Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

DEI w HR – dlaczego różnorodność, równość i inkluzja są ważne?

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

17 stycznia 2024

Strategia DEI może stanowić klucz do zgranych, współpracujących zespołów, a co za tym idzie – dobrej atmosfery w organizacji i rozwoju całego przedsiębiorstwa. Ma ona znaczenie szczególnie w firmach, w których funkcjonują zespoły zróżnicowane kulturowo – a takich organizacji jest w naszym kraju coraz więcej. Co sprawia, że różnorodność, równość i inkluzja w miejscu pracy są tak istotne?

 

DEI – co to takiego?

DEI to zbiór trzech wartości, którymi powinna kierować się odpowiedzialna firma. Nazwa strategii stanowi skrót od angielskich słów diversity (różnorodność), equity (równość) i inclusion (inkluzja). Bada się ją zarówno w większych przedsiębiorstwach – zwłaszcza korporacjach – jak i w ośrodkach opieki zdrowotnej czy placówkach edukacyjnych. Strategia różnorodności, równości oraz włączenia pomaga budować świadomość na temat tożsamości różnych ludzi i pozwala przygotować pracowników do współpracy w zróżnicowanym środowisku. Ma ona na celu sprawiedliwe traktowanie wszystkich zatrudnionych osób – zwłaszcza tych, które miały już wcześniej do czynienia z dyskryminacją.

 

Różnorodność, równość i inkluzja a miejsce pracy

Różnorodność w odniesieniu do miejsca pracy to różnice występujące między poszczególnymi pracownikami. Dotyczą one zarówno płci, wieku czy narodowości, jak i rasy, religii, statusu społecznego czy pochodzenia etnicznego. Obecnie środowiska zróżnicowane kulturowo to norma w wielu firmach w Polsce – wynika to z coraz częstszych migracji do naszego kraju. Wielokulturowe teamy mogą skutecznie ze sobą współpracować – ważne jednak, aby firma od początku dbała o równe traktowanie wszystkich pracowników, uwzględniając już sam etap poszukiwania i rekrutacji kandydatów.

Równość oznacza, że każda z zatrudnionych osób powinna być traktowana sprawiedliwie, z takim samym szacunkiem. To niezwykle ważne, aby wszyscy pracownicy mieli w organizacji wyrównane szanse na rozwój czy sukces, np. objęcie wyższego stanowiska. Zarówno pracodawca, jak i dział HR, powinien zawsze kierować się bezstronnością i rozdzielać obowiązki tak, aby żaden z pracowników nie czuł się mniej doceniany.

Przeczytaj także: Jak w nowym roku rozpalić w pracownikach ogień zaangażowania – Symfonia

Inkluzja – inaczej włączenie – to wszelkiego rodzaju wysiłki mające na celu stworzenie organizacji, w której wszyscy czują się słuchani, potrzebni i docenieni. Pracownicy powinni czuć, że stanowią ważną część firmy, a ich działania mają znaczenie. Ważne również, aby czuli się oni w miejscu pracy bezpiecznie, bez względu na to, jakim mówią językiem czy skąd pochodzą. Efekty inkluzywności można zauważyć po tym, czy wszyscy pracownicy danej firmy mają taką samą możliwość rozwoju i osiągnięcia sukcesu.

 

Dlaczego DEI w firmie ma znaczenie?

Różnorodność, równość i inkluzja mają duże znaczenie w kontekście funkcjonowania firmy oraz samopoczucia pracowników. Przede wszystkim, umożliwiają one tworzenie przyjaznych, wspierających i bezpiecznych organizacji, w których wszystkie kolory skóry, płci czy poglądy polityczne są tak samo ważne. Strategia ta stanowi także sposób na zwalczanie ewentualnej nietolerancji i pomaga budować świadomość współpracowników. Jej wdrożenie przekłada się na relacje zarówno w samych zespołach, jak i w całym przedsiębiorstwie – również na linii pracownik-pracodawca. Wzajemne kontakty wpływają natomiast na funkcjonowanie wszystkich obszarów firmy czy jej wizerunek na zewnątrz.

Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę działów personalnych

Pobierz e-book o AI w obszarze HR!

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *