Długość czytania:
Od lipca 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe dla większości przedsiębiorców – pozostali dołączą do nich natomiast zaledwie pół roku później. W związku z wdrożeniem systemu często mówi się o likwidacji duplikatów faktur. Czy rzeczywiście KSeF wiąże się z ich eliminacją, a jeśli tak – jak wpłynie to na działalność polskich przedsiębiorstw?
Duplikat faktury – co to takiego?
Duplikat faktury to jej dodatkowy egzemplarz, wystawiany głównie na prośbę kupującego. Znajdują się w nim te same elementy co w pierwotnym dokumencie posiadanym przez przedsiębiorcę, czyli:
- data wystawienia dokumentu;
- adresy oraz imiona i nazwiska/nazwy sprzedawcy i nabywcy;
- numer, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał towary/usługi;
- numer, na podstawie którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
- data dostawy towarów/wykonania usługi;
- nazwa towaru lub usługi;
- miara oraz ilość towaru bądź zakres usługi;
- cena jednostkowa netto;
- wartość sprzedaży netto;
- wartość obniżek lub upustów – o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
- stawka podatku;
- suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą jego poszczególnymi stawkami oraz sprzedaż zwolnioną z podatku;
- kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty związane
z konkretnymi stawkami podatku; - kwota należności ogółem.
Oznacza to, że w celu wystawienia duplikatu trzeba posiadać oryginalną fakturę – można sporządzić go tylko i wyłącznie na jej podstawie. Jedyna różnica widoczna jest w dacie jego wystawienia oraz w oznaczeniu „duplikat” widocznym na dokumencie.
Przeczytaj także: Co to jest faktura końcowa i kiedy należy ją wystawić? – Symfonia
Duplikat faktury – kiedy należy go wystawić?
Duplikat faktury wystawiany jest w sytuacjach, gdy faktura VAT ulegnie zniszczeniu bądź zagubieniu wówczas nabywca może wnioskować o jego wydanie. Za taki wniosek uznaje się każdą prośbę o duplikat – nie musi on występować w pisemnej postaci. Wystawca jest zobowiązany do sporządzenia duplikatu zawsze, kiedy zostanie o to poproszony. Duplikat może być wystawiony nie tylko do faktury VAT, ale i do faktury zwolnionej z podatku VAT czy do rachunku dokumentującego sprzedaż.
KSeF – duplikaty faktur staną się przeszłością?
Po wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie już możliwości wystawiania duplikatów faktur. Ważniejszy jest jednak fakt, że system zwyczajnie zlikwiduje taką potrzebę. Chcąc otrzymać „duplikat faktury”, kupujący będzie mógł w zaledwie kilka sekund pobrać fakturę z bazy KSeF – i to nawet po 10 latach od dnia pojawienia się dokumentu w systemie. KSeF stanowi bowiem pewnego rodzaju bazę danych – nie ma więc możliwości, aby dodawane do niego faktury uległy zagubieniu. Po zaakceptowaniu faktury przez przedsiębiorcę uzyskuje ona numer ewidencyjny i trafia prosto do systemu. W związku z tym nie będzie już potrzeby wystawiania duplikatów faktur – a to może wiązać się z przyspieszeniem pracy i znaczną oszczędnością czasu.
Jak przestawić się na elektroniczne fakturowanie?
Pobierz bezpłatny poradnik, jak przejść na KSeF
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy