Długość czytania:
Wiele małych i średnich firm zaczyna już odczuwać skutki paraliżu gospodarczego. Niektórzy klienci bądź kontrahenci są ostrożni w podejmowaniu zobowiązań biznesowych, inni zgłaszają obawy, że złożone zamówienia nie zostaną zrealizowane. Co zrobić, by utrzymać biznes w dobrej kondycji w czasie niepewności? Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek.
Zadbaj o jasną komunikację
Szczera i klarowna komunikacja nabiera szczególnego znaczenia w trudnych czasach. Dotyczy to utrzymywania uczciwości w kontaktach zarówno z klientami, kontrahentami, dostawcami, jak i z pracownikami. Wykorzystaj firmową stronę WWW, wiadomości e-mail czy posty w mediach społecznościowych, by publikować swoje komunikaty. Warto podkreślać zrozumienia dla obaw i niepokoju ze strony partnerów, a następnie skoncentrować się na omówieniu działań, które podejmujesz. Zaznacz, że jesteś gotowy do wysłuchania każdej ze stron i otwarty na kreatywne podejście do sytuacji.
Szukaj pomocy i porad
Jeżeli Twoja firma ma zobowiązania finansowe np. wobec banku, skontaktuj się z nim i dowiedz, na jaką pomoc możesz liczyć ze strony instytucji finansowej. Być może bank zaoferuje Ci wakacje kredytowe lub dodatkowe wsparcie z możliwością odroczonej spłaty.
Jeżeli współpracujesz z inwestorami lub aniołami biznesu, zapytaj ich o informacje lub porady dotyczące poprawy płynności finansowej.
Jak wspierać pracowników w efektywnej pracy na odległość
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Sprawdź, czy Twoja firma kwalifikuje się do pozyskania pomocy ze strony państwa. Przykładowo, firmy zatrudniające nie więcej niż dziewięć osób oraz samozatrudnieni nie muszą opłacać składek ZUS od marca do czerwca 2020 r. Przedsiębiorcy uzyskali także możliwość wstecznego rozliczenia straty poniesionej w związku z pandemią (dotyczy ro zarówno podatników PIT, jak i CIT). Więcej na temat tarczy antykryzysowej znajdziesz tutaj: Wsparcie dla firm w czasie kryzysu.
Wspieraj pracowników w pracy z domu
Praca zdalna już od kilku lat nabiera coraz większego znaczenia i coraz więcej przedsiębiorstw umożliwia pracownikom wykonywanie obowiązków z dowolnej lokalizacji przez część tygodnia pracy. Dzięki aplikacjom wspierającym komunikację, jak Zoom, Skype czy Microsoft Teams, praca na odległość nie jest przeszkodą w stałym kontakcie między pracownikami, a bardzo często jest także bardziej efektywna niż praca w biurze. Z kolei specjalistyczne narzędzia, jak Symfonia Biuro Rachunkowe Online czy Symfonia Obieg Dokumentów Praca Zdalna, wspomagają przedsiębiorstwa w zarządzaniu wieloma procesami biznesowymi – od komunikacji z klientami i pracownikami, przez zarządzanie czasem pracy zdalnych pracowników, aż po elektroniczny obieg informacji.
Utrzymywanie aktywnej komunikacji i regularnego kontaktu z pracownikami jest w tym czasie szczególnie istotne. Pomaga utrzymać morale i zaangażowania. Dlatego warto regularnie organizować spotkania online, by móc omówić najważniejsze i najbardziej aktualne kwestie.
Warto także pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu cybernetycznym. Nasilona komunikacja online i znacznie większy niż zwykle udział narzędzi internetowych w regularnej pracy wymagają od Twojej organizacji skutecznych narzędzi do zapewnienia bezpieczeństwa firmowych danych. Zadbaj, by Twój dział IT bądź zewnętrzny dostawca zapewnił ochronę na optymalnym poziomie.
Szukaj nowych możliwości dotarcia do klientów
Stare powiedzenie mówi, że kryzys i szansa to dwie strony tego samego medalu. Zauważ, jak wielu przedsiębiorców szybko zdołało przekształcić swój model biznesowy i przystosować się w ekspresowym tempie do nowych okoliczności. Instytucje edukacyjne i firmy szkoleniowe oferuję kursy przez Internet. Zamknięto restauracje i bary, więc dostawcy proponują gotowe dania z dowozem. Kluby fitness i indywidualni trenerzy pozostają w stałym kontakcie z klientami oferując treningi online (z trenerem na żywo) bądź nagrania z zestawami ćwiczeń do wykonania w dowolnym czasie.
Wiele firm, dla których wcześniej sprzedaż przez Internet stanowiła marginalny kanał sprzedażowy, dzisiaj mocniej postawiła na handel wysyłkowy. Uruchomienie sprzedaży online jest dzisiaj łatwo i szybko osiągalne, w czym pomaga współpraca z platformami sprzedaży internetowej (jak Allegro, OLX czy eBay) oraz integrację systemów sprzedażowych z platformami e-commerce typu Baselinker, Shoper czy Magento.
Wniosek
Obecna sytuacja to duże wyzwanie dla przeważającej większości firm – aby mu sprostać, należy zmienić sposoby działalności. Warto skorzystać z wszelkiej pomocy zarówno ze strony państwa, instytucji finansowych oraz oprogramowania, którzy oferują w tym okresie możliwość darmowego korzystania z wielu programów wspomagających zarządzanie biznesem. Warto też intensyfikować poszukiwanie nowych metod działania, nowych sposobów dotarcia do klientów. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, by Twoja firma z trudnej sytuacji wyszła obronną ręką.
Wypełnij poniższy formularz, aby uzyskać dostęp do wybranych materiałów
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy