Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

CEIDG – zmiana danych

Redakcja

Redakcja

Długość czytania:

18 czerwca 2025

Chcąc zmienić firmowe dane – np. w przypadku nowego adresu – należy dokonać aktualizacji wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Sprawdź, w jaki sposób to zrobić i z łatwością zmień dane w CEIDG – nawet bez konieczności wychodzenia z domu.

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • W razie zmiany nazwy firmy, jej adresu, nazwiska lub innych danych przedsiębiorstwa należy dokonać aktualizacji we wpisie CEIDG.
  • Zmiany danych w rejestrze można dokonać na kilka sposobów – bezpośrednio w urzędzie, za pośrednictwem strony internetowej biznes.gov.pl lub listownie.
  • Czas na aktualizację wpisu to maksymalnie 7 dni od nastąpienia zmiany.
  • Obowiązek zmiany danych w CEIDG wynika bezpośrednio z Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców.

CEIDG – zmiana danych. Podstawowe informacje

W przypadku zmiany adresu siedziby firmy, nazwiska, przedmiotu działalności czy jakichkolwiek innych danych przedsiębiorcy niezbędne jest dokonanie aktualizacji wpisu w CEIDG. W tym celu należy złożyć wniosek o zmianę danych w rejestrze – osobiście w trakcie wizyty w urzędzie, listownie lub drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu bądź biura. Obowiązek bieżącego aktualizowania danych znajdujących się we wpisie do CEIDG nakłada na właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych czy wspólników spółek cywilnych Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. 2022 poz. 541) oraz Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2023 poz. 221).

Przeczytaj również: Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej

Zmiana danych w CEIDG – kiedy jest konieczna?

Zmiana danych CEIDG jest niezbędna w przypadku aktualizacji takich danych przedsiębiorcy jak:

  • dane osobowe (np. nazwisko);
  • obywatelstwo;
  • nazwa firmy;
  • dane kontaktowe firmy, np. numer telefonu, adres poczty elektronicznej czy adres strony internetowej;
  • przedmiot wykonywanej działalności (zmiana kodu PKD, m.in. kodu głównego);
  • adres zamieszkania, adres do doręczeń czy adres stałego miejsca wykonywania działalności;
  • numer rachunku bankowego;
  • adres skrzynki ePUAP;
  • data rozpoczęcia działalności;
  • zawiadomienie o wyborze prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • adres przechowywania dokumentacji księgowej oraz dane podmiotu, który ją prowadzi;
  • dane przedstawiciela ustawowego innego niż kurator bądź opiekun, syndyk, nadzorca czy zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym;
  • dane zarządcy sukcesyjnego;
  • małżeńska wspólność majątkowa.

Przeczytaj również: Co to jest baza CEIDG? – Symfonia

Zmiana wpisu CEIDG – w jakim terminie?

Aktualizacji danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej należy dokonać do 7 dni od zmiany:

  • imienia i nazwiska;
  • dodatkowych określeń włączonych do nazwy przedsiębiorstwa;
  • informacji na temat obywatelstwa;
  • przedmiotu wykonywanej działalności określonego kodami PKD;
  • adresu do doręczeń czy adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej;
  • innych danych kontaktowych (jeśli zostały one podane we wniosku o wpis do rejestru).

W przypadku danych zarządcy sukcesyjnego, jeśli taki został powołany, należy dokonać zgłoszenia najpóźniej w dniu roboczym, który następuje po dniu zmiany tych danych. Jeszcze inna zasada obowiązuje w odniesieniu do zmian związanych z:

  • datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej;
  • datą zawieszenia oraz wznowienia wykonywania działalności;
  • datą zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej (jeżeli została ona wcześniej zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG);
  • przedstawicielem ustawowym innym niż kurator czy opiekun, syndyk, nadzorca bądź zarządca w postępowaniu restrukturyzacyjnym;
  • informacją o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej (jeśli została ona zgłoszona we wniosku o wpis do CEIDG).

Zmianę tych danych można zgłosić w dogodnym dla przedsiębiorcy terminie zgodnie ze stanem faktycznym.

O czym pamiętać podczas pierwszych 100 dni od założenia działalności?

Pobierz bezpłatny poradnik

Jakie pola należy wypełnić, zmieniając dane we wniosku CEIDG-1?

Podczas wypełniania wniosku CEIDG-1 w celu zmiany danych firmy nie trzeba uzupełniać wszystkich pól formularza. Należy natomiast wypełnić następujące rubryki:

  • część 1. Rodzaj wniosku;
  • część 2. Dane wnioskodawcy;
  • część 3. Adres zamieszkania wnioskodawcy;
  • część 5. Dane firmy;
  • część 9. Podlegam obowiązkowemu ubezpieczeniu, zaznaczając właściwe pole: „Zakład Ubezpieczeń Społecznych”, „Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego” lub „Jestem ubezpieczony za granicą”;
  • część 10. Oświadczenie;
  • część 14. Urząd skarbowy.

Przy każdym z pół, w których ma zostać dokonana zmiana, trzeba również postawić znak „X”. Ponadto, aby zgłosić zmianę danych CEIDG, w części 1. „Rodzaj wniosku” należy zaznaczyć pozycję „Wniosek o zmianę wpisu w CEIDG”, określając konkretną datę powstania zmiany (np. zmiany adresu czy nazwiska). Co ważne, jeśli kilka zmian zaszło w tym samym czasie, istnieje możliwość aktualizacji kilku danych jednocześnie.

Jak zmienić adres działalności gospodarczej i inne dane w CEIDG krok po kroku?

Sposób zmiany danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zależy od tego, czy aktualizacja będzie dokonywana online, drogą listowną, czy osobiście. Zgłoszenie aktualizacji danych – np. zmiany adresu firmy w CEIDG – jest całkowicie bezpłatne. Sprawdź, jak zmienić wpis w CEIDG krok po kroku w zależności od wybranej metody.

Przeczytaj również: Działalność gospodarcza – co musisz wiedzieć, zanim zarejestrujesz firmę w CEIDG? – Symfonia

Zmiana danych w CEIDG online

Aby zaktualizować swój wpis w CEIDG online, należy:

  • wejść na stronę biznes.gov.pl;
  • przejść do usługi „Zmień dane w CEIDG”;
  • zalogować się przy użyciu login.gov.pl, korzystając np. z profilu zaufanego/zarejestrować się na stronie (w przypadku pierwszego logowania);
  • dokonać aktualizacji wpisu.

Składając wniosek o zmianę danych za pośrednictwem Internetu, można też skorzystać z pełnomocnika, którego dane opublikowano we wpisie w rejestrze (jeżeli pełnomocnictwo obejmuje zmianę wpisu w CEIDG). Pełnomocnictwo widoczne jest w rejestrze publicznym – nie trzeba potwierdzać go dokumentem pełnomocnictwa. Powołując się w sprawie na ujawnionego w CEIDG pełnomocnika, nie ma ponadto konieczności uiszczania żadnej opłaty.

Jak zmienić dane w CEIDG bezpośrednio w urzędzie?

W celu osobistej zmiany danych firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej należy udać się do dowolnego:

  • urzędu miasta lub gminy;
  • urzędu miasta na prawach powiatu;
  • urzędu dzielnicowego miasta stołecznego Warszawy.

W celu zmiany danych w CEIDG w urzędzie miasta lub gminy można wypełnić i podpisać odpowiedni formularz dopiero na miejscu bądź pobrać wniosek CEIDG-1 (wzór) ze strony biznes.gov.pl, wypełnić go elektronicznie, wydrukować i przynieść do urzędu druk gotowy do złożenia. Po jego otrzymaniu urzędnik potwierdzi przyjęcie zgłoszenia, a maksymalnie następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Podczas spotkania z urzędnikiem wystarczy jedynie potwierdzić tożsamość, korzystając z dowodu osobistego, paszportu lub e-dowodu w aplikacji mobilnej mObywatel. Wniosek bezpośrednio w urzędzie można złożyć samodzielnie lub za pośrednictwem pełnomocnika ustanowionego na zasadach ogólnych. Jeśli pełnomocnik został zgłoszony do CEIDG, nie ma potrzeby udzielania mu pisemnego pełnomocnictwa. Co więcej, jeśli wniosek składa pełnomocnik wpisany do CEIDG, nie ma też potrzeby okazywania dokumentu pełnomocnictwa ani uiszczania opłaty skarbowej. W przypadku pełnomocnictwa pisemnego należy z kolei dokonać opłaty w wysokości 17 zł (z wyjątkiem członków najbliższej rodziny).

CEIDG – zmiany we wpisie drogą pocztową

Aby zaktualizować swoje dane w CEIDG listownie, wystarczy pobrać wniosek ze strony internetowej biznes.gov.pl, wypełnić go, a następnie wysłać listem poleconym. W tym przypadku bardzo istotny jest własnoręczny podpis wnioskującego, potwierdzony dodatkowo przez notariusza.

Co po złożeniu wniosku?

Jeżeli wniosek o aktualizację wpisu CEIDG wysłany online zawiera nieprawidłowości – np. nie zostanie wypełniony w całości – system teleinformatyczny CEIDG informuje wnioskodawcę. W takiej sytuacji należy poprawić wniosek i złożyć go ponownie. Jeśli natomiast błąd zostanie wykryty we wniosku złożonym osobiście lub drogą pocztową, to dany urząd miasta lub gminy wzywa przedsiębiorcę do jego korekty. Czas na poprawę wniosku to 7 dni roboczych od momentu otrzymania wezwania. W momencie, w którym jest on rozpatrzony pozytywnie, firmowe dane w rejestrze zostają od razu przekazane zarówno do ZUS/KRUS, jak i do GUS oraz do urzędu skarbowego.

Gdzie znaleźć aktualny wpis do CEIDG?

Chcąc uzyskać aktualny wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, należy wyszukać go w bazie przedsiębiorców, a następnie pobrać plik PDF. Warto pamiętać, że urzędy nie mają prawa domagać się od wnioskodawcy przedstawienia zaświadczenia o wpisie do rejestru.

Najczęściej zadawane pytania na temat zmiany danych w CEIDG

Poznaj odpowiedzi na najpopularniejsze pytania dotyczące zmiany danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

CEIDG – edycja danych firmy jest konieczna?

Tak, każdą zmianę danych firmowych – np. zmianę adresu prowadzenia działalności,
nazwy przedsiębiorstwa, nazwiska właściciela czy daty rozpoczęcia działalności – należy uwzględnić we wpisie w CEIDG. Wynika to bezpośrednio z Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców.

Przeczytaj również: Likwidacja działalności gospodarczej – jak zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą? – Symfonia

Czy zmiana adresu w CEIDG jest możliwa online?

Tak – zmiana adresu firmy CEIDG lub innych danych jest możliwa zarówno bezpośrednio w urzędzie lub drogą pocztową, jak również za pośrednictwem Internetu. Należy w tym celu skorzystać ze strony rządowej biznes.gov.pl.

Czy w CEIDG zmiana rachunku bankowego, nazwy firmy czy adresu do doręczeń wymaga uiszczenia opłaty?

Nie, w CEIDG zmiana numeru konta bankowego, adresu firmy czy nazwiska przedsiębiorcy nie wymaga dokonywania żadnych opłat – z wyjątkiem pełnomocnictwa pisemnego przy składaniu wniosku w urzędzie. Wówczas opłata skarbowa wynosi 17 zł.

Kiedy powinna zostać dokonana zmiana nazwy firmy CEIDG?

W przypadku zmiany nazwy przedsiębiorstwa aktualizacji wpisu CEIDG należy dokonać w terminie do 7 dni od dnia, w którym ta zmiana zaistniała.

Przeczytaj również: Ile wynosi składka ZUS dla jednoosobowej firmy? – Symfonia

Ile trwa aktualizacja danych we wpisie CEIDG?

Jeżeli wniosek został rozpatrzony pozytywnie, aktualizacja danych w CEIDG – zmiana adresu firmy, numeru rachunku bankowego, nazwy przedsiębiorstwa lub innych danych – następuje nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu, w którym wniosek został przyjęty w urzędzie.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *