Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Płatności bezgotówkowe w przypadku sprzedaży w terenie

Redakcja

Redakcja

Długość czytania:

9 stycznia 2025

Płatności bezgotówkowe zyskały na popularności dzięki swojej wygodzie i szybkości. Pozwalają one na bezpieczne transakcje z korzyścią zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla konsumentów. Co więcej, można korzystać z nich także podczas sprzedaży terenowej. Sprawdź, jak może wyglądać przyjmowanie płatności bezgotówkowych w firmach świadczących usługi poza siedzibą.

Spis treści:

 

Czym jest płatność bezgotówkowa?

Płatności metodą bezgotówkową stały się w ostatnich latach bardzo popularne i zyskały dużą przewagę nad gotówką. Przyjmują one różne formy – m.in. kart płatniczych, przelewów elektronicznych czy płatności mobilnych.

Definicja i podstawowe informacje

Płatności bezgotówkowe to transakcje, w których zamiast gotówki wykorzystywane są środki elektroniczne – np. karty płatnicze, płatności mobilne czy przelewy bankowe. Nie następuje zatem fizyczne przekazanie tradycyjnej gotówki – rozliczenie ma postać zapisów na kontach bankowych rozliczających się stron. Transakcje bezgotówkowe zyskały na popularności głównie ze względu na wygodę, szybkość oraz bezpieczeństwo.

Popularność płatności bezgotówkowych w Polsce

Popularność płatności bezgotówkowych w Polsce rośnie z roku na rok – a firmy sukcesywnie dostosowują się do najnowszych trendów w tym obszarze. Jak wskazują wyniki badań dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, bez gotówki realizowanych jest ponad 65% wszystkich transakcji w naszym kraju. Dane Narodowego Banku Polskiego również ukazują, że coraz więcej Polaków korzysta z płatności mobilnych – np. systemu BLIK pozwalającego na szybkie przelewy bez użycia karty. Ta forma płatności cieszy się ogromnym zainteresowaniem zwłaszcza wśród młodszych użytkowników. Na wygodne płatności kartą decyduje się natomiast coraz więcej osób powyżej 70. roku życia.

Korzyści wynikające z płatności bezgotówkowych

Płatności bezgotówkowe wiążą się z korzyściami zarówno dla sprzedawców, jak i dla kupujących – to gwarancja wygody oraz bezpieczeństwa. Płatność bezgotówkowa, np. przy użyciu karty lub kodu BLIK, zapobiega kradzieżom gotówki i eliminuje ryzyko związane z jej przechowywaniem. Transakcje przebiegają też znacznie szybciej i są łatwiejsze – co w przypadku sprzedaży w terenie ma szczególne znaczenie. Dodatkowo, punkty sprzedażowe umożliwiające płatność bezgotówkową przyciągają obecnie więcej klientów, a to wpływa bezpośrednio na ich rozwój oraz lojalność kupujących.

Rodzaje płatności bezgotówkowych

Bezgotówkowe transakcje płatnicze mogą się odbywać na wiele różnych sposobów. Najczęściej są to płatności kartą, płatności mobilne czy elektroniczne przelewy bankowe. Nie są to jednak ich jedyne rodzaje – możemy wyróżnić także elektroniczne portfele, internetowe bramki płatnicze i inne nowoczesne rozwiązania.

Karty płatnicze

Karty płatnicze to jedna z najpowszechniejszych form płatności bezgotówkowych. W tym przypadku transfer pieniędzy następuje poprzez zbliżenie karty do terminala płatniczego i wprowadzenie PIN-u. Wyjątek stanowią transakcje do kwoty 100 złotych, które od 20 marca 2020 roku nie wymagają autoryzacji kodem PIN. Co więcej, dane z karty płatniczej można wykorzystać także podczas opłacania towaru lub usługi przez Internet. Wówczas konieczne jest podanie numeru karty płatniczej (16 cyfr), kodu zabezpieczającego z tyłu karty (3 cyfry) oraz jej daty ważności. Dzięki funkcji NFC kartę płatniczą można ponadto wprowadzić w telefonie i płacić zbliżeniowo bezpośrednio za pomocą urządzenia. Karty płatnicze dzielą się na kilka rodzajów, różniących się między sobą metodą działania i funkcjonalnością. To karty debetowe, kredytowe, przedpłacone oraz obciążeniowe.

Karta debetowa – jak działa?

Karta debetowa jest wydawana do  Rachunku Oszczędnościowo-Rozliczeniowego (ROR). W tym przypadku transakcje bez użycia gotówki realizowane są ze środków własnych, które właściciel posiada na swoim koncie bankowym – osobistym bądź firmowym. Po dokonaniu płatności przy użyciu karty debetowej rachunek jest obciążany w czasie rzeczywistym – stąd właśnie nazwa „debetowa”. Angielskie słowo debit oznacza bowiem „obciążenie” – nie należy więc mylić go z debetem, czyli zadłużeniem.

Karta kredytowa – zalety i wady

Na rachunku karty kredytowej dostępny jest limit kredytowy. Korzystanie z niej można zatem porównać do zaciągnięcia tradycyjnego kredytu. Limit umożliwia dokonywanie płatności ze środków, które pochodzą od samego banku. W nagłych sytuacjach wymagających zapłaty konkretnej sumy karta kredytowa może się więc okazać bardzo pomocna. Każde jej użycie równa się zaciągnięciu zobowiązania finansowego, które należy spłacić zazwyczaj w ciągu 30 dni.  W tym przypadku pojawia się również tzw. okres bezodsetkowy – dodatkowy, ustalony przez bank czas na spłatę, który najczęściej wynosi łącznie 60 dni. Odpowiedzialne korzystanie z karty kredytowej umożliwia tworzenie pozytywnej historii kredytowej – każda spłata w terminie jest zaznaczana w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). Warto jednak mieć na uwadze, że karty kredytowe mogą obniżać zdolność kredytową – jeśli środki są maksymalnie wykorzystywane – a niekiedy generują też wysokie koszty obsługi i wysokie prowizje za wypłaty z bankomatów. Ich niewłaściwe, nieprzemyślane użytkowanie może zatem skutkować zadłużeniem.

Karta przedpłacona – dla kogo?

Karta przedpłacona (inaczej karta prepaid) to jeden z rodzajów karty debetowej. Przy użyciu karty przedpłaconej nie można jednak uzyskać dostępu do środków z podstawowego rachunku bankowego. Do płatności wykorzystywane są natomiast środki znajdujące się na specjalnym koncie technicznym, który wcześniej trzeba zasilić. Co ciekawe, właściciel karty może uczynić jej użytkownikiem inną osobę – np. partnera, dziecko czy pracownika. Karta prepaid zasilona konkretną kwotą to uniwersalne narzędzie płatnicze, stworzone m.in. z myślą o:

  • osobach, które często podróżują – dzięki karcie prepaid mogą one uniknąć kosztów związanych z przewalutowaniem transakcji;
  • pracodawcach, którzy chcą zaoferować zatrudnionym osobom ciekawe benefity pracownicze;
  • rodzicach, którzy chcą nauczyć dziecko zarządzania pieniędzmi (karta przedpłacona zasilona konkretną sumą zamiast karty kredytowej lub debetowej).

Karta obciążeniowa – specyfika i zastosowanie

Karta obciążeniowa (inaczej karta charge lub karta z odroczonym terminem płatności) to połączenie karty debetowej oraz karty kredytowej. Pozwala ona dokonywać transakcji z odroczonym terminem płatności – stąd właśnie jej inna nazwa. Dzięki niej transakcję można opłacić, korzystając ze środków banku w ramach przyznanego limitu. Spłata wartości odbywa się pod koniec okresu rozliczeniowego – zwykle jest to 30 dni. Po karty charge najczęściej sięgają przedsiębiorcy.

Karta zbliżeniowa – wygoda i bezpieczeństwo

Karty zbliżeniowe to nowoczesne bezgotówkowe instrumenty płatnicze, które umożliwiają dokonywanie szybkich płatności poprzez przyłożenie karty do terminala. Tego typu transakcje zajmują zaledwie kilka sekund, a przy tym są bezpieczne – do określonej kwoty nie wymagają one wpisywania kodu PIN. Karty zbliżeniowe można z łatwością rozpoznać po znaku graficznym umieszczonym na awersie.

Przeczytaj także: Obowiązek posiadania terminala płatniczego – wszystko, co musisz wiedzieć – Symfonia

Jak zacząć pracować z Platformą B2B?

Pobierz bezpłatną listę kontrolną

Płatności mobilne

Innym rodzajem płatności bezgotówkowych są płatności mobilne, wykonywane za pomocą smartfona lub innego mobilnego urządzenia (np. zegarka lub tabletu). Nazywa się je również bankowością mobilną lub płatnościami przy użyciu telefonu. W tym przypadku niezbędna jest łączność z Internetem. Płatności mobilne zyskały na popularności m.in. ze względu na fakt, że nie wymagają posiadania przy sobie fizycznej karty płatniczej.

Płatność BLIK – realizowanie transakcji bezgotówkowych

BLIK stanowi jedną z najpopularniejszych form płatności mobilnych, z której korzystają przede wszystkim młodzi. To polski system pozwalający użytkownikom smartfonów na:

  • płatności bezgotówkowe w sklepach stacjonarnych lub online;
  • realizowanie szybkich przelewów na konkretny numer telefonu;
  • wpłacanie i wypłacanie gotówki w bankomatach;
  • generowanie czeków z kodem cyfrowym.

W tym przypadku po wpisaniu kwoty na terminalu sprzedawca wybiera opcję „płatność BLIK”, a kupujący generuje w aplikacji mobilnej swojego banku specjalny sześciocyfrowy kod, który następnie należy wpisać na terminal. Po zatwierdzeniu kodu zielonym przyciskiem niezbędne jest potwierdzenie płatności w aplikacji. W przypadku płatności BLIK-iem w sklepach online użytkownik zostaje natomiast przekierowany do strony, na której należy wprowadzić kod – wystarczy wygenerować go w aplikacji, wpisać w wyznaczonym miejscu i potwierdzić płatność w aplikacji banku.

Płatności smartfonem i smartwatchem

Transakcje można opłacać również bezpośrednio przy użyciu urządzeń mobilnych, które posiadają funkcję NFC. W celu opłacenia towaru lub usługi wystarczy w tym przypadku przyłożyć telefon bądź smartwatch do terminala z funkcją zbliżeniową i przytrzymać do momentu, w którym sprzęt mobilny wyda charakterystyczny dźwięk lub zawibruje. Płatności te działają na takiej samej zasadzie jak płatności za pomocą kart płatniczych. To rozwiązanie przydatne w sytuacji, w której nie mamy przy sobie portfela z kartą lub gotówką.

Przelewy elektroniczne

Kolejną formą płatności bezgotówkowych są przelewy elektroniczne. To transakcje przeprowadzane za pośrednictwem Internetu przy użyciu takich urządzeń jak smartfon, tablet czy komputer. Aby dokonać przelewu online, należy zalogować się na stronie lub w aplikacji swojego banku, przejść do zakładki Płatności/Przelewy (nazwa może nieco różnić się w zależności od banku), wybrać rodzaj przelewu, a następnie wpisać:

  • dane odbiorcy (imię i nazwisko);
  • numer rachunku bankowego;
  • tytuł przelewu;
  • wysyłaną kwotę.

 

Przelew natychmiastowy – szybkość i wygoda

Jednym z rodzajów przelewów elektronicznych jest przelew natychmiastowy – niezwykle wygodny i szybki. W tym przypadku przekazywane środki są księgowane w czasie rzeczywistym – odbiorca otrzymuje je maksymalnie w kwadrans. Przelewy natychmiastowe stanowią zatem najlepsze rozwiązanie w przypadku transakcji, które wymagają błyskawicznych rozliczeń. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wiążą się one z dodatkową opłatą, najczęściej w wysokości kilku złotych.

Express Elixir – system przelewów w czasie rzeczywistym

Express Elixir to rodzaj przelewów natychmiastowych – w tym przypadku w systemie musi znajdować się zarówno bank nadawcy, jak i bank odbiorcy. Przelew można bowiem zlecić jedynie do banku, który należy do uczestników tego systemu. Elixir Express działa 24 godziny na dobę, co umożliwia rozliczanie przelewów w zaledwie kilka minut.

E-portfele i inne nowoczesne rozwiązania

Wśród płatności bezgotówkowych można wyróżnić także takie elektroniczne instrumenty płatnicze jak e-portfele, bramki płatnicze czy generatory linków płatniczych. Te innowacyjne rozwiązania stają się coraz popularniejsze – umożliwiają bowiem wyjątkowo wygodne i łatwe opłacanie zakupów.

Elektroniczne portfele – funkcje i zastosowanie

Elektroniczny portfel  (e-portfel) to cyfrowy odpowiednik tradycyjnego portfela, czyli narzędzie, w którym można przechowywać środki, a następnie – wykorzystywać je do wygodnego dokonywania płatności. Likwidują one konieczność sięgania po fizyczną kartę i mogą być używane zarówno na smartfonach czy tabletach, jak i na smartwatchach. W e-portfelu można „umieścić”:

  • środki finansowe – najczęściej jest to opcja doładowania kont poprzez wykonanie przelewu. Konkretna kwota trafia na konto i jest tam dostępna zawsze, gdy pojawi się potrzeba zapłacenia za produkt lub usługę online;
  • karty płatnicze – dzięki temu podczas płatności w sklepie internetowym nie trzeba podawać danych karty (numeru, kodu zabezpieczającego itp.).

Popularne płatności bezgotówkowe w postaci elektronicznych portfeli to m.in. SkyCash czy GooglePay.

Generator linków płatniczych – ułatwienie dla e-commerce

Generator linków płatniczych to system płatności online pozwalający na uregulowanie należności za towar lub usługę za pośrednictwem jednorazowego linku. Taki link generuje sam sprzedawca lub usługodawca, korzystając z serwisu trakcyjnego, a następnie przesyła kupującemu np. w e-mailu. Po przejściu w link klient zostaje przekierowany do systemu płatności online, w którym może uregulować należność przy użyciu wybranej formy płatności bezgotówkowej. Sprzedawca może z kolei monitorować status płatności – pieniądze trafiają na jego rachunek bankowy tuż po zaksięgowaniu transakcji. Generatory linków do płatności to znaczne ułatwienie dla osób działających w branży e-commerce.

Bramki płatnicze – jak działają w sklepach internetowych?

Bramka płatnicza to technologia wykorzystywana przez sklepy online. Łączy ona dany sklep z systemami płatności – np. kartami kredytowymi, BLIK-iem czy systemem PayPal – dzięki czemu można wygodnie płacić za towar bądź usługę bezpośrednio na stronie danego sklepu. Podczas transakcji bramka przetwarza dane klienta (np. adres, numer jego karty kredytowej czy informacje o zamówieniu), przekazuje je do odpowiedniego systemu, a ten – weryfikuje dane i potwierdza bądź odrzuca transakcję. Jeżeli zostanie ona potwierdzona, bramka płatności informuje sklep i klienta o zakończeniu zakupów.

Terminale płatnicze i ich rola w płatnościach bezgotówkowych

Terminale płatnicze to dziś jedno z najpopularniejszych rozwiązań w dziedzinie płatności bezgotówkowych. Te proste urządzenia umożliwiają wygodne opłacanie zakupów bez użycia gotówki na wiele sposobów – nie tylko za pomocą kart.

Przeczytaj także: Jakie dotacje i granty są dostępne dla małych firm w 2025 roku? – Symfonia

Czym jest terminal płatniczy?

Terminal płatniczy to urządzenie, które pozwala na przyjmowanie płatności bezgotówkowych. W sprzedaży terenowej stanowi on jeden z najważniejszych elementów, dzięki któremu klienci mogą dokonywać płatności zbliżeniowych lub tych przy użyciu kart płatniczych. W tym przypadku niezbędny jest przenośny terminal bezprzewodowy o wytrzymałej baterii. Sprzedawca wpisuje na nim kwotę do zapłaty, a klient płaci przy użyciu wybranej metody. Następnie terminal odczytuje dane i przekazuje je do autoryzacji, a zlecenie trafia do banku klienta, który potwierdza możliwość zapłaty. Informacja ta zostaje przekazana z powrotem do terminala, ten prosi o autoryzację np. przy użyciu kodu PIN, a po zrealizowaniu płatności – drukuje potwierdzenie.

Obowiązkowy terminal płatniczy w firmach

Zgodnie z art. 19a ustawy Prawo przedsiębiorców od 1 stycznia 2022 roku każda firma ma obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej – nie tylko w lokalu, ale i poza nim (np. przy dostawach kurierskich). Obowiązek ten dotyczy jednak tych przedsiębiorców, którzy za pomocą kasy fiskalnej ewidencjonują sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Podatnicy zwolnieni z konieczności posiadania kasy fiskalnej nie są objęci regulacjami. Obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych nie jest jednak równoznaczny z koniecznością posiadania terminala płatniczego. Przedsiębiorcy są zobowiązani do udostępnienia co najmniej jednego rozwiązania umożliwiającego płatność bezgotówkową. Nie muszą to być natomiast wcale płatności kartą przy użyciu terminala płatniczego – w zamian mogą oni zaoferować klientom płatność za pomocą przelewu bankowego lub BLIK-a. Trzeba jednak mieć na uwadze, że klienci podchodzą znacznie pozytywniej do firm, które oferują im transakcje z terminalem. Decydując się na terminal, należy też pamiętać, że od 1 stycznia 2025 roku każdy przedsiębiorca posiadający kasę fiskalną online i terminal płatniczy będzie musiał zagwarantować integrację tych dwóch urządzeń.

Program Polska Bezgotówkowa – wsparcie dla przedsiębiorców

Polscy przedsiębiorcy mogą korzystać ze wsparcia w ramach Programu Polska Bezgotówkowa, mającego na celu upowszechnienie akceptacji płatności bezgotówkowych. Umożliwia on firmom odbiór terminala za 0 złotych i korzystanie z niego przez cały rok bez żadnych opłat. Program jest skierowany do przedsiębiorców, którzy otwierają nową firmę lub w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowali płatności przy użyciu kart płatniczych.

Zbliżeniowe płatności bezgotówkowe w firmach za pomocą terminali

Terminale płatnicze obsługują wygodne płatności zbliżeniowe. W tym przypadku w celu opłacenia zakupów wystarczy przyłożyć do urządzenia kartę lub telefon/smartwatch z NFC. Ta forma płatności bezgotówkowych cieszy się popularnością m.in. ze względu na szybkość oraz brak potrzeby wprowadzania PIN-u.

Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce

Raport Symfonii oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

Bezpieczeństwo płatności bezgotówkowych

Płatności bezgotówkowe są nie tylko szybkie i wygodne, ale również bezpieczne – o ile zachowujemy ostrożność i korzystamy wyłącznie ze sprawdzonych źródeł, np. oficjalnej strony banku. Co wpływa na ich bezpieczeństwo i jak chronić się przed ewentualnymi zagrożeniami?

Dyrektywa PSD2 – standardy bezpieczeństwa

PSD2 (Payment Services Directive 2) to unijna dyrektywa dotycząca usług płatniczych, której regulacje wprowadzono do polskiego prawa poprzez nowelizację ustawy o usługach płatniczych. Jej główne cele to zwiększenie bezpieczeństwa transakcji płatniczych i finansów, możliwość korzystania z tzw. otwartej bankowości, a także zbudowanie jednolitego rynku płatności w Unii Europejskiej. Wprowadza ona szereg wymogów w takich obszarach jak:

  • zasady licencyjne dla instytucji płatniczych, również w tych oferujących usługi dostępu do informacji o rachunku i inicjowania płatności (tzw. bankowość otwarta);
  • przejrzystość warunków informacyjnych dotyczących usług płatniczych, w tym opłat;
  • prawa i obowiązki użytkowników oraz dostawców usług płatniczych;
  • surowe wymogi bezpieczeństwa płatności elektronicznych i ochrony danych finansowych konsumentów, m.in. kilkuetapowe uwierzytelnianie.

Dzięki wdrożeniu dyrektywy do polskiego prawa konsumenci na rynku usług płatniczych są zatem znacznie skuteczniej chronieni przed ewentualnymi nadużyciami.

Jak chronić się przed phishingiem i innymi zagrożeniami?

Korzystając z płatności bezgotówkowych, należy zwrócić szczególną uwagę na zachowanie ostrożności. Zapewniają one dużą wygodę i oszczędność czasu, lecz jednocześnie niosą ze sobą także pewne ryzyko – m.in. phishingu lub innych zagrożeń. Phishing to rodzaj cyberataku polegający na wyłudzaniu poufnych informacji – np. numerów kart płatniczych czy danych logowania do konta bankowego. Oszuści podszywają się w tym przypadku pod zaufane instytucje – np. banki – w celu nakłonienia ofiar do przekazania wrażliwych danych. Do kontaktu z potencjalnymi ofiarami wykorzystują oni e-maile lub SMS-y, które są łudząco podobne do wiadomości od prawdziwych instytucji. Cyberprzestępcy tworzą również strony internetowe, które wyglądają tak samo jak oficjalne strony banków. W celu wyłudzenia danych osobowych, numerów kart czy danych logowania do kont bankowych stosują oni też oszustwa telefoniczne (tzw. vishing) czy złośliwe oprogramowania (malware), które mogą kopiować dane kart płatniczych lub rejestrować dane logowania do aplikacji banku. Aby skutecznie chronić się przed tego typu zagrożeniami, należy zawsze:

  • korzystać z uwierzytelniania kilkuskładnikowego;
  • unikać zapisywania numeru PIN do karty czy hasła do aplikacji bankowej w przypadkowych miejscach (np. kalendarzu, który zawsze jest w torebce), a także udostępniania ich osobom trzecim;
  • regularnie sprawdzać konta bankowe w celu wykrycia ewentualnych nieprawidłowości;
  • czytać ze zrozumieniem wiadomości przesyłane przez bank;
  • unikać klikania w podejrzane linki;
  • dokładnie sprawdzać adres URL strony banku (powinien on zaczynać się od https://, nie http://).

Preautoryzacja – zabezpieczenie transakcji kartą

Jednym z rozwiązań, które zabezpieczają obie strony transakcji w przypadku płatności kartą – zarówno kupującego, jak i sprzedawcę – jest preautoryzacja. Polega ona na czasowym zablokowaniu środków na rachunku bankowym powiązanym z kartą płatniczą aż do momentu zakończenia płatności bądź usługi. Środki blokowane są na maksymalnie 7 dni (w przypadku Visa i Diners Club) lub 14 dni (Mastercard) i nie są w tym czasie pobierane z konta. Widać je w aplikacji banku, lecz nie da się z nich korzystać.

Regulacje prawne i limity

W przypadku transakcji gotówkowych na terenie Polski obowiązują pewne limity, których należy bezwzględnie przestrzegać. Mają one duży wpływ na rozwój płatności bez użycia gotówki. Co więcej, zarówno transakcje z gotówką, jak i te bezgotówkowe, regulowane są przez przepisy prawa.

Limit płatności gotówkowych a promocja płatności bezgotówkowych

W Polsce transakcje gotówkowe między przedsiębiorcami podlegają limitowi – w 2024 roku wynosił on 15 tysięcy złotych. Płatności powyżej tej kwoty muszą być już dokonywane bezgotówkowo – a to wspiera rozwój tego typu płatności w naszym kraju. W przypadku transakcji dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcą a osobą fizyczną limit nie ma natomiast zastosowania.

Zmiany prawne wspierające rozwój płatności bezgotówkowych

W ostatnich latach w polskim prawie zaszły istotne zmiany wspierające rozwój płatności bezgotówkowych. Przykładowo, ustawa Prawo przedsiębiorców (art. 19a) nakłada na przedsiębiorców obowiązek umożliwienia dokonania płatności w formie bezgotówkowej – w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana. Na popularyzację płatności bez użycia gotówki wpływa też w znacznym stopniu wspomniany już Program Polska Bezgotówkowa.

Przyszłość płatności bezgotówkowych

Popularność płatności bezgotówkowych w Polsce i na świecie rośnie z roku na rok – a z każdym kolejnym będzie ona coraz większa. Nowoczesne technologie takie jak sztuczna inteligencja czy blockchain mogą mieć duży wpływ na ich dalszy rozwój.

Trendy i innowacje w płatnościach elektronicznych

Jednym z kluczowych trendów w płatnościach elektronicznych są obecnie płatności bezdotykowe – zwłaszcza te wykonywane przy użyciu technologii NFC czy za pomocą systemu BLIK. Cieszą się one dużą popularnością szczególnie wśród młodych ludzi, którzy zdecydowanie częściej korzystają właśnie z nich, a nie z kart płatniczych. W świecie płatności elektronicznych zainteresowanie wzbudza również biometria, dzięki której nieuprawnione osoby nie są w stanie dokonać płatności np. przy użyciu skradzionego telefonu. Aby system zweryfikował tożsamość płacącej osoby, musi ona przyłożyć palec do czytnika na urządzeniu lub spojrzeć prosto w kamerę. Duże znaczenie mają dziś także rozwiązania typu „kup teraz, zapłać później”, czyli elektroniczne płatności odroczone.

Czy płatności gotówkowe znikną całkowicie?

Mimo że płatności bezgotówkowe zyskały znaczną przewagę nad gotówką, całkowity zanik płatności przy użyciu gotówki jest mało prawdopodobny. W dalszym ciągu wiele osób – szczególnie starszych – dokonuje zapłaty za pomocą banknotów oraz monet i nie planuje tego zmieniać. Często uważają one takie transakcje za znacznie bezpieczniejsze. Co więcej, w mniej rozwiniętych krajach, w których dostęp do cyfrowych technologii jest wciąż mocno ograniczony, gotówka cały stanowi jedyną formę płatności. Trzeba jednak przyznać, że w rozwiniętych państwach i miastach jej użycie spada.

Dlaczego warto korzystać z płatności bezgotówkowych?

Płatności bezgotówkowe to gwarancja wygody i oszczędności czasu – likwidują bowiem konieczność noszenia gotówki i pozwalają realizować transakcje w zaledwie kilka sekund. Dzięki nim przy okazji zakupów, obiadu w restauracji czy wizyty w prywatnej przychodni nie trzeba zastanawiać się, czy mamy przy sobie wystarczającą ilość gotówki. Co więcej, znacznie zmniejszają one ryzyko zgubienia pieniędzy podczas zakupów. W razie ewentualnej kradzieży karty płatniczej można natychmiast zablokować ją telefonicznie, aby złodziej nie mógł wydać znajdujących się na niej środków. W przypadku kradzieży gotówki nie ma już możliwości jej odzyskania. Korzystanie z płatności bezgotówkowych na co dzień ułatwia również monitorowanie wydatków i kontrolowanie budżetu. Płatności dokonywane za pomocą karty, BLIK-a lub przelewu zapisują się bowiem na koncie bankowym.

Jakie rozwiązanie wybrać dla siebie lub swojej firmy?

Płatności bezgotówkowe w działalności gospodarczej to sposób na zadowolenie klientów, a tym samym – poprawę konkurencyjności. Wybór odpowiedniego rozwiązania do swojej firmy zależy jednak od różnych czynników – m.in. jej wielkości, branży, w której działa, dostępnych technologii, a także samych preferencji klientów. Korzystną opcją dla małych, średnich i większych przedsiębiorstw, które prowadzą sprzedaż w terenie, są terminale płatnicze POS. Mowa o przenośnych, bezprzewodowych modelach z baterią oraz ładowarką. W przypadku firm z branży e-commerce najlepszy wybór stanowią z kolei aplikacje mobilne do przelewów (np. BLIK, Przelewy24, PayU) lub bramki płatnicze. Firmy prowadzące działalność mobilną powinny wziąć pod uwagę także płatności z wykorzystaniem wygodnych kodów QR. Umożliwiają one szybkie dokonywanie płatności bezgotówkowych przy użyciu aplikacji mobilnych, które skanują kod wygenerowany przez sprzedawcę. W każdym z tych przypadków duże znaczenie ma zapewnienie bezpiecznego środowiska transakcji bezgotówkowych. Warto zatem zwrócić uwagę na to, aby wykorzystywane technologie gwarantowały wysoki poziom zabezpieczeń np. w postaci biometrii (identyfikacja klienta za pomocą odcisku palca, skanu twarzy bądź skanu tęczówki oka) lub szyfrowania.

Symfonia ERP

Podejmuj decyzje biznesowe na podstawie wiarygodnych danych

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *