Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Krajowy System e-Faktur obowiązkowy. Dlaczego przesunięto termin?

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

8 marca 2024

Krajowy System e-Faktur, który od 1 stycznia 2022 roku jest całkowicie dobrowolny, 1 lipca 2024 miał stać się obowiązkowy dla większości podatników. Termin wprowadzenia obligatoryjnego KSeF został jednak przesunięty – wciąż nie jest znany dokładny miesiąc ani rok. Co sprawiło, że obowiązkową integrację z systemem odłożono w czasie?

 

Krajowy System e-Faktur – podstawowe informacje

Krajowy System e-Faktur jest platformą pozwalającą przedsiębiorcom na wystawianie, przechowywanie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. To faktury elektroniczne w formacie XML. Ministerstwo Finansów przygotowało aplikacje do ich wystawiania – Aplikację Podatnika oraz aplikację e-mikrofirma – a w sieci dostępne są też komercyjne programy do obsługi tego typu dokumentów. Integracja z KSeF jest w stanie przynieść firmie wiele korzyści, m.in.:

  • automatyzację i optymalizację wielu procesów – nie tylko księgowych;
  • redukcję błędów w treści dokumentów;
  • oszczędność czasu, kosztów oraz miejsca;
  • skrócony czas oczekiwania na zwrot podatku;
  • szybszą wymianę faktur;
  • likwidację ryzyka zniszczenia lub utraty dokumentów.

Większość nowoczesnych oprogramowań – jak Symfonia KSeF – umożliwia wygodną integrację z systemem. Umożliwiają one wysłanie i odbieranie faktur we współpracy z systemem bez konieczności logowania się do portalu Ministerstwa Finansów.

 

Przesunięty termin wdrożenia obowiązkowego KSeF

Krajowy System e-Faktur obowiązkowy miał stać się już 1 lipca 2024 roku – od tego momentu mieli korzystać z niego czynni podatnicy VAT. Pół roku później, czyli od 1 stycznia 2025 roku, integracja z systemem miała stać się obowiązkiem podatników zwolnionych z podatku. Ostatecznie jednak Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o wprowadzeniu systemu w późniejszym terminie, który wciąż nie jest nikomu znany. Wcześniej ma natomiast zostać przeprowadzony zewnętrzny informatyczny audyt. Dopiero po jego zakończeniu na podstawie uzyskanych wyników zostanie wskazany nowy termin wdrożenia obowiązkowego KSeF. Wówczas wszyscy podatnicy rozpoczną korzystanie z systemu w tym samym czasie.

 

Obowiązkowa integracja z KSeF – dlaczego przesunięto termin?

Jednym z głównych powodów, dla których wdrożenie obligatoryjnego KSeF przesunięto na późniejszy termin, była chęć uniknięcia chaosu w dokumentacji. Od lipca 2024 do stycznia 2025 część przedsiębiorców wystawiałaby bowiem faktury w formacie XML, a część – w dawnej postaci. To mogłoby z kolei skutkować wieloma niejasnościami i zamieszaniem w dokumentach, jak miało to już miejsce w kilku krajach zagranicznych.

Przeczytaj także: Brak zgody nabywcy na fakturę KSeF. Co robić? – Symfonia

Wdrożenie KSeF w tym samym terminie dla wszystkich podatników pozwoli uniknąć takiej sytuacji. Istotną przyczyną przesunięcia obowiązkowej integracji z systemem były też znalezione w nim błędy – a głównym celem Krajowego Systemu e-Faktur ma być usprawnienie prowadzenia biznesu i wymiany faktur. Dzięki audytowi informatycznemu, który zaplanowano przed wdrożeniem nowego rozwiązania, stabilność i bezpieczeństwo KSeF zostanie dodatkowo zwiększona. Wszystko po to, aby przedsiębiorcy mieli pewność, że wystawiane przez nich faktury na pewno trafią do systemu, nawet w razie wystąpienia problemów informatycznych.

 

Jak przestawić się na elektroniczne fakturowanie?

Pobierz bezpłatny poradnik, jak przejść na KSeF

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *