Długość czytania:
Sankcje i kary za nieprawidłowości w obsłudze PPK wywołują wiele emocji i nieporozumień. Niektóre z nich mogą być jednak wyjątkowo dotkliwe. Czy rzeczywiście zabronione i karane jest nakłanianie pracowników do rezygnacji z udziału w PPK? Rozwiewamy mity na temat sankcji w PPK i wskazujemy, na jakie aspekty pracodawcy powinni rzeczywiście uważać.
Nieterminowe zawarcie umów składających się na PPK
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest nie tylko terminowe zawarcie umowy o zarządzanie PPK, co jest obarczone sankcją grzywny w wysokości nawet 1,5% funduszu wynagrodzeń pracodawcy za rok obrotowy poprzedzający popełnienie czynu zabronionego. Pracodawcy powinni pamiętać, że zagrożone karą grzywny (w wysokości od 1 000 do nawet 1 000 000 ml zł) jest również niedopełnienie zawarcia w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej umowy o prowadzenie w przewidzianym terminie (art. 106 i 107 ustawy o PPK).
Brak prawidłowego wypełnienia obowiązków wynikających z ustawy o PPK
Karą grzywny w wysokości od 1 000 do 1 000 000 zł są zagrożone różne działania lub zaniechania związane z wypełnianiem obowiązków wynikających z ustawy o PPK. Karalne jest:
- niedokonywanie wpłat do PPK w przewidzianym przepisami terminie,
- brak zgłaszania wymaganych ustawą danych,
- zgłaszanie nieprawdziwych danych,
- udzielanie nieprawdziwych wyjaśnień lub odmowa ich udzielenia,
- brak prowadzenia dokumentacji związanej z obliczaniem wpłat do PPK.
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Nakłanianie do rezygnacji z oszczędzania w PPK
Bardzo istotnym przepisem jest możliwość nałożenia kary grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego w przypadku nakłaniania osoby zatrudnionej lub uczestnika PPK do rezygnacji z oszczędzania w PPK (art. 108 ustawy o PPK).
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy