Długość czytania:
Zmiany prawne w podatku CIT cz. 1
W czerwcu br. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o CIT. Dalsze prace nad ustawą zaplanowano na III kwartał 2022 r., a wejście w życie większości zmian od początku 2023 r.
Co przynosi nowelizacja przepisów o CIT?
Omawiane poniżej nowelizacje pochodzą z projektu ustawy. Oznacza to, że w trakcie dalszych prac legislacyjnych mogą jeszcze pojawić się pewne korekty.
Oto część pierwsza wykazu wybranych zmian w prawie podatkowym:
Czasowe zawieszenie przepisów o minimalnym podatku dochodowym CIT oraz ich modyfikacja
Projekt ustawy zawiesza stosowanie przepisów o minimalnym podatku dochodowym CIT na okres jednego roku – od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Przy okazji nowelizacji ustawy zaproponowano trzy zmiany w przepisach dotyczących minimalnego CIT:
Pierwsza zmiana dotyczy podwyższenia do 2% wskaźnika rentowności oraz zmiany sposobu jej obliczania:
- z kosztów uzyskania przychodów wyłączono: opłaty związane z leasingiem środków trwałych, równowartość podatku akcyzowego oraz wzrostu wartości wynagrodzeń, składek na ubezpieczenie społeczne i wzrostu wartości energii w odstępach rocznych,
- z przychodów wyłączono wartość należności handlowych zbywalnych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej.
Druga zmiana dotyczy wprowadzenia alternatywnej metody ustalania podstawy opodatkowania do wyboru przez podatnika. Może być nią 4% przychodów albo 2% przychodów z uwzględnieniem kosztów pasywnych (finansowania dłużnego i usług niematerialnych) oraz ujawnieniem WNiP (wartości niematerialnych i prawnych). W obu przypadkach stawka podatkowa wynosi 10%.
Trzecia zmiana polega na wyłączeniu z minimalnego CIT podatników, którzy:
- mają status małego podatnika – czyli ich przychody roczne nie przekraczają 2 mln euro,
- większość przychodów osiągają z tytułu usług związanych z ochroną zdrowia,
- mają status spółki komunalnej,
- w ciągu ostatnich 3 lat przynajmniej w jednym roku podatkowym osiągnęli rentowność powyżej 2%,
- są postawieni w stan likwidacji lub upadłości.
Wypróbuj Symfonia eBiuro za darmo!
Masz na to aż 45 dni!
Uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie
Jedną z nowości Polskiego Ładu jest pojęcie „ukrytej dywidendy”, które wprowadzono wraz z nowelizacją ustawy o PIT z 29 października 2021 r. Przepisy te miały przeciwdziałać sytuacjom, w których podmiot wypłaca wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu zysk w sposób pozwalający zaliczyć taką wypłatę do kosztów uzyskania przychodów (dywidenda co do zasady nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu). Regulacje miały obowiązywać od stycznia 2023 r., jednak w związku z licznymi wątpliwościami interpretacyjnymi, wraz z proponowanym projektem zmiany ustawy o CIT, przepisy te zostaną uchylone.
Zmiana w zakresie obowiązku aktualizacji indywidualnych danych podatnika
Określony w art. 27b ust. 8 ustawy o CIT obowiązek dotyczący aktualizacji indywidualnych danych podatnika zostanie uproszczony. Zamiast aktualizacji co kwartał wprowadzony zostanie obowiązek aktualizacji co rok z obowiązującym terminem 30 września, w którym dokumentuje się stan na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego (1 sierpnia).
Zmiany w podatku u źródła (WHT – withholding tax)
Ustawodawca planuje złagodzić mechanizm poboru podatku u źródła poprzez uchylenie obowiązków płatników – emitenta i podmiotu będącego tzw. płatnikiem technicznym – w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. bonów i obligacji skarbowych). W projekcie ustawy przewidziano dwie zmiany:
- zostanie rozszerzony zakres przedmiotowego zwolnienia podatnika-nierezydenta od podatku dochodowego (zob. art. 17 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT oraz analogicznie w ustawie o PIT art. 21 ust. 1 pkt 130) o obligacje skarbowe oferowane na rynku krajowym oraz bony skarbowe. W konsekwencji poprzez ujednolicone zwolnienie od podatku dochodowego odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych oraz powiązane z nim zwolnienie od obowiązku poboru podatku (w zakresie wypłaty na rzecz podatnika-nierezydenta) płatnicy zostaną także zwolnieni z obowiązków dotyczących ustalenia powiązań między emitentem a interesariuszem (płatnikiem a podatnikiem-nierezydentem), a także ustalenia czy w wypłatach na rzecz tego samego podmiotu zagranicznego miało miejsce przekroczenie limitu, tzn. kwoty 2 mln złotych;
- planowane jest wydłużenie okresu, w jakim płatnik ma złożyć oświadczenie (art. 26 ust. 7a ustawy CIT oraz art. 41 ust. 15 ustawy PIT) do końca roku podatkowego płatnika.
Likwidacja załącznika dotyczącego rozliczeń ulgi na złe długi
Po wejściu w życie ustawy podatnicy nie będą musieli składać do zeznania podatkowego załącznika (CIT/WZ), w którym dokumentowane są wierzytelności lub zobowiązania związane z zastosowaniem ulgi na złe długi. W ustawie uchylony zostanie art. 18f ust. 19. Analogiczną zmianę wprowadzi się także w ustawie o PIT (likwidacja załącznika PIT/WZ).
Zmiany w rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego
Projekt przewiduje zmianę treści art. 15c ust. 1 ustawy o CIT poprzez sprecyzowanie kwoty podlegającej wyłączeniu z kosztów podatkowych – w zależności od tego, która kwota jest wyższa, ma to być 3 mln zł lub 30% EBITA. Ponadto zmianie ulegną przepisy o kosztach finansowania dłużnego przeznaczonego na transakcje kapitałowe (dotyczy art. 16 ust. 1 pkt 13f ustawy o CIT). Planowane jest wyłączenie stosowania tych przepisów, gdy finansującym jest są instytucje bankowe lub SKOK-i mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w państwie należącym do EOG. Przepisami nie będą objęte przypadki finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach niepowiązanych z podatnikiem.
Zmiana przepisów dotyczących podatku od przerzuconych dochodów
W zakresie podatku od przerzuconych dochodów nowelizacja wprowadza m.in. następujące zmiany:
- podatek od przerzuconych dochodów ma dotyczyć wyłącznie kosztów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów,
- wprowadzone zostanie doprecyzowanie, że podmiot powiązany, na rzecz którego ponoszone są koszty, nie ma siedziby lub zarządu na terytorium RP,
- wprowadzone zostanie doprecyzowanie warunku dotyczącego 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunku dotyczącego przenoszenia co najmniej 10% przychodów na rzecz innego podmiotu,
- uproszczony zostanie warunek dotyczący preferencyjnego opodatkowania w państwie, w którym znajduje się siedziba, zarząd, miejsce zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego: warunek ten odnosi się do przychodów z danej należności podmiotu powiązanego, a nie do całokształtu jego działalności lub dochodu.
Zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC)
Projektowane zmiany mają wyeliminować podwójne lub wielokrotne opodatkowanie CFC w przypadku wypłaty dywidendy w strukturach holdingowych (dot. art. 24a ust. 2 pkt 4 oraz ust. 12a ustawy o CIT). Poza tym ustawa ma precyzować przesłankę (art. 24a ust. 3 pkt 5) dotyczącą wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów w przypadku potencjalnego ich zbycia w trakcie roku. Zostanie też doprecyzowana definicja jednostki zależnej, określona w art. 24a ust. 2 pkt 3 ustawy. Analogiczne poprawki do ww. zmian w CIT zostaną wprowadzone na gruncie ustawy o PIT.
Symfonia Finanse i Księgowość
Firmowa księgowość pod kontrolą!
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy