Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Jak zrezygnować z PPK?

Piotr Kowalski

Piotr Kowalski

Ekspert w Symfonii

Długość czytania:

24 lipca 2024

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) pozwalają zatrudnionym odkładać dodatkowe fundusze na emeryturę. Zgodnie z aktualnymi regulacjami pracodawca ma obowiązek zgłoszenia do takiego programu wszystkich swoich pracowników. Choć od wejścia w życie przepisów minęło już sporo czasu, to jednak nadal budzą one wiele wątpliwości. Czy można wypisać się z PPK? Jak zrezygnować z udziału w programie, by szybko uzyskać wypłatę zgromadzonych na koncie oszczędności? Czy wycofanie środków z rachunku PPK oznacza automatyczną rezygnację z programu? Sprawdź!

Spis treści:

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Każdy pracownik, jeśli nie złoży odpowiedniej deklaracji, zostaje zgłoszony do PPK automatycznie, w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po trzech miesiącach, licząc od momentu zatrudnienia w danej firmie.
  • Aby wypisać się z PPK, zatrudniony musi przekazać pracodawcy odpowiednie oświadczenie. Dokument powinien zawierać dane identyfikacyjne pracownika i pracodawcy, a także informację o rezygnacji z poszczególnych wpłat.
  • Rezygnacja z PPK wygasa co 4 lata. Po tym czasie pracodawca ma obowiązek wznowienia wpłat. Pracownik, który nadal nie chce oszczędzać, w takim przypadku musi złożyć nową deklarację.
  • Powrót do PPK jest możliwy w każdym momencie. Wystarczy tylko złożyć wniosek o ponowne przystąpienie do programu.

PPK – co to takiego?

PPK, czyli Pracownicze Plany Kapitałowe, to program umożliwiający pracownikom oszczędzanie środków finansowych na okres emerytury. Od 2021 roku każdy pracodawca – nawet ten zatrudniający jednego pracownika – jest zobowiązany do jego wdrożenia w swojej firmie. Na rachunku PPK gromadzi się wpłaty:

  • powitalne;
  • roczne;
  • własne;
  • dodatkowe.

Część z nich pochodzi z pensji pracownika, część – od pracodawcy. Wpłaty roczne i powitalne to z kolei środki od państwa, pochodzące z Funduszu Pracy. Każdy pracownik między 18. a 55. rokiem życia jest zapisywany do programu automatycznie. Zatrudnieni w wieku 55-70 lat mogą z kolei wnioskować o prowadzenie rachunku PPK.

Kiedy następuje zgłoszenie pracownika do programu? Zgodnie z przepisami ustawy o PPK, powinno to nastąpić nie później niż 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech pierwszych miesięcy zatrudnienia u danego pracodawcy.

Rezygnacja z uczestnictwa w programie – czy jest możliwa?

Rezygnacja z udziału w Pracowniczych Planach Kapitałowych jest możliwa w dowolnym momencie. Pracownik musi jednak zadbać o to, by złożyć oświadczenie o wypisaniu się z programu w formie, jaka przewidziana została w przepisach ustawy. W przeciwnym razie oświadczenie będzie nieskuteczne.

Jak zrezygnować z PPK? Najprościej można to zrobić, składając pracodawcy odpowiednią deklarację. Ważne jest także to, by na dokumencie znalazł się własnoręczny podpis zatrudnionego. Jakie skutki wywołuje rezygnacja z PPK? Po otrzymaniu oświadczenia pracodawca, w ciągu 7 dni, musi poinformować o tym fakcie instytucję finansową prowadzącą rachunek dla danego pracownika. Za miesiąc, w którym nastąpiła rezygnacja z programu, nie dokonuje również wpłaty na PPK. Jeśli jednak została ona wcześniej przelana, to wtedy podlega zwrotowi. Decydując się na wypisanie z PPK, zatrudniony rezygnuje natomiast ze wszystkich korzyści finansowych związanych z uczestnictwem w programie.

Rezygnacja z PPK – do kiedy jest ważna?

Ważność oświadczenia o wypisaniu się z PPK jest limitowana czasowo. W efekcie co 4 lata, do końca lutego danego roku, pracodawca musi automatycznie wznowić wpłaty na konto PPK za danego pracownika. Jeśli zatrudniony po upływie tego okresu nadal nie chce uczestniczyć w programie, musi złożyć nową deklarację. Warto pamiętać, że ustawa gwarantuje również pracownikowi prawo powrotu do PPK. Zatrudniony, który chce skorzystać z tej możliwości, musi jedynie złożyć pisemny wniosek.

Jak sztuczna inteligencja zmieni pracę działów personalnych

Pobierz e-book o AI w obszarze HR!

Jak zrezygnować z PPK?

Wielu pracowników, którzy chcieli wypisać się z PPK, zastanawiało się, w jaki sposób napisać takie oświadczenie. Z pomocą przyszło tu Ministerstwo Finansów, które przygotowało wzór deklaracji o rezygnacji z Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dokument opracowany przez resort składa się z dwóch części. W tej pierwszej pracownik powinien wpisać dane identyfikacyjne – swoje oraz pracodawcy. Druga część deklaracji zawiera natomiast szereg oświadczeń, które pracownik musi podpisać, aby potwierdzić swoją decyzję o rezygnacji z PPK.  Dotyczą one:

  • rezygnacji z wpłaty powitalnej,
  • rezygnacji z wpłat rocznych,
  • rezygnacji z wpłat finansowanych przez pracodawcę.

Deklaracja rezygnacji powinna zostać złożona w dziale kadr i płac przedsiębiorstwa. W tym właśnie miejscu można również ją otrzymać – należy złożyć ją w formie pisemnej i opatrzyć oświadczenie własnoręcznym podpisem.

Przeczytaj także: Czy zwolnienie lekarskie przedłuża okres wypowiedzenia? – Symfonia

Wypowiedzenie PPK – o tym warto pamiętać

Zgodnie z aktualnymi przepisami, ponowną deklarację o rezygnacji z Pracowniczych Planów Kapitałowych można złożyć najwcześniej 1 marca w roku, w którym następuje wznowienie wpłat. Ten termin wynika z faktu, że poprzednio złożona deklaracja o rezygnacji z PPK zachowuje ważność jedynie do końca lutego. To istotna informacja dla osób, które rezygnowały z programu w przeszłości. W razie rozpoczęcia dokonywania ponownych wpłat na rachunek w PPK przełożony ma obowiązek poinformować o tym pracownika. Co ważne, w przypadku rezygnacji, pracownik może w każdej chwili ponownie przystąpić do programu, składając odpowiedni wniosek.

Zwrot środków z PPK a rezygnacja z programu

Uczestnicy Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) mogą w każdej chwili wycofać środki zgromadzone na swoim rachunku PPK. Warto jednak pamiętać, że wypłata kapitału nie oznacza automatycznej rezygnacji z udziału w Pracowniczych Planach Kapitałowych. Jeśli zatrudniony nie złoży oświadczenia o rezygnacji, na rachunek, z którego dokonano zwrotu, nadal będą wpływać wpłaty finansowane przez uczestnika programu oraz jego pracodawcę.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *