Długość czytania:
Decyzja o zamknięciu jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku ważnych formalności. Mowa nie tylko o wyrejestrowaniu firmy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ale i o obowiązkach związanych z podatkami czy opłacaniem składek. Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób zlikwidować jednoosobową firmę? Przeczytaj ten poradnik i sprawdź, co musisz zrobić, by zamknąć działalność gospodarczą oraz rozliczyć się z fiskusem.
Spis treści:
- Jak zlikwidować działalność gospodarczą – poradnik krok po kroku
- Wyrejestrowanie firmy z CEIDG
- Wyrejestrowanie działalności gospodarczej z ZUS
- Obowiązki podatkowe
- Spis z natury a zamknięcie JDG
- Likwidacja działalności gospodarczej a przechowywanie dokumentów
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Aby zlikwidować działalność gospodarczą, przedsiębiorca musi złożyć wniosek o wykreślenie firmy z CEIDG.
- Złożenie wniosku, o którym mowa powyżej, nie zwalnia z obowiązku wyrejestrowania z ubezpieczeń osób zgłoszonych do ZUS. W przeciwnym razie, pomimo zamknięcia firmy, przedsiębiorca będzie musiał opłacać składki za te osoby.
- Jednym z najważniejszych obowiązków podczas likwidacji firmy jest sporządzenie spisu z natury. Taki dokument pozwala bowiem na określenie stanu posiadanych aktywów na dzień zakończenia działalności.
- Przedsiębiorca, który rozliczał podatek od towarów i usług, musi również pamiętać o wykreśleniu z rejestru podatników VAT.
Jak zlikwidować działalność gospodarczą – poradnik krok po kroku
Zamknięcie firmy wymaga dopełnienia przez przedsiębiorcę kilku ważnych obowiązków. Zaniedbania w tym obszarze mogą mieć poważne konsekwencje – nie tylko na gruncie prawa podatkowego, lecz również ubezpieczeń społecznych. Warto zatem pamiętać o obowiązujących terminach i dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności. Dotyczą one m.in.:
- wyrejestrowania firmy z CEIDG i ZUS,
- rozliczenia należnych podatków,
- sporządzenia spisu z natury,
- przechowywania firmowej dokumentacji.
W tym wszystkim łatwo się pogubić. Chcesz uniknąć tego problemu? Przeczytaj ten poradnik i sprawdź, jak krok po kroku zlikwidować działalność gospodarczą.
Wyrejestrowanie firmy z CEIDG
Chcąc zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą, należy przede wszystkim wyrejestrować ją z CEIDG. W tym celu niezbędne jest złożenie wniosku o wykreślenie firmy w terminie 7 dni od dnia rzeczywistego zaprzestania działalności. Jest to możliwe zarówno w urzędzie miasta lub gminy, jak i za pośrednictwem poczty lub strony internetowej biznes.gov.pl – w tym przypadku konieczny jest podpis kwalifikowany lub profil zaufany. Niezależnie od sposobu, w jaki złożono wniosek, firma zostaje wykreślona z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Co jednak istotne, po wykreśleniu działalności z CEIDG, dane przedsiębiorstwa wciąż widnieją w ewidencji z dodatkową informacją o dacie wykreślenia.
Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF?
Pobierz poradnik i przygotuj się!
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Wyrejestrowanie działalności gospodarczej z ZUS
Po wykreśleniu jednoosobowej działalności gospodarczej z CEIDG informacja ta zostaje przesłana automatycznie zarówno do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i do urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego czy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Przedsiębiorca nie musi więc zawiadamiać tych instytucji samodzielnie – wystarczy złożyć sam wniosek w CEIDG. Wyjątek stanowią firmy opodatkowane kartą podatkową – w tym przypadku w US należy złożyć formularz PIT-16Z. Po złożeniu wniosku o wykreślenie działalności z CEIDG, ZUS dokonuje automatycznego wyrejestrowania firmy przy użyciu formularza ZUS ZWPA – wówczas przedsiębiorca zostaje wyrejestrowany jako płatnik składek.
Obowiązki związane z opłacaniem składek
Niezależnie od formalności związanych z zamknięciem firmy w CEIDG, przedsiębiorca ma obowiązek w ciągu 7 dni wyrejestrować z ubezpieczeń wszystkich zgłoszonych do ZUS pracowników, współpracowników i członków rodziny. Może to zrobić za pomocą formularzy ZUS ZWUA i ZUS ZCNA. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do niepotrzebnych kosztów związanych z naliczaniem składek przez ZUS. Ostatnia składka na ubezpieczenie społeczne będzie obliczona proporcjonalnie do liczby dni prowadzenia działalności w ostatnim miesiącu i płatna w następnym miesiącu po zamknięciu firmy. Natomiast składkę zdrowotną, niezależnie od okresu prowadzenia działalności, należy opłacić w pełnej wysokości. Samo ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązywało jeszcze przez 30 dni od momentu likwidacji firmy.
Obowiązki podatkowe
Decydując się na zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi wypełnić także obowiązki związane z rozliczeniem podatku dochodowego oraz podatkiem od towarów i usług. Niezbędne jest m.in. sporządzenie spisu z natury na dzień likwidacji firmy, wykazu składników majątku działalności czy osobnego spisu z natury dla celów podatku VAT. W przypadku czynnych podatników VAT należy również powiadomić o likwidacji działalności urząd skarbowy. Deklaracja VAT-Z powinna zostać złożona w urzędzie właściwym na ostatni dzień prowadzenia działalności gospodarczej. Podatnik, który w ramach działalności gospodarczej korzystał z kasy fiskalnej, musi również pamiętać o wyrejestrowaniu urządzenia.
Testuj Symfonia eBiuro za darmo przez 45 dni!
Spis z natury a zamknięcie JDG
Przedsiębiorca, który prowadzi KPiR, przed zamknięciem działalności musi przeprowadzić inwentaryzację i sporządzić spis z natury. W dokumencie należy wykazać stan wszystkich posiadanych towarów handlowych, materiałów, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych oraz ewentualnych braków czy odpadów. Spis z natury nie ma określonego wzoru. Można go zatem przygotować samodzielnie, a następnie podpiąć do księgi przychodów i rozchodów.
Likwidacja działalności gospodarczej a przechowywanie dokumentów
Zamykając działalność gospodarczą, należy pamiętać o konieczności przechowywania firmowych dokumentów przez odpowiedni czas. Dokumenty zgłoszeniowe do ZUS czy dokumenty rozliczeniowe i korygujące przekazane do ZUS od 2012 roku powinny być przechowywane przez 5 lat od daty ich przekazania. Te, które przekazano do ZUS przed 2012 rokiem, a także zgłoszenia ZUS IWA, należy z kolei przechowywać przez 10 lat od dnia ich przekazania. Konkretne okresy dotyczą również ksiąg rachunkowych, KPiR, ewidencji czy rocznych sprawozdań finansowych.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy