Długość czytania:
Poziom cyfryzacji w handlu rośnie, bo coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że to właśnie nowoczesne technologie są kluczem do zwiększenia efektywności procesów sprzedażowych i podniesienia jakości obsługi klienta. Na czym właściwie polega cyfryzacja firm handlowych i jakie korzyści przynosi dla biznesu? W które rozwiązania najchętniej inwestują dziś działające w Polsce MŚP? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.
Spis treści:
- Cyfryzacja firmy – co to jest i na czym polega?
- Coraz więcej firm inwestuje w cyfrowe technologie
- Cyfryzacja firm handlowych – jakie rozwiązania warto wdrożyć?
- Cyfryzacja w handlu z oprogramowaniem do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem
- Handel w dobie cyfrowej rewolucji
Cyfryzacja firmy – co to jest i na czym polega?
Błędy w procesach, niewystarczająca efektywność pracy czy trudności z optymalizacją kosztów – to częste bolączki przedsiębiorstw działających w sektorze handlowym. Najlepszym rozwiązaniem na te i inne problemy często okazuje się cyfryzacja firmy. Co to takiego? Najprościej mówiąc, to procedura polegająca na integracji procesów biznesowych za pomocą nowoczesnych technologii. Swoim zakresem obejmuje zarówno automatyzację, jak i analitykę. Dzięki temu pozwala zwiększyć efektywność i wydajność różnych obszarów biznesowych, związanych np. z obsługą zamówień czy gospodarką magazynową.
Coraz więcej firm inwestuje w technologie cyfrowe
Cyfryzacja firmy przestaje być dziś domeną wyłącznie największych graczy. Na uruchomienie tego typu projektów coraz częściej decydują się także małe i średnie podmioty. Wśród tych pierwszych aż 81,4% wykorzystuje nowoczesne technologie do zwiększania swojej efektywności. Pozytywny trend widać także w przypadku mikrofirm. W tym segmencie swoje procesy cyfryzuje ponad 40% przedsiębiorstw.
Cyfryzacja w firmach z sektora MŚP
Źródło: BGK, Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia
Handel pod znakiem cyfryzacji
Jak wygląda sytuacja w handlu? Odpowiedź na to pytanie dostarcza najnowszy rocznik GUS, w którym zbadano m.in. wskaźnik intensywności cyfrowej firm z sektora MŚP. W 2023 r. w przypadku 30,6% przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą produktów, kształtował się on na wysokim lub bardzo wysokim poziomie. Fundament cyfryzacji w firmach handlowych stanowią dziś przede wszystkim systemy wspierające obieg dokumentów i wystawianie e-faktur, a także oprogramowanie do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem.
Poziom cyfryzacji w firmach handlowych (dane za 2023 r.)
Źródło: GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.
Cyfryzacja firm handlowych – jakie rozwiązania warto wdrożyć?
Cyfryzację w firmie handlowej rozpoczyna się najczęściej od tych obszarów, które można łatwo i szybko zdigitalizować oraz zautomatyzować. Należą do nich przede wszystkim sprzedaż, zakupy, zarządzanie magazynem oraz rozliczanie transakcji. Poszukując najlepszego rozwiązania, warto zwrócić uwagę na trzy ważne kwestie:
- kompleksowość systemu,
- elastyczność obsługi procesów,
- możliwość integracji z zewnętrznymi aplikacjami.
Z perspektywy zwiększenia wydajności pracy i budowania bazy wiedzy o klientach, dobrym wyborem okaże się system, który obsłuży cały proces sprzedaży – od momentu zarejestrowania zapytania, poprzez realizację zamówienia, aż po ewentualne zwroty i reklamacje. Dzięki temu wszystkie informacje o zapasach, kontrahentach i zamówieniach będą zgromadzone w jednym miejscu i uporządkowane w taki sposób, aby szybko do nich dotrzeć.
Elastyczność rozwiązania to z kolei cecha pozwalająca dostosować sposób działania systemu do specyfiki konkretnego procesu. Ma to kluczowe znaczenie w tych przedsiębiorstwach, które chcą mieć dużą swobodę np. w zarządzaniu cenami czy rabatami. Warto pamiętać także o tym, że procesy związane ze sprzedażą czy obsługą klienta nie zachodzą w próżni. Właśnie dlatego skuteczna cyfryzacja w firmach handlowych wymaga zastosowania takich rozwiązań, które da się łatwo zintegrować z innymi wykorzystywanymi na co dzień aplikacjami, jak np. platformy aukcyjne czy oprogramowanie do zarządzania obiegiem dokumentów.
Przyszłość księgowości: AI i chmura w programach Symfonii
Pobierz bezpłatny poradnik
Wypełnij poniższy formularz, aby pobrać e-book
Cyfryzacja w handlu z oprogramowaniem do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem
Szukasz rozwiązania, które będzie wspierało cyfryzację w firmie handlowej? Poznaj możliwości oprogramowania Symfonia do zarządzania sprzedażą, zakupami i magazynem. Dzięki niemu łatwo zautomatyzujesz rutynowe czynności, związane np. z tworzeniem ofert, rejestracją zamówień, czy wydawaniem towarów. Będziesz mieć także pełną kontrolę nad transakcjami sprzedażowymi, a dzięki integracji z KSeF wystawisz i wyślesz faktury ustrukturyzowane.
Możliwość personalizacji pól, formularzy i dokumentów pozwoli Ci dostosować funkcjonowanie systemu do specyfiki branży, w jakiej działa Twoja firma. Procesy związane ze sprzedażą i magazynowaniem obsłużysz natomiast nie tylko za pomocą desktopowej wersji systemu, lecz również aplikacji mobilny handel i mobilny magazyn, które możesz zainstalować na swoim smartfonie.
Handel w dobie cyfrowej rewolucji
Złożoność procesów związanych ze sprzedażą, magazynowaniem czy obsługą klienta sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania cyfrowe. Te coraz chętniej wdrażane są w małych i średnich przedsiębiorstwach handlowych, które właśnie za ich pomocą mogą optymalizować koszty, zwiększać wydajność pracy i budować swoją konkurencyjność. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, przejdź do kolejnego poradnika i sprawdź, jak cyfryzacja może poprawić wydajność firmy.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy