Długość czytania:
Załatwianie spraw urzędowych przy użyciu profilu zaufanego ułatwia komunikację z urzędami i zapewnia dużą oszczędność czasu – a przy tym jest wyjątkowo intuicyjne i wygodne. Sprawdź, czym właściwie jest profil zaufany, jak założyć go krok po kroku i jakie sprawy możesz załatwić przy jego użyciu.
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Profil zaufany to darmowa metoda potwierdzania tożsamości, stosowana w kontaktach z urzędami i innymi organami administracji publicznej.
- Dzięki niemu możliwe jest wygodne załatwianie spraw urzędowych online i podpisywanie elektronicznych dokumentów – np. w celu rejestracji działalności gospodarczej, złożenia deklaracji PIT, zgłoszenia urodzenia dziecka czy logowania do IKE.
- Jak założyć profil zaufany ZUS? Można zrobić to na trzy sposoby – korzystając z oficjalnej strony pz.gov.pl, przy użyciu bankowości elektronicznej lub za pomocą e-dowodu.
- W pierwszym przypadku niezbędne jest potwierdzenie tożsamości poprzez okazanie dokumentu tożsamości w jednym z punktów potwierdzających – np. urzędzie skarbowym lub wojewódzkim, oddziale ZUS/NFZ czy też w niektórych placówkach pocztowych.
Co to jest profil zaufany?
Profil zaufany jest bezpłatnym narzędziem powiązanym z Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej, służącym do potwierdzania tożsamości obywatela. Znajduje on zastosowanie w kontaktach z urzędami i innymi organami administracji publicznej – umożliwia bowiem wygodne podpisywanie dokumentów elektronicznych i potwierdzanie swojej tożsamości w systemach administracji elektronicznej. Dzięki niemu możliwa jest łatwa identyfikacja podatnika, który załatwia sprawę urzędową online. Do profilu zaufanego przypisane zostaje imię (imiona) i nazwisko, PESEL oraz data urodzenia obywatela. Każdy obywatel może posiadać wyłącznie jeden profil zaufany. Do jego założenia uprawniona jest każda osoba, która posiada:
- pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych;
- numer PESEL.
Osoby, które ukończyły 13. rok życia, także mogą go założyć, jeśli tylko są w stanie go potwierdzić, np. dowodem osobistym. Dotyczy to również obcokrajowców – o ile posiadają oni PESEL, mogą wnioskować o założenie profilu zaufanego. W przypadku posiadania zezwolenia na pobyt stały lub statusu uchodźcy mogą oni zostać zameldowani, a wówczas urząd występuje o nadanie im numer PESEL automatycznie.
Przeczytaj również: Podpisanie dokumentu profilem zaufanym – co warto wiedzieć na ten temat? – Symfonia
Co możesz załatwić, korzystając z profilu zaufanego?
Przy użyciu profilu zaufanego możesz logować się do serwisów elektronicznych wybranego urzędu i załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. Musisz jednak posiadać konto użytkownika w tym serwisie, połączone z profilem zaufanym – a po zalogowaniu możesz składać w urzędach obsługujących platformę ePUAP różnego rodzaju pisma i podpisywać je podpisem zaufanym. Profil zaufany wykorzystywany jest m.in. do:
- składania różnego rodzaju wniosków, np. o świadczenie 800+;
- rejestracji działalności gospodarczej lub wprowadzania zmian we wpisie do CEIDG;
- składania formularzy podatkowych;
- logowania do portalu PUE ZUS;
- logowania do Internetowego Konta Pacjenta;
- zgłaszania utraty dowodu osobistego;
- sprawdzania liczby punktów karnych;
- zgłaszania urodzenia dziecka;
- wnioskowania o wydanie Karty Dużej Rodziny czy Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);
- zmiany miejsca głosowania;
- uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego.
Nie można natomiast korzystać z niego m.in. do podpisu deklaracji i informacji podatkowych w serwisie e-Deklaracje, zmian w KRS (chyba że spółka była zarejestrowana przez Internet) ani zamknięcia spółki z o.o.
Dlaczego warto załatwiać sprawy urzędowe online, korzystając z profilu zaufanego?
Korzystanie z profilu zaufanego do podpisywania e-dokumentów wiąże się z wieloma korzyściami dla podatnika. Taki sposób załatwiania spraw urzędowych zapewnia dużą oszczędność czasu – pozwala bowiem uniknąć czasochłonnych dojazdów do urzędu czy stania w kolejkach, a dodatkowo skraca sam proces składania różnego rodzaju wniosków i formularzy. Podpisywanie dokumentacji podpisem zaufanym o takiej samej mocy prawnej jak własnoręczny zwiększa też bezpieczeństwo danych, a ponadto – jest wyjątkowo intuicyjne i nie generuje żadnych kosztów.
Przeczytaj również: CEIDG – zmiana danych
Jak krok po kroku założyć profil zaufany?
Profil zaufany można założyć na wiele sposobów – m.in. przy użyciu e-dowodu, formularza online lub bankowości elektronicznej. Sprawdź, jak założyć profil zaufany krok po kroku w zależności od wybranej opcji.
Testuj Symfonia eBiuro za darmo przez 45 dni!
Jak założyć profil zaufany przez Internet?
Chcąc założyć profil zaufany przez Internet, w pierwszej kolejności należy wypełnić prosty formularz online dostępny bezpośrednio na stronie profilu zaufanego (pz.gov.pl). Wystarczy wpisać w nim swoje podstawowe dane – imię, nazwisko i numer PESEL – i zarejestrować formularz, klikając „Zarejestruj”. Następny krok to potwierdzenie tożsamości, np. za pomocą bankowości elektronicznej czy e-dowodu. Profil zaufany możesz także potwierdzić osobiście, w takich placówkach, jak:
- urzędy skarbowe;
- urzędy wojewódzkie;
- oddziały ZUS;
- oddziały NFZ;
- oddziały Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Konkretna lista punktów potwierdzających znajduje się w wyszukiwarce usługi profilu zaufanego na stronie: punkty potwierdzające – Profil zaufany. W celu potwierdzenia tożsamości można też odbyć krótką rozmowę wideo z urzędnikiem.
Jak założyć profil zaufany online przy użyciu bankowości elektronicznej?
Profil zaufany można założyć także za pomocą elektronicznej bankowości, która jest w tym przypadku tzw. dostawcą tożsamości i uwierzytelnia dane klientów. Dzięki temu nie ma potrzeby osobistego potwierdzania tożsamości np. w urzędzie. Samo podpisywanie dokumentów profilem zaufanym za pomocą e-bankowości jest bardzo intuicyjne – w tym celu na stronie biznes.gov.pl wystarczy wybrać opcję „Profil zaufany” oraz logo odpowiedniego banku. Logowanie odbywa się wówczas bezpośrednio przez stronę banku.
Jak założyć profil zaufany przy użyciu e-dowodu?
Profil zaufany można założyć także za pomocą e-dowodu, czyli dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. To wszystko dzięki specjalnemu chipowi z zapisanymi danymi, który posiada ten rodzaj dokumentu. Aby móc założyć profil zaufany przy użyciu tej metody, trzeba jednak skorzystać ze specjalnego oprogramowania e-dowodu i podpiąć do komputera specjalny czytnik, który umożliwi odczytanie danych.
Okres ważności profilu zaufanego
Profil zaufany jest ważny 3 lata od dnia potwierdzenia wniosku o jego założenie. Gdy okres ten upłynie, można samodzielnie przedłużyć jego ważność na kolejne 36 miesięcy. Przed upływem okresu ważności posiadacz profilu zaufanego otrzymuje przypomnienie o konieczności jego przedłużenia. Co więcej, może on w dowolnym momencie wprowadzić zmiany w swoim profilu zaufanym.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:







0 komentarzy