Symfonia. Biznes gotowy na zmiany

Cyfryzacja firm handlowych – czym jest i jakie korzyści przynosi?

Urszula Holik

Urszula Holik

Długość czytania:

11 kwietnia 2024

Poziom cyfryzacji w handlu rośnie, bo coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że to właśnie nowoczesne technologie są kluczem do zwiększenia efektywności procesów sprzedażowych i podniesienia jakości obsługi klienta. Na czym właściwie polega cyfryzacja firm handlowych i jakie korzyści przynosi dla biznesu? W które rozwiązania najchętniej inwestują dziś działające w Polsce MŚP? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.  

Spis treści:

Cyfryzacja firmy – co to jest i na czym polega? 

Błędy w procesach, niewystarczająca efektywność pracy czy trudności z optymalizacją kosztów – to częste bolączki przedsiębiorstw działających w sektorze handlowym. Najlepszym rozwiązaniem na te i inne problemy często okazuje się cyfryzacja firmy. Co to takiego? Najprościej mówiąc, to procedura polegająca na integracji procesów biznesowych za pomocą nowoczesnych technologii. Swoim zakresem obejmuje zarówno automatyzację, jak i analitykę. Dzięki temu pozwala zwiększyć efektywność i wydajność różnych obszarów biznesowych, związanych np. z obsługą zamówień czy gospodarką magazynową.   

Coraz więcej firm inwestuje w technologie cyfrowe

Cyfryzacja firmy przestaje być dziś domeną wyłącznie największych graczy. Na uruchomienie tego typu projektów coraz częściej decydują się także małe i średnie podmioty. Wśród tych pierwszych aż 81,4% wykorzystuje nowoczesne technologie do zwiększania swojej efektywności. Pozytywny trend widać także w przypadku mikrofirm. W tym segmencie swoje procesy cyfryzuje ponad 40% przedsiębiorstw.  

Cyfryzacja w firmach z sektora MŚP 
Cyfryzacja w MŚP

Źródło:  BGK, Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia 

Handel pod znakiem cyfryzacji 

Jak wygląda sytuacja w handlu? Odpowiedź na to pytanie dostarcza najnowszy rocznik GUS, w którym zbadano m.in. wskaźnik intensywności cyfrowej firm z sektora MŚP. W 2023 r. w przypadku 30,6% przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą produktów, kształtował się on na wysokim lub bardzo wysokim poziomie. Fundament cyfryzacji w firmach handlowych stanowią dziś przede wszystkim systemy wspierające obieg dokumentów i wystawianie e-faktur, a także oprogramowanie do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem.

Poziom cyfryzacji w firmach handlowych (dane za 2023 r.)

Cyfryzacja w firmach handlowych

Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.

Cyfryzacja firm handlowych – jakie rozwiązania warto wdrożyć?

Cyfryzację w firmie handlowej rozpoczyna się najczęściej od tych obszarów, które można łatwo i szybko zdigitalizować oraz zautomatyzować. Należą do nich przede wszystkim sprzedaż, zakupy, zarządzanie magazynem oraz rozliczanie transakcji. Poszukując najlepszego rozwiązania, warto zwrócić uwagę na trzy ważne kwestie:

  • kompleksowość systemu,
  • elastyczność obsługi procesów,
  • możliwość integracji z zewnętrznymi aplikacjami.

Z perspektywy zwiększenia wydajności pracy i budowania bazy wiedzy o klientach, dobrym wyborem okaże się system, który obsłuży cały proces sprzedaży – od momentu zarejestrowania zapytania, poprzez realizację zamówienia, aż po ewentualne zwroty i reklamacje. Dzięki temu wszystkie informacje o zapasach, kontrahentach i zamówieniach będą zgromadzone w jednym miejscu i uporządkowane w taki sposób, aby szybko do nich dotrzeć.

Elastyczność rozwiązania to z kolei cecha pozwalająca dostosować sposób działania systemu do specyfiki konkretnego procesu. Ma to kluczowe znaczenie w tych przedsiębiorstwach, które chcą mieć dużą swobodę np. w zarządzaniu cenami czy rabatami. Warto pamiętać także o tym, że procesy związane ze sprzedażą czy obsługą klienta nie zachodzą w próżni. Właśnie dlatego skuteczna cyfryzacja w firmach handlowych wymaga zastosowania takich rozwiązań, które da się łatwo zintegrować z innymi wykorzystywanymi na co dzień aplikacjami, jak np. platformy aukcyjne czy oprogramowanie do zarządzania obiegiem dokumentów.

Przyszłość księgowości: AI i chmura w programach Symfonii

Pobierz bezpłatny poradnik

Cyfryzacja w handlu z oprogramowaniem do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem

Szukasz rozwiązania, które będzie wspierało cyfryzację w firmie handlowej?  Poznaj możliwości oprogramowania Symfonia do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem. Dzięki niemu łatwo zautomatyzujesz rutynowe czynności, związane np. z tworzeniem ofert, rejestracją zamówień, czy wydawaniem towarów. Będziesz mieć także pełną kontrolę nad transakcjami sprzedażowymi, a dzięki integracji z KSeF wystawisz i wyślesz faktury ustrukturyzowane.

Możliwość personalizacji pól, formularzy i dokumentów pozwoli Ci dostosować funkcjonowanie systemu do specyfiki branży, w jakiej działa Twoja firma. Procesy związane ze sprzedażą i magazynowaniem obsłużysz natomiast nie tylko za pomocą desktopowej wersji systemu, lecz również aplikacji mobilny handelmobilny magazyn, które możesz zainstalować na swoim smartfonie.

Handel w dobie cyfrowej rewolucji

Złożoność procesów związanych ze sprzedażą, magazynowaniem czy obsługą klienta sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania cyfrowe. Te coraz chętniej wdrażane są w małych i średnich przedsiębiorstwach handlowych, które właśnie za ich pomocą mogą optymalizować koszty, zwiększać wydajność pracy i budować swoją konkurencyjność. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przejdź do kolejnego poradnika i sprawdź, jak cyfryzacja może poprawić wydajność firmy.

Przeglądaj tematy tego artykułu:

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane kategorie

Lidery
innowacji

Technologia
dzisiaj

Technologia
jutra

Słownik Symfonii

Prowadzenie firmy może być pełne wyzwań, a jednym z nich jest fachowy żargon, który trzeba rozumieć. Nasz słownik wyjaśnia pojęcia w prostych słowach – od A do Z.
Wyświetl słownik