Długość czytania:
Od 1 stycznia 2022 roku korzystanie z KSeF jest dobrowolne, a obowiązkowa integracja z systemem została przełożona na późniejszy termin – mamy więc do czynienia z okresem przejściowym. Jak wygląda on w przypadku organizacji publicznych?
Okres przejściowy KSeF
Krajowy System e-Faktur już niebawem miał stać się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców podlegających polskim przepisom podatkowym. Wprowadzenie obligatoryjnego KSeF zaplanowano na:
- 1 lipca 2024 roku dla czynnych podatników VAT;
- 1 stycznia 2025 roku dla podatników VAT zwolnionych.
W związku z wykrytymi w KSeF błędami 9 stycznia 2024 roku Ministerstwo Finansów ogłosiło jednak przesunięcie w czasie momentu, w którym system wejdzie w życie. Ostateczna data nie jest znana – dopiero przeprowadzony audyt pozwoli na ustalenie nowego terminu. Obecnie trwa więc okres przejściowy, w którym rejestracja oraz przesyłanie faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF jest wyłącznie dobrowolnym wyborem podatnika. To idealny moment na przygotowanie do nowej codzienności. Warto zadbać w tym czasie m.in. o zwiększenie poziomu wiedzy na temat systemu, przeszkolenie pracowników czy wybór odpowiedniego oprogramowania księgowego. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, w jaki sposób okres przejściowy KSeF wygląda dla wszystkich polskich firm.
KSeF dla organizacji publicznych – czyli dla kogo?
Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur ma stać się obowiązkiem zarówno podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i organów administracji publicznej. Integracja z systemem wiąże się z wieloma korzyściami i dla prywatnych firm, i dla organizacji publicznych. Mówiąc o organizacjach publicznych, mamy na myśli te działające w sferze publicznej na rzecz konkretnej społeczności i jej członków. Działalność organizacji publicznych obejmuje m.in.:
- świadczenie usług dla obywateli, np. związanych z bezpieczeństwem publicznym;
- tworzenie przestrzeni do życia i warunków do rozwoju obywateli;
- dostarczanie użyteczności w kwestiach społeczno-gospodarczych;
- inwestowanie w społeczną infrastrukturę.
Podstawowym zadaniem tego typu organizacji jest ochrona interesu publicznego.
Okres przejściowy KSeF dla organizacji publicznych
Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to następny krok do cyfryzacji organizacji publicznych. W trwającym obecnie okresie przejściowym powinny one skupić się przede wszystkim na pozyskiwaniu wiedzy na temat systemu i dopasowaniu oprogramowania do codziennej obsługi faktur ustrukturyzowanych. Znaczenie ma również nauka samej obsługi Krajowego Systemu e-Faktur. Dostosowanie się do zmian może stanowić pewne wyzwanie – dlatego właśnie warto wykorzystać okres przejściowy do spokojnych przygotowań.
Przeczytaj także: KSeF w biurze rachunkowym. Na to zwróć uwagę – Symfonia
Bez względu na to, czy obowiązkowy KSeF zostanie wprowadzony na początku 2025 roku, czy jeszcze później, odpowiednie przygotowanie organizacji pozwoli osiągnąć maksymalne korzyści i zapobiegnie niechcianym problemom.
Jak przestawić się na elektroniczne fakturowanie?
Pobierz bezpłatny poradnik, jak przejść na KSeF
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy