Długość czytania:
Efektywność pracy to jeden z ważniejszych wskaźników, określających skuteczność i opłacalność działań podejmowanych przez pracowników. W praktyce jednak nie jest to taka prosta sprawa – w końcu nie chodzi o to, aby zrobić jak najwięcej w jak najkrótszym czasie, ale o nie marnowanie zasobów i energii. Co wpływa na efektywność pracy? Jak w szybki sposób poprawić efektywność pracy? Przeczytaj, niezależnie od tego, czy jesteś pracownikiem, czy zarządzasz zespołem!
Czym jest efektywność pracy? Zdefiniujmy ją
Efektywność pracy to pojęcie z zakresu ekonomii. Jej głównym założeniem – w dużym skrócie – jest wykorzystanie dostępnych zasobów, czasu oraz możliwości tak, aby ograniczyć ich marnotrawienie i osiągnąć zamierzony cel. Nad cenną umiejętnością osiągania najlepszych możliwych wyników podjętych działań, przy jednoczesnym minimalizowaniu nakładu pracy, czasu i energii potrzebnych w procesie warto pracować każdego dnia.
Co wpływa na efektywność pracy? Jak ją poprawić?
“Jak najwięcej w jak najkrótszym czasie” to błędne założenie, które szybko prowadzi do wypalenia i powoduje niechęć do wykonywanej pracy. Aby mądrze zarządzać czasem i siłami pracowników, trzeba zrozumieć co dokładnie pomaga nam w wydajnej pracy. O dziwo – na efektywność pracy składają się naprawdę prozaiczne rzeczy! Jakie?
Planowanie działań, zarządzanie czasem
Zarządzanie czasem pracy swoim czy pracowników i planowanie konkretnych działań tak, aby móc w danym momencie skupić się na jednym zadaniu, to jeden z przepisów na efektywną pracę. Robiąc kilka rzeczy na raz nie tylko nie wykonasz ich szybciej, ale odczujesz także większe zmęczenie i frustrację, spowodowaną brakiem realnych efektów pracy. Tak samo jest w przypadku pracowników, którymi zarządzasz. Jak skutecznie zaplanować wykonanie powierzonych zadań tak, aby przeznaczyć na nie wystarczającą ilość czasu? Jednym ze sposobów jest dedykowane szkolenie, w którym może wziąć udział większa grupa osób. Drugim – bardziej “domowym” sposobem – jest pomiar czasu podczas realizacji konkretnego zadania. Dzięki tej wiedzy będziemy w stanie oszacować w przyszłości, ile czasu trzeba poświęcić na wykonanie jednej czynności i jak to rozplanować.
Motywacja
Potrzebujesz dodatkowego bodźca, który pozwoli ci skupić się na realizacji zadań? A może potrzebujesz motywacji dla swoich pracowników? Pomysłów na zmotywowanie pracownika jest naprawdę wiele i tak naprawdę ich wybór zależy wyłącznie od organizacji, w której pracujecie. Największym motywatorem są oczywiście pieniądze (odpowiednie wynagrodzenie to podstawa) – na przykład w postaci premii, bonu na święta, dofinansowania do urlopu itd, ale też np. dodatkowe benefity pracownicze.
Dobra komunikacja
Realizacja zadania, które dotyka różnych obszarów i w które jest zaangażowane wiele osób, wymaga skutecznej, sprawnej i szybkiej komunikacji. Tylko w ten sposób zadanie zostanie wykonane efektywnie, a atmosfera wzajemnego wsparcia i zaufania do siebie przyniesie korzyści nie tylko w postaci szybkiej realizacji zadania. Ale nie tylko, o czym poniżej!
Stres i rozpraszacze
Stres i sytuacje, które go wywołują, to najczęstsza przyczyna braku efektywności w pracy oraz spadku chęci do wykonywania działań. Im więcej sytuacji wywołujących stres – na przykład słaba komunikacja między zespołami, niezbędna do realizacji zadania – tym bardziej spada efektywność pracy.
Nie inaczej jest w przypadku rozpraszaczy, które skutecznie odrywają nas od wykonywanego zadania i dekoncentrują na tyle, że powrót do obowiązków jest czasochłonny. Mowa tutaj o – na przykład – dźwięku nowej wiadomości w mediach społecznościowych czy przychodzącym połączeniu telefonicznym. Większość rozpraszaczy na szczęście da się ograniczyć do minimum – jeśli nic nie będzie odrywać nas od wykonywanej czynności, zakończymy ją po prostu szybciej.
HR Przyszłości - ludzie, trendy, technologia
Kliknij poniższy przycisk, aby zapisać się na cykl arcyciekawych podcastów o tematyce HR!
To co robisz – ma sens!
Czy Ty lub Twoi pracownicy dostrzegacie sens swojej pracy i uważacie ją za wartościową? Odpowiedź negatywna na to pytanie to kolejny z wielu powodów spadku efektywności pracy. Refleksja nad wartością wykonywanej pracy, nad sukcesami, nad stopniem rozwoju osobistego jaki za sobą niesie, skutecznie wpłynie na efektywniejsze wykonywanie codziennych zadań. W końcu: to co robisz – ma sens!
Jak sprawić, żeby Twoi pracownicy pracowali efektywniej?
Przygotowaliśmy 5 krótkich punktów, których realizacja pozwoli Ci w krótkim czasie poprawić efektywność zarówno Twoich pracowników, jak i Twoją:
- Wyeliminuj niepotrzebne spotkania i zamień je na krótkie maile lub raporty.
- Do każdego spotkania przygotuj agendę, dzięki czemu omówicie na nim tylko niezbędne tematy.
- Nie zapraszaj na spotkania osób, które nie są na nich niezbędne.
- Określaj priorytet dla każdego zadania, co pozwoli skuteczniej zaplanować ich wykonanie.
- Wyeliminuj zmęczenie i stres… eliminując nadgodziny. Zastanów się, co jest ich przyczyną i jak można ją usunąć, aby znaleźć w ciągu dnia wystarczającą ilość czasu na odpoczynek.
Podsumowując
Na efektywność pracy wpływa wiele czynników, a kluczem do jej poprawy jest uświadomienie sobie roli każdego z nich i choćby minimalna próba ich ograniczenia. Warto pamiętać, że im większa efektywność pracowników, tym lepsza sytuacja firmy. Im bardziej więc dbamy o komfort pracy, tym – po prostu – lepiej i przyjemniej nam się pracuje.
Symfonia HR
Wszystkie procesy HR w jednym systemie
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy