczy to zarówno pracodawcy, jak i samego pracownika. Dowiedz się, co musi zrobić pracownik, a co pracodawca w takiej sytuacji.

czytaj dalej

Więcej na ten temat:

Strategia biznesowa firmy krok po kroku – przewodnik dla przedsiębiorców

Strategia biznesowa firmy krok po kroku – przewodnik dla przedsiębiorców

Jak stworzyć strategię biznesową, która pomoże Ci przetrwać trudne czasy, takie jak wybuch epidemii koronawirusa (COVID-19) lub okres przejściowy? Jak osiągnąć swoje cele? Najważniejsze, by nie panikować i mieć plan. Przeczytaj ten artykuł, aby uzyskać wskazówki dotyczące tworzenia strategii biznesowej.

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Jak sprawnie zarządzać wnioskami urlopowymi?

Wciąż jeszcze w wielu organizacjach składa się wnioski urlopowe w formie papierowej do swojego kierownika, który następnie przekazuje wniosek do dział kadr. Organizacje, które przeszły przynajmniej częściową transformację cyfrową, wdrożyły obsługę wniosków za pomocą poczty e-mail. Nawet jednak ta druga metoda nie jest w pełni optymalna pod kątem szybkości i odciążenia działu kadr od zbędnych czynności administracyjnych.

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Jak wygląda obieg dokumentów w firmie?

Obieg dokumentów ma na celu uprościć przepływ informacji krążących po firmie. Pozwala zaoszczędzić czas, przypisać koszty do właściwego projektu i miejsca w organizacji, ocenić potencjał przepływu pieniędzy (tzw. cashflow), ale też monitorować procesy przepływu informacji. Jak przepływ dokumentów wygląda w praktyce? Na to pytanie odpowiadamy w poniższym materiale.

Powiązane kategorie

Planowanie
długoterminowe

Planowanie
globalne

Procesy
biznesowe

Zgodność
z prawem

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik