Długość czytania:
Employer branding to nic innego, jak budowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy w oczach zarówno obecnych pracowników, jak i kandydatów. Istnieje kilka skutecznych działań, dzięki którym firma cieszy się dobrą opinią wśród zatrudnionych i potencjalnych przyszłych pracowników. W jaki sposób zatem budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jako pracodawcy?
Employer branding wewnętrzny i zewnętrzny
Zanim przejdziemy do sposobów budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy, skupmy się na rodzajach employer brandingu. Możemy podzielić go bowiem na wewnętrzny i zewnętrzny. Pierwszy z nich obejmuje wszelkie działania, które mają na celu tworzenie i podtrzymywanie atrakcyjnego wizerunku w oczach osób, które są już w firmie zatrudnione. Mowa m.in. o budowaniu przyjaznego środowiska pracy, trosce o potrzeby pracowników, zapewnianiu stałego rozwoju czy dbaniu o przyjemną atmosferę w zakładzie pracy. Zewnętrzny employer branding to z kolei działania mające na celu przykucie uwagi potencjalnych kandydatów i zachęcenie ich do udziału w procesie rekrutacyjnym. W tym przypadku ogromne znaczenie ma już samo ogłoszenie o pracę – od tego, jak zostanie ono sformułowane, w dużej mierze zależy zdanie kandydata na temat danej firmy. Kluczem do sukcesu może się okazać również promocja przedsiębiorstwa, np. na uczelniach – jeżeli poszukiwani są kandydaci po studiach – czy innych miejscach w przestrzeni publicznej, a także wskazywanie na benefity pracownicze i możliwości pracowników.
Jak wspierać kulturę zaangażowania w firmie?
Pobierz poradnik dla specjalistów HR... i nie tylko
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Troska o potrzeby pracownika
Oprócz zapewnienia godnych warunków pracy podstawą w przypadku wewnętrznego employer brandingu jest branie pod uwagę potrzeb pracownika. Każda z zatrudnianych osób jest inna, posiada inne kwalifikacje, doświadczenie i preferencje. Warto słuchać swoich pracowników, pytać bezpośrednio o ich potrzeby i uwzględniać je np. w kolejnych firmowych działaniach. Wówczas czują oni, że pracodawca liczy się z ich zdaniem i chce, aby współpraca była udana dla każdej ze stron. Przełożony powinien zadbać także o przyjazną atmosferę w firmie, m.in. poprzez integrację pracowników – np. podczas wspólnych wyjść lub wyjazdów.
Możliwość rozwoju a employer branding
Na pozytywny wizerunek pracodawcy wpływa również fakt, czy umożliwia on swoim pracownikom rozwój. Jeżeli zatrudniona osoba czuje, że od kilku miesięcy lub – co gorsza – lat stoi w przysłowiowym miejscu, prawdopodobnie zacznie poszukiwać nowego miejsca pracy, w którym będzie miała szansę zdobywać nowe kwalifikacje. Dobrze więc jeśli pracodawca zapewnia pracownikom możliwość dokształcania, m.in. poprzez rozmaite kursy i szkolenia – zarówno stacjonarne, jak i te w formie online. Atrakcyjne są z pewnością kursy wyjazdowe, podczas których pracownicy mogą połączyć zdobywanie nowej wiedzy z odpoczynkiem i poznawaniem członków innych zespołów.
Przeczytaj także: Całkowity koszt zatrudnienia pracownika – co wchodzi w skład kosztów pracodawcy?
Benefity pracownicze w kontekście employer branding
Czymś, co skutecznie przyciąga nowych doświadczonych specjalistów i pomaga dłużej utrzymać współpracę z obecnymi, są benefity pracownicze. Coraz więcej polskich firm oferuje swoim pracownikom takie dodatki pozapłacowe jak dostęp do platform streamingowych, abonament na samochód czy karty sportowe. Obecnie pracownicy cenią sobie także możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, elastyczny grafik czy dostęp do opieki psychologicznej. Zapewniając zatrudnionym tego rodzaju benefity, pracodawca z pewnością wyróżni się na tle konkurencji, która takich dodatków nie oferuje.
Atrakcyjne ogłoszenie o pracę – klucz do sukcesu
Chcąc wpłynąć na swój wizerunek jako pracodawcy, warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda i co mówi o firmie samo ogłoszenie o pracę. Oferty rekrutacyjne pisane według konkretnego schematu i zawierające suche, pobieżne informacje na temat wymagań czy obowiązków coraz rzadziej przykuwają uwagę. W ogłoszeniu warto zawrzeć m.in. wzmiankę dot. benefitów pracowniczych i pamiętać o konkretach. Krótkie, zwięzłe, lecz jasne komunikaty są zdecydowanie skuteczniejsze niż ogólne informacje, które nic nie mówią kandydatowi o danym miejscu pracy.
Przeczytaj także: Zatrudnianie młodocianych – najważniejsze informacje
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy