Długość czytania:
Wiele platform e-commerce oferuje dziś dostęp do narzędzi umożliwiających zarządzanie zamówieniami. Takie rozwiązania nie zawsze są jednak wystarczające – jeśli udostępniasz swoje produkty za pomocą kilku różnych sklepów internetowych i marketplace’ów, obsługa rosnącego wolumenu transakcji może okazać się kłopotliwa. Tu z pomocą przychodzi system ERP, który zapewnia spójność danych i pozwala zapanować nad zamówieniami napływającymi z wielu różnych kanałów. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Przeczytaj ten poradnik i sprawdź, jak wybrać ERP dla e-commerce i czy każda firma, która sprzedaje swoje produkty online, potrzebuje takiego oprogramowania.
Spis treści:
- ERP dla sklepu internetowego – czy każda firma go potrzebuje?
- Najważniejsze funkcje systemów ERP dla e-commerce
- Integracja ERP z platformami e-commerce
- ERP a strategia omnichannel w e-commerce
Najważniejsze informacje w skrócie
- Skuteczne zarządzanie procesami w e-commerce wymaga stosowania rozwiązań, które zapewnią automatyzację procesów oraz spójność danych pochodzących z różnych kanałów sprzedaży.
- Taką funkcjonalność oferuje m.in. system ERP dla e-commerce, który da się zintegrować ze sklepami internetowymi czy marketplace’ami.
- Możliwości systemów ERP nie ograniczają się tylko do monitorowania zamówień czy stanów magazynowych. Tego typu oprogramowania zapewnia także kontrolę nad cennikami i rozrachunkami tak, by uniknąć błędów w dokumentach i rozliczeniach.
- Jeśli szukasz systemu ERP dla sklepu internetowego postaw na oprogramowanie wyposażone w funkcje analityczne, które pozwoli Ci monitorować rentowność sprzedaży w różnych kanałach.
ERP dla sklepu internetowego – czy każda firma go potrzebuje?
Nie każdy sklep internetowy musi od razu inwestować w system ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Jeśli liczba zamówień jest niewielka, a sam proces sprzedaży nie jest bardzo skomplikowany, w zupełności wystarczą podstawowe narzędzia do obsługi zamówień, jakie oferuje dziś wiele platform e-commerce. Wraz ze wzrostem skali biznesu, mogą jednak pojawiać się problemy. Gdy produkty są udostępniane za pomocą różnych kanałów sprzedaży, a liczba transakcji oraz klientów szybko rośnie, proces związany z obsługą zamówień zaczyna zajmować coraz więcej czasu i staje się podatny na błędy.
Właśnie w takich sytuacjach dużym wsparciem może okazać się system ERP dla e-commerce. Co to takiego? Najprościej mówiąc to oprogramowanie do zintegrowanego zarządzania różnymi procesami, jakie zachodzą w sklepie internetowym, związanymi z:
- tworzeniem kartotek towarowych, ofert i cenników,
- obsługą zamówień,
- monitorowaniem stanów magazynowych,
- wystawianiem dokumentów sprzedaży,
- kontrolą zobowiązań i należności,
- analizą efektywności poszczególnych kanałów sprzedaży.
Dlaczego warto skorzystać z takiego rozwiązania? Bo integracja wykorzystywanych w firmie platform e-commerce z systemem ERP umożliwia płynny przepływ informacji o zamówieniach, produktach oraz rozliczeniach z klientami. To z kolei pozwala poprawić jakość obsługi klienta oraz uzyskać lepszą kontrolę nad procesami handlowymi w przedsiębiorstwie.
Przeczytaj również: ERP – co to jest i do czego służy takie oprogramowanie? – Symfonia
Znaczenie systemów ERP w handlu elektronicznym
E-commerce to dziś jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. W 2023 roku wartość polskiego rynku handlu elektronicznego przekroczyła 89 mld zł. Eksperci prognozują, że w ciągu najbliższych 5 lat ta kwota może zwiększyć się aż o 60 mld zł. Ten dynamiczny rozwój to efekt rosnącej popularności zakupów online, których dokonuje już 78% konsumentów. Firmy, które chcą wykorzystać ten trend, muszą zadbać o to, by zapewnić swoim klientom dobre doświadczenia zakupowe, a co za tym idzie, skutecznie zarządzać wieloma procesami – od przyjęcia zamówienia, poprzez jego realizację, aż po obsługę posprzedażową. W każdym z tych obszarów system ERP odgrywaj kluczową rolę. Aż 87% firm korzystających z tego typu oprogramowania, wykorzystuje je głównie do obsługi finansów i rozliczeń, a 67% do prowadzenia gospodarki magazynowej. W co trzecim przedsiębiorstwie system ERP wspomaga z kolei zarzadzanie relacjami z klientami.
Przeczytaj również: Zastosowanie platformy B2B w handlu elektronicznym – jakie korzyści biznesowe przynosi? – Symfonia
Najważniejsze funkcje systemów ERP dla e-commerce
W wielu firmach działających w obszarze e-commerce system ERP stanowi rdzeń biznesu – z jednej strony zapewnia spójność danych pochodzących z różnych kanałów sprzedaży, z drugiej natomiast wspomaga zarządzanie wieloma procesami związanymi z obsługą zamówień, gospodarką magazynową czy rozliczeniami. Które jego funkcje i możliwości są szczególnie istotne?
Integracja danych
System ERP dla sklepu internetowego to oprogramowanie, które składa się z wielu modułów, korzystających ze wspólnej bazy danych. Dzięki temu informacje wprowadzone w jednym obszarze, są od razu widoczne w innych. Tę funkcjonalność bardzo dobrze widać, analizując np. sposób działania modułu magazynowego – zarejestrowanie nowego zamówienia pozwala na automatyczną rezerwację towaru, a po opłaceniu zakupu, na wygenerowanie dokumentu sprzedaży w module handlowym. W efekcie za pomocą systemu ERP można bardzo skutecznie zarządzać gospodarką magazynową, kontrolować stan towarów i płatności, przygotować bazę zamówień, wystawiać dokumenty rozliczeniowe. Integracja danych w jednym systemie ma jeszcze jedną korzyść – pozwala na tworzenie różnego rodzaju raportów, prognoz i analiz, dotyczących np. rentowności poszczególnych kanałów sprzedaży.
Automatyzacja procesów biznesowych
Centralny system ERP to również dobre narzędzie do automatyzacji procesów zachodzących w e-commerce. Oprogramowanie na podstawie informacji o złożonych zamówieniach może bowiem automatycznie aktualizować stany produktów czy generować dokumenty magazynowe. Synchronizacja danych działa także w drugą stronę – dzięki temu, aby zaktualizować ceny produktów w kilku sklepach internetowych jednocześnie, wystarczy tylko wprowadzić odpowiednie zmiany w systemie. To wszystko nie tylko przyspiesza procesy handlowe, lecz również pozwala wyeliminować z nich częste błędy, jak np. zamówienie przez klienta produktu, który w danym momencie nie jest dostępny.
Symfonia ERP Handel
Do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynami
Zarządzanie magazynem i stanami magazynowymi
Obsługa magazynu to jedna z podstawowych funkcji ERP w e-commerce. W tym obszarze system pozwala m.in. na:
- monitorowanie stanu zapasów oraz przygotowywanie ich wyceny,
- generowanie dokumentów rozchodu, przychodu czy przesunięcia,
- zarządzanie procesem pobrań wg wybranej metody np. FIFO, FEFO czy LIFO,
- obsługę reklamacji i zwrotów,
- planowanie terminów zamówień,
- analizę trendów sprzedaży oraz powiązań między produktami (cross-selling).
Dzięki mechanizmom do automatyzacji procesów oprogramowanie może również wysyłać powiadomienia o zbliżających się brakach w asortymencie.
Przeczytaj również: Organizacja magazynu w e-commerce – o czym pamiętać? Jak to zrobić? – Symfonia
Zarządzanie ofertą
System ERP bardzo dobrze sprawdzi się również w firmach, które sprzedają swoje produkty za pomocą wielu sklepów internetowych. Pozwala bowiem w prosty sposób zarządzać całą ofertą handlową. Za jego pomocą przygotujesz kartoteki towarowe wraz z cennikami i rabatami. Niektóre systemy ERP dla e-commerce umożliwiają także definiowania wielu rodzajów cen – np. w zależności od rodzaju kontrahenta czy obowiązującej w danym momencie promocji.
Obsługa rozliczeń
System ERP dla sklepu online to również narzędzie, które znacznie usprawni przygotowywanie rozliczeń oraz monitorowanie należności. Oprogramowanie może bowiem automatycznie generować dokumenty sprzedaży, rejestrować płatności z uwzględnieniem korekty i kompensat, a także wyświetlać salda rozliczeń. Przydatną funkcją w tym obszarze są też powiadomienia, pozwalające na przesyłanie różnego rodzaju informacji przed zatwierdzeniem faktury, np. o przekroczeniu przez danego kontrahenta przyznanego mu limitu.
Przeczytaj również: Jak obsługiwać obszar e-commerce za pomocą jednego systemu?
Analiza danych i raportowanie w czasie rzeczywistym
Nowoczesne programy dla sklepów internetowych klasy ERP są coraz częściej wyposażane w zaawansowane funkcje analityczne. Dzięki temu stanowią duże wsparcie dla firm działających w e-commerce, którym zależy na optymalizacji kanałów sprzedaży. Na podstawie danych zgromadzonych w systemie można bowiem łatwo prześledzić, jakie produkty najlepiej się sprzedają oraz które kanały odznaczają się najwyższą rentownością.
Integracja ERP z platformami e-commerce
Integracja systemu ERP z platformami e-commerce ma na celu zapewnienie szybkiej i bezbłędnej wymiany danych na temat procesów sprzedażowych. Taką funkcjonalność zapewniają tzw. integratory, które poprzez API umożliwiają dwukierunkowy przepływ informacji. Dzięki temu program pozwala na powiązanie produktów w sklepie internetowym z ich odpowiednikami w systemie (np. na podstawie kodów towarowych SKU).
Integracja systemu ERP z platformami e-cmommerce może przynieść wiele korzyści. Pozwala m.in. na:
- automatyczną aktualizację cen i stanów magazynowych we wszystkich kanałach sprzedaży,
- zakładanie kart dla klientów, którzy zarejestrowali konto w e-sklepie oraz złożyli pierwsze zamówienie,
- zarządzanie wszystkimi zamówieniami za pomocą tylko jednego narzędzia,
- rozliczanie płatności w wielu modelach sprzedaży (B2B i B2C),
- wdrożenie jednolitej polityki promocyjnej,
- przyspieszenie procesów związanych z przygotowywaniem zamówień oraz ich wysyłką do klientów.
ERP a strategia omnichannel w e-commerce
Choć nie każda firma, która sprzedaje swoje produkty w Internecie, potrzebuje od razu bardzo zaawansowanego oprogramowania, to jednak, gdy liczba zamówień rośnie, a obok dotychczasowych kanałów sprzedaży pojawiają się także inne, nie obejdziesz się bez automatyzacji. Tu nieocenionym wsparciem może okazać się ERP dla sklepu online, który wiele rutynowych zadań pozwala obsługiwać bezpośrednio w systemie. Za pomocą takiego oprogramowania możesz w prosty sposób zarządzać kartotekami towarów i cenami, monitorować należności, a także stany magazynowe. Znajdziesz w nim również aktualne informacje o zamówieniach czy klientach. W firmach sprzedających swoje produkty w modelu omnichanel, wykorzystanie systemu ERP zintegrowanego z platformą e-commerce przynosi konkretne korzyści. Pozwala bowiem na automatyzację procesów związanych z obsługą zamówień, eliminację błędów oraz synchronizację danych w wielu różnych kanałach sprzedaży.
Jeśli chcesz przekonać się, jak w praktyce działa takie rozwiązanie, skorzystaj z możliwości bezpłatnego przetestowania demo systemu Symfonia Handel. Kliknij w link, wypełnij formularz rejestracyjny i pobierz wersję próbną.
Chcesz się przekonać, jak Symfonia ERP może pomóc Twojej firmie?
Pobierz demo i testuj system przez 30 dni!
Przeglądaj tematy tego artykułu:
0 komentarzy