Długość czytania:
Decyzja o zamknięciu jednoosobowej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością dopełnienia kilku prostych formalności. Mowa nie tylko o wyrejestrowaniu firmy z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ale i o obowiązkach związanych z podatkami. W jaki sposób zatem zlikwidować jednoosobową firmę?
Wyrejestrowanie firmy z CEIDG
Chcąc zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą, należy przede wszystkim wyrejestrować ją z CEIDG. W tym celu niezbędne jest złożenie wniosku o wykreślenie firmy w terminie 7 dni od dnia rzeczywistego zaprzestania działalności. Jest to możliwe zarówno w urzędzie miasta lub gminy, jak i za pośrednictwem poczty lub strony internetowej biznes.gov.pl – w tym przypadku konieczny jest podpis kwalifikowany lub profil zaufany. Niezależnie od sposobu, w jaki złożono wniosek, firma zostaje wykreślona z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Co jednak istotne, po wykreśleniu działalności z CEIDG, dane przedsiębiorstwa wciąż widnieją w ewidencji z dodatkową informacją o dacie wykreślenia.
Czy Twoja firma jest gotowa na KSeF?
Pobierz poradnik i przygotuj się!
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Wyrejestrowanie działalności gospodarczej z ZUS
Po wykreśleniu jednoosobowej działalności gospodarczej z CEIDG informacja ta zostaje przesłana automatycznie zarówno do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i do urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego czy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Przedsiębiorca nie musi więc zawiadamiać tych instytucji samodzielnie – wystarczy złożyć sam wniosek w CEIDG. Wyjątek stanowią firmy opodatkowane kartą podatkową – w tym przypadku w US należy złożyć formularz PIT-16Z. Po złożeniu wniosku o wykreślenie działalności z CEIDG, ZUS dokonuje automatycznego wyrejestrowania firmy przy użyciu formularza ZUS ZWPA – wówczas przedsiębiorca zostaje wyrejestrowany jako płatnik składek.
Przeczytaj także: Co to jest baza CEIDG?
Obowiązki podatkowe
Decydując się na zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi wypełnić także obowiązki związane z rozliczeniem podatku dochodowego oraz podatkiem od towarów i usług. Niezbędne jest m.in. sporządzenie spisu z natury na dzień likwidacji firmy, wykazu składników majątku działalności czy osobnego spisu z natury dla celów podatku VAT. W przypadku czynnych podatników VAT należy również powiadomić o likwidacji działalności urząd skarbowy. Deklaracja VAT-Z powinna zostać złożona w urzędzie właściwym na ostatni dzień prowadzenia działalności gospodarczej.
Likwidacja działalności gospodarczej a przechowywanie dokumentów
Zamykając działalność gospodarczą, należy pamiętać o konieczności przechowywania firmowych dokumentów przez odpowiedni czas. Dokumenty zgłoszeniowe do ZUS czy dokumenty rozliczeniowe i korygujące przekazane do ZUS od 2012 roku powinny być przechowywane przez 5 lat od daty ich przekazania. Te, które przekazano do ZUS przed 2012 rokiem, a także zgłoszenia ZUS IWA, należy z kolei przechowywać przez 10 lat od dnia ich przekazania. Konkretne okresy dotyczą również ksiąg rachunkowych, PKPiR, ewidencji czy rocznych sprawozdań finansowych.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy