Długość czytania:
DEI (różnorodność, równość i włączenie) to stosunkowo nowa strategia, która może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie wielu polskich firm i zróżnicowanych – nie tylko kulturowo – zespołów. Dlaczego warto ją wykorzystać do budowania zgranych teamów? Jakie korzyści z diversity management płyną dla organizacji? Sprawdź!
Spis treści:
- Czym właściwie jest DEI?
- Różnorodność, równość i włączenie – czym są w odniesieniu do miejsca pracy?
- DEI – chwilowy trend czy zmiana w budowaniu teamów?
- DEI i działania w organizacjach
Najważniejsze informacje w skrócie:
- DEI to akronim trzech angielskich słów: Diversity, Equity and Inclusion, za pomocą którego określa się styl zarządzania zorientowany na wspieranie różnorodności, równości i inkluzji w organizacji.
- Programy DEI wdraża dziś coraz więcej organizacji, upatrując w tym szans na poprawę efektywności pracy i budowanie prorozwojowego środowiska pracy.
- Właściwie opracowana strategia DEI powinna łączyć różne aspekty ZZL, związane m.in. z rekrutacją, szkoleniami i rozwojem pracowników, a także kulturą organizacyjną
Czym właściwie jest DEI?
DEI to nic innego, jak konkretne wartości, którymi powinna kierować się każda odpowiedzialna organizacja. Mowa o:
- różnorodności (diversity);
- równości (equity);
- włączeniu (inclusion).
Strategia znana jest głównie jako forma korporacyjnego szkolenia. Pomaga ona rozwijać funkcjonalną wiedzę na temat tożsamości wszystkich osób zatrudnionych oraz metod poruszania się w firmie w różnorodności. DEI można badać nie tylko w dużych korporacjach, ale i w innych środowiskach – np. placówkach edukacyjnych, ośrodkach zdrowia czy środowisku akademickim.
Przeczytaj także: Rekrutacja zdalna pracownika – jak się do niej przygotować? Jak ją przeprowadzić?
Różnorodność, równość i włączenie – czym są w odniesieniu do miejsca pracy?
Mówiąc o różnorodności, mamy na myśli wszelkie różnice, które mogą występować pomiędzy ludźmi – w tym przypadku między poszczególnymi pracownikami. To m.in. płeć, wiek, narodowość, język, rasa, pochodzenie etniczne, religia, status społeczno-ekonomiczny itp. Badania naukowe, takie jak te przeprowadzone przez McKinsey & Company, dowodzą, że zespoły zróżnicowane pod względem demograficznym i kulturowym są bardziej kreatywne, innowacyjne i skuteczne w rozwiązywaniu problemów. Właśnie dlatego w wielu polskich firmach diversity management, czyli zarządzanie różnorodnością staje się teraz normą – warto zatem dbać o to, aby wielokulturowe zespoły odpowiednio funkcjonowały.
Równość jest z kolei koncepcją promującą sprawiedliwość i zagwarantowanie wszystkim zatrudnionym równych szans w miejscu pracy. Niezbędne jest w tym przypadku indywidualne podejście do każdego z pracowników. Pracodawca powinien zawsze brać pod uwagę wszelkie różnice występujące między osobami zatrudnionymi i dobierać zadania w taki sposób, aby wszyscy czuli się „równi”. Bezstronność, wyrównane szanse i uczciwość to w szanującej pracowników firmie podstawa.
Włączenie (inkluzywność) to proces tworzenia środowiska pracy, w którym każdy pracownik czuje się doceniony, szanowany i ma możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu organizacji. Patrząc z szerszej perspektywy, to również budowanie kultury opartej na wzajemnym szacunku, empatii i współpracy. Efekty tego procesu możemy oceniać m.in. po tym, czy konkretne osoby mają szanse na rozwój oraz podejmowanie samodzielnych decyzji – niezależnie od tego, jakiej są płci, narodowości czy wyznania.
Symfonia HR
Wszystkie procesy HR w jednym systemie
DEI – chwilowy trend czy zmiana w budowaniu teamów?
DEI to stosunkowo nowy trend, który jednak w wielu firmach może stać się kluczem do budowania zgranych, współpracujących ze sobą zespołów. Różnorodność kulturowa jest aktualnie normą w dużej ilości polskich firm. Zaangażowanie na rzecz tej różnorodności, równości oraz integracji już dziś przynosi widoczne efekty. Strategia DEI pozwala zachęcać pracowników do empatii oraz samoświadomości i zwalczyć ewentualne – często nawet nieświadome – uprzedzenia. Dzięki niej możliwe jest promowanie przyjaznego i bezpiecznego środowiska pracy – bez względu na pochodzenie, kolor skóry, religię czy wiek osób zatrudnionych. Wdrożenie DEI może znacząco wpłynąć na relacje zarówno między pracodawcą i pracownikami, jak również między samymi współpracownikami. Kontakt ten przekłada się z kolei na pracę całego zespołu i wszystkich firmowych działów, a tym samym – na rozwój przedsiębiorstwa oraz jego wizerunek. Każdą organizację da się odpowiednio przygotować do zarządzania zróżnicowanymi zespołami!
Przeczytaj także: Ocenianie pracownika w pracy zdalnej – efektywne metody oceny pracowników zdalnych
DEI i działania w organizacjach
Rola działów HR w promowaniu różnorodności, równości i włączającego środowiska pracy jest trudna do przecenienia. To właśnie tego typu jednostki są z reguły motorem zmian w organizacjach. Jednym z najważniejszych obszarów działania w ramach DEI jest rekrutacja. W wielu firmach koncentruje się ona na pozyskiwaniu kandydatów z różnych środowisk oraz tworzeniu inkluzywnych ogłoszeń o pracę. Aby zasady różnorodności i równości były rzeczywiście odczuwalne, konieczne jest również wprowadzenie systemowych zmian w całej organizacji. To m.in. sprawiedliwe procesy awansów, równe wynagrodzenia dla pracowników na równoważnych stanowiskach czy dostęp do szkoleń i programów rozwojowych. W dużych organizacjach działy HR coraz częściej realizują także badania, których celem jest diagnoza zaangażowania czy satysfakcji pracowników. To z kolei ma pozwalać na identyfikowanie obszarów wymagających doskonalenia oraz wzmacniać efektywność podejmowanych działań.
Chcesz dowiedzieć się więcej ta temat DEI oraz tego, jak wspierać różnorodność, równość i inkluzję w swojej firmie? Zapoznaj się z nagraniem naszego webinaru. Dowiesz się z niego, dlaczego warto zaangażować się w budowanie włączającej kultury organizacyjnej oraz które narzędzia, metody i praktyki mogą okazać się pomocne podczas wdrażania inclusive leadership w przedsiębiorstwie.
Przeglądaj tematy tego artykułu:
Rekomendowany kolejny artykuł:
0 komentarzy